Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Brooks Imperial oplossing van toiletprobleem? - Forum Wereldfietser

Brooks Imperial oplossing van toiletprobleem?

Beste mensen,

Ik heb een geweldig Brooks zadel op mijn fiets, een zogenaamde Flyer Special, ik heb vrijwel nooit zadelpijn, hooguit wat irritatie als ik mijn fietsbroek op een camping in zo'n wasmachine op muntjes heb gedaan maar dat ligt dus niet aan het zadel, overigens maken ze bij Spa Cycles een imitatie Brooks waarvan zij zelf beweren dat het leer dikker of sterker is, maar dat terzijde. Ik heb een probleem en dat heb ik meestal pas na 2 of 3 dagen fietsen, waar ik het normaal gewoon kan ophouden moet ik zodra ik meerdere dagen op mijn Brooks heb gezeten veel vaker onderweg stoppen om mijn kleine behoefde te doen, maar nu zag ik een tijd geleden een Brooks met gleuf! Er zijn zo blijkt twee modellen, de Brooks B17 Imperial en de Brooks Flyer Imperial, heeft iemand hier ervaring mee, en helpt die gleuf echt?

http://www.brooksengland.com/catalogue- ... +Imperial/


http://www.brooksengland.com/catalogue- ... +Imperial/
Heb je het zadel sinds kort of al wat langer? Brooks heeft, maar dat zul je ongetwijfeld weten, een wat langere 'inrijperiode' nodig.

Hoewel ik zelf geen ervaringen heb met dergelijke zadels, hoor en lees ik hier wel overwegend positieve dingen over. Omdat een zadel heel persoonlijk is, zou ik je adviseren om eens bij de plaatselijke fietsboer langs te gaan. Bij veel fietszaken kun je zadels gewoon testen en eventueel meekrijgen om thuis op je eigen fiets uit te proberen.

Ik heb zelf overigens sinds kort een Brooks Cambium C17 (zonder gleuf, maar ook verkrijgbaar met gleuf) op mijn fiets zitten. Zit werkelijk als gegoten. Bovendien slijtvast, mag gewoon nat worden en laat geen vlekken achter op je broek. Kortom, aanrader.
DennisM schreef:Heb je het zadel sinds kort of al wat langer? Brooks heeft, maar dat zul je ongetwijfeld weten, een wat langere 'inrijperiode' nodig.

Hoewel ik zelf geen ervaringen heb met dergelijke zadels, hoor en lees ik hier wel overwegend positieve dingen over. Omdat een zadel heel persoonlijk is, zou ik je adviseren om eens bij de plaatselijke fietsboer langs te gaan. Bij veel fietszaken kun je zadels gewoon testen en eventueel meekrijgen om thuis op je eigen fiets uit te proberen.

Ik heb zelf overigens sinds kort een Brooks Cambium C17 (zonder gleuf) op mijn fiets zitten. Zit werkelijk als gegoten. Bovendien slijtvast, mag gewoon nat worden en laat geen vlekken achter op je broek. Kortom, aanrader.
Ik heb het zadel al heel lang, die Cambium heb ik ook gezien, mooi dingetje!
Maar ik ben vooral op zoek naar mensen die langere tijd op een brooks zadel met gleuf gereden hebben en/of iets weten over het verschil met een zelfde zadel zonder gleuf.
Ik herken zelf het toiletprobleem niet, maar wel had ik (man) op een gewoon Brooks zadel last van beknelde zenuwbanen. (zadel wat hoger dan het stuur)
Vandaar dat ik een Brooks Imperial probeerde; het beste zadel ooit gereden; geen beknellingen meer. Het proberen waard misschien?
Georg schreef:Ik herken zelf het toiletprobleem niet, maar wel had ik (man) op een gewoon Brooks zadel last van beknelde zenuwbanen. (zadel wat hoger dan het stuur)
Vandaar dat ik een Brooks Imperial probeerde; het beste zadel ooit gereden; geen beknellingen meer. Het proberen waard misschien?
Dat denk ik dus ook, bedankt voor het delen van je ervaring, heb jij een B17 of die andere?
Ik heb ook een brooks B17 n gewone daar heb ik meteen in het begin toen ie nieuw was zelf een imperial van gemaakt met een scherp mesje het zelfde gat erin snijden en met 4 tyrips de zijkant naar binnen toe vast zetten ivm uitzakken. zit er al 30000 km op
geen centje pijn en goedkoper.
B17
Georg schreef:B17
Heb je vering in je zadelpen?
Nee. Ik heb nergens vering in, ik houd meer van een direct gevoel met de fiets en de weg.
De gleuf is vooral bedoelt om druk op je perineum te voorkomen, het werkt bij mij erg goed tegen zadelpijn op dat punt.
Ik denk dat het belangrijkste punt in jouw verhaal is dat het probleem pas na een paar dagen fietsen optreedt. Mijn gok is dat jouw hele onderkant (perineum, prostaat en blaas) onder druk komt te staan, waardoor de boel geïrriteerd wordt en je vaker moet plassen. Dus een gleuf in je zadel klinkt als een mogelijke oplossing. Een breder zadel kan ook helpen als je zitbotjes ver uit elkaar staan.

