Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Garmin motornavigatie gebruiken voor de fiets - Forum Wereldfietser

Garmin motornavigatie gebruiken voor de fiets

Beste mensen, even mijn experiment uitleggen: ik heb een garmin zumo 390 LM voor mijn motorfiets en die wil ik mede gebruiken voor een fietstocht. Ik heb op de site van de europafietser een kaart van het gedeelte van mijn route opgebraagd bij de webmaster en daarna van hun site de tracks van mijn route = via de "groene weg naar de middellandse zee" naar Lausanne Swiss. Voor de stroomvoorziening heb ik een Busch en Muller laadapparaat met accupack gekocht. Die is voor mij ook makkelijk op mijn dagelijkse trip naar mijn werk. Ik ga binnenkort wat proefdraaien met de garmin door een route te maken in mijn woonomgeving en proberen dat in de garmin te laden. Ondertussen kan ik alvast even laten zien dat de routes al in beeld komen als ik de garmin aanzet. Ik ben verder mij aan het beraden ho ik het met de etenskokerij wil hebben onderweg want ik ga op een racefiets met 2 kleine ortlieb voortasjes gehaakt aan een tasdrager die aan de zadelpen geklemd zit en max 10 kg kan dragen. En dan komt er eerst een tentje daarop :-). Binnenkort zal ik wat foto's posten hoe ik het allemaal denk te doen.

Ik kom er net achter dat het mij nog wat te moeilijk is om een foto erbij te plaatsen :-( Ik zal als ik wat meer tijd heb dat onder de knie proberen te krijgen.
Bij fietsen moet je toch ook een beetje op het gewicht gaan letten die zumo is wel een knots van een ding op je stuur en dan nog een accu pakket er bij?
Ik vind hem veel te groot voor de fiets maar je kan wel de hele dag naar de radio luisteren.
Klaas de Pelgrim
één tip, niet doen.
En waarom niet:

-zumo 390 kan geen routering voor de fiets aanbieden. Je zal heel veel tussen punten nodig hebben een route te dwingen de juiste paden te kiezen.
- Afleesbaarheid zonder achtergrond verlichting is er slecht.
- Batterij levensduur is erg kort met volle achter grond verlichting. Je zal dan met batterij packs moeten werken.

Daarnaast geef je aan dat je "light" op reis gaat, een Z390 past niet echt in dat plaatje.
Ik ben meestal wel van de creatieve oplossingen maar in dit geval zou ik zeggen kijken evt naar een 2e hands outdoor gps. ( € 75,- / € 150,- )

Mocht je wel met de zumo op pad gaan dan ben ik benieuwd naar de foto's .

ps: ik gebruik al 15 jaar een gps.
Nou:
- met tracks geen probleem. Waarom zou je routeren?
- met naaf-dynamo en accu geen probleem met licht en voeding

Verder eens met vraagtekens wat betreft gewicht en dat er betere alternatieven zijn.
Mijn garmin is 270 gram > dat lijkt mij niet veel gewicht. Ik bespaar door met een racefiets en kleine tassen te gaan (vergeleken met volle uitrusting die ik anders meeneem = zware koga van 21,5 kg en tassen totaal 20 kg :-) ) ongeveer 18 kg! Dan is die 270 gram niet belangrijk. Ik twijfel alleen over eventueel kokerij me te nemen. Misschien doe ik dat niet en onderweg een "plat du jour" en veel fruit en brood kopen.

Joost heeft gelijk dat ik met naafdynamo en accu genoeg stroom heb. Dat heb ik al getest. Ik wilde met mijn verhaal alleen zien of er meer mensen zijn die een zumo op dezelfde manier gebruiken. En of ze mij nog tips kunnen geven.
Tips heb ik niet....de Garmin die ik heb is nog een tank uit een ver verleden....een 2610, dus totaal niet geschikt voor de fiets.

Ben wel benieuwd naar foto's hoe de setting eruit ziet.... :wink:

en of het praktisch is als je lichtgewicht en minimaal wilt gaan fietsen....met een beetje smartphone kun je gps'en, bellen en foto's maken...zijn toch 3 apparaten. :roll:
gpsguido schreef:één tip, niet doen.
En waarom niet:

-zumo 390 kan geen routering voor de fiets aanbieden. Je zal heel veel tussen punten nodig hebben een route te dwingen de juiste paden te kiezen.
Met de Openfietsmap kan je ook in de 'auto' stand routeren over fietspaden dus dat bezwaar is wel te ondervangen. Gewoon even testen of het werkt en bevalt want die kaart is gratis.
De tocht zit erop en het is uitstekend gegaan: thuis de fietskaart erin geladen en de route van "de Groene weg naar de Middellandse zee" en toen in Aken de navigatie gebruikt. ik heb de route ingeladen in mijn kaart en die gaf het toen weer als een mooi blauw lijntje op mijn kaart. die volgen en af en toe inzoomen en dat fietst perfect. Zodra je hem op routeaanwijzingen zet dan gaat het moeilijk en komt hij er niet uit maar op bovengenoemde manier is het perfect. De naafdynamo met Bush en Muller oplaadsysteem met bufferaccu is ook goed. Telefoon en navigatie de hele tijd opgeladen geweest.

Afbeelding
Kortom: het verschil tussen track (spoor) en route werd duidelijk. Daarom rij ik altijd op tracks. Mooi dat het werkte!

Niet bepaald een rank apparaatje op je stuur zo :wink: !
Travelmaster schreef:Niet bepaald een rank apparaatje op je stuur zo :wink: !
Vind het wel meevallen in vergelijking met die stuurtas / routeboekje :wink:
Bovendien, zo'n groot scherm geeft ook meer overzicht dan pakweg een Etrex.
Da's helemaal waar natuurlijk. En zo afgetraind is mijn 60Csx ook niet;).