Maar misschien drink je te veel water of raken je darmen verstopt door een ander eetpatroon?

Je huidige zadel aanpassen is best een aardige optie, als je een beetje handig bent. Er staat een aardige handleiding op http://stonehog.com/2013/03/07/b17-spec ... l-cut-diy/. Kost niets, maar je loopt wel het risico je huidige zadel te verknallen.
ErikB81 schreef:De gleuf is vooral bedoelt om druk op je perineum te voorkomen, het werkt bij mij erg goed tegen zadelpijn op dat punt.
Ik denk dat het belangrijkste punt in jouw verhaal is dat het probleem pas na een paar dagen fietsen optreedt. Mijn gok is dat jouw hele onderkant (perineum, prostaat en blaas) onder druk komt te staan, waardoor de boel geïrriteerd wordt en je vaker moet plassen. Dus een gleuf in je zadel klinkt als een mogelijke oplossing. Een breder zadel kan ook helpen als je zitbotjes ver uit elkaar staan.

Maar misschien drink je te veel water of raken je darmen verstopt door een ander eetpatroon?

Je huidige zadel aanpassen is best een aardige optie, als je een beetje handig bent. Er staat een aardige handleiding op http://stonehog.com/2013/03/07/b17-spec ... l-cut-diy/. Kost niets, maar je loopt wel het risico je huidige zadel te verknallen.
Daar had ik zelf nog helemaal niet aan gedacht, kan ik natuurlijk altijd (voorzichtig) proberen, bedankt!
ErikB81 schreef:Maar misschien drink je te veel water
Of de eerste dagen te weinig, waardoor je nauwelijks hoeft te plassen, en na een dag of twee, drie ben je gewend en drink je voldoende waardoor je een 'normaal' aantal keer moet plassen, wat na de eerste uitgedroogde dagen dus vaak lijkt. Alvorens je lukraak het mes in je zadel zet, lijkt het me dan ook van belang voor jezelf na te gaan wat precies het probleem is. Is 'vaak' moeten echt vaker dan anders, of lijkt dat zo? En plas je dan steeds een volle blaasinhoud uit, of moet je vaak kleine beetjes plassen? Je schrijft dat je het 'normaal gewoon kunt ophouden'; is het ophouden een probleem, maw. moet je ineens heel dringend? Problemen met voelen of je blaas leeg of vol is, goed uitplassen e.d. zouden door je zadel veroorzaakt kunnen worden, maar tegen gewoon een volle blaas helpt een uitsparing in je zadel niet.

Succes gewenst met het vinden van de oplossing,

Carl
Carl schreef:
ErikB81 schreef:Maar misschien drink je te veel water
Of de eerste dagen te weinig, waardoor je nauwelijks hoeft te plassen, en na een dag of twee, drie ben je gewend en drink je voldoende waardoor je een 'normaal' aantal keer moet plassen, wat na de eerste uitgedroogde dagen dus vaak lijkt. Alvorens je lukraak het mes in je zadel zet, lijkt het me dan ook van belang voor jezelf na te gaan wat precies het probleem is. Is 'vaak' moeten echt vaker dan anders, of lijkt dat zo? En plas je dan steeds een volle blaasinhoud uit, of moet je vaak kleine beetjes plassen? Je schrijft dat je het 'normaal gewoon kunt ophouden'; is het ophouden een probleem, maw. moet je ineens heel dringend? Problemen met voelen of je blaas leeg of vol is, goed uitplassen e.d. zouden door je zadel veroorzaakt kunnen worden, maar tegen gewoon een volle blaas helpt een uitsparing in je zadel niet.

Succes gewenst met het vinden van de oplossing,



Carl

Dat zijn wel heel veel oplossingen, maar ik ga eerst eens kijken (zodra het mooi weer wordt) hoe het nou precies zit, ik heb er bijvoorbeeld op de racefiets geen last van en daar heb ik een zadel met gleuf op zit maar dan juist wel weer meer zadelpijn en dat is ook een heel ander soort zadel. Iedereen bedankt voor de tips ik ga er mee aan de gang.
Origineel zat op mijn Koga Light Deluxe een Fizik Rondine-zadel.
Ik had hiermee reeds na een half uur last van zadelpijn en het door mannen veelbeklaagde probleem aan de perineum.
Na vervanging door een 'Terry Figura GT Gel Men' zijn alle problemen opgelost.
Gekocht bij www.Rose.nl voor € 60,96.
Ik sluit mij aan bij den Boete.Ik heb dezelfde fiets en daar zat standaard ook hetzelfde zadel op.Op zich vond ik dat een prettig zadel maar ging na wat uren fietsen toch last krijgen van een " slaapzak". Heeft alles te maken met het afknellen van bloed en zenuwbanen in het perineum.Zadel toen omgeruild voor een Terry fly met gleuf. Geen last meer van een slaapzak sindsdien .
Maar echt optimaal lekker zittend vind ik het zadel niet.Het is een beetje te soft.
Ik lonk nu naar een Fizik met gleuf.Ik denk toch echt dat die Fizik een super kwaliteits zadel is .Maar ja ,kost rond de € 145,-.
Ga dit zadel maar eens op proef mee zien te krijgen van mijn fietsen maker.
Kortom,ik denk dat die gleuf in het zadel jou wel zal helpen met je problemen.
Groet
ANDO schreef:Ik sluit mij aan bij den Boete.Ik heb dezelfde fiets en daar zat standaard ook hetzelfde zadel op.Op zich vond ik dat een prettig zadel maar ging na wat uren fietsen toch last krijgen van een " slaapzak". Heeft alles te maken met het afknellen van bloed en zenuwbanen in het perineum.Zadel toen omgeruild voor een Terry fly met gleuf. Geen last meer van een slaapzak sindsdien .
Maar echt optimaal lekker zittend vind ik het zadel niet.Het is een beetje te soft.
Ik lonk nu naar een Fizik met gleuf.Ik denk toch echt dat die Fizik een super kwaliteits zadel is .Maar ja ,kost rond de € 145,-.
Ga dit zadel maar eens op proef mee zien te krijgen van mijn fietsen maker.
Kortom,ik denk dat die gleuf in het zadel jou wel zal helpen met je problemen.
Groet
Gaat het om een racefiets? Er zijn namelijk ook Brooks zadels voor een racefiets met gleuf, misschien een idee?

http://www.brooksengland.com/catalogue- ... +Imperial/

of

http://www.brooksengland.com/catalogue- ... +Imperial/

Ik ga zelf eerst een gleufbrooks op mijn tourfiets proberen. ;-)
Nee,Koga lightdeluxe is een hybride fiets.
Vandaag de Fizik 2015 aliante versus kium binnengekregen.Met gleuf.
Heb er even op gezeten en voelt goed .
Binnenkort eens een lange afstand mee fietsen.

Groet.
Nee,Koga lightdeluxe is een hybride fiets.
Vandaag de Fizik 2015 aliante versus kium binnengekregen.Met gleuf.
Heb er even op gezeten en voelt goed .
Binnenkort eens een lange afstand mee fietsen.

Groet.