Additionally, paste this code immediately after the opening tag: santos - Forum Wereldfietser

santos

Na enige jaren 7 en 8 speed shimano naven gebruikt te hebben op mijn woon/werk fiets, is het voor mij tijd geworden voor het rohloff/riem/ tijdperk.
Via dit forum waar ik al veel op gelezen heb zou ik graag wat meer info, willen
krijgen van andere gebruikers.

Mijn voorkeur gaat naar een santos travellite met de volgende specificatie''s
son naafdynamo,son koplamp,rohloffnaaf,riemaandrijving,almotion banden.
magura hs 33 remmen .
Wat betreft de achterdrager ben ik nog niet over uit , of het een gewone bagagedrager wordt of een lowdrager ontworpen door tubus/santos.
Ga ook nog een keer naar nieuw-vennep toe om mijzelf nog verder , goed voor
te laten lichten.
Graag zou ik nuttige tips willen krijgen van andere santos travellite gebruikers,
wat zei van deze fiets vinden. Ik ga hem zelf voor woon/werk gebruiken zonder
voor drager.
Hoe kun je nu al weten dat de voorkeur uitgaat naar die fiets?
Bij mij is het vaak zo dat als ik het hélemaal denk te weten na internet-speuren en het bekijken van prachtige foto's op hetzelfde internet, ik in de werkelijkheid geconfronteerd met een product, het ineens heel erg vind tegenvallen, dan blijkt het ding ineens veel minder mooi of er heel anders uit te zien dan op foto's.

Heb overigens geen ervaringen met die fiets dus een antwoord op de vraag heb ik niet.
Dingen zelf proberen, dat is toch altijd 'the proof of the pudding'.
Georg schreef:Hoe kun je nu al weten dat de voorkeur uitgaat naar die fiets?
Bij mij is het vaak zo dat als ik het hélemaal denk te weten na internet-speuren en het bekijken van prachtige foto's op hetzelfde internet, ik in de werkelijkheid geconfronteerd met een product, het ineens heel erg vind tegenvallen, dan blijkt het ding ineens veel minder mooi of er heel anders uit te zien dan op foto's.

Heb overigens geen ervaringen met die fiets dus een antwoord op de vraag heb ik niet.
Dingen zelf proberen, dat is toch altijd 'the proof of the pudding'.
Daarom het het voorkeur. Dat kan dus nog wijzigen.
@ jasmon i.d.d dit hou ik ook in de gaten :wink:

@ Georg Heb naar 3 merken zitten kijken idworx , Gaastra en santos op diverse site''s testen en filmpjes bekeken. Wat mij aanspreekt aan santos is
dat je alle onderdelen naar eigen smaak/budget kan uit kiezen.
Bij Gaastra en idworx koop je hem zo hij in de winkel staat , wat mij persoonlijk minder aan spreekt. Om er i.d.d zeker van te zijn of ik de goede keuze maak wil
ik nog een keer naar nieuw-vennep gaan voor diverse proefritten en info.
Om zo tot een uiteindelijke keuze te komen.
Silverstyle schreef:
@ Georg Heb naar 3 merken zitten kijken idworx , Gaastra en santos op diverse site''s testen en filmpjes bekeken. Wat mij aanspreekt aan santos is
dat je alle onderdelen naar eigen smaak/budget kan uit kiezen.
Ook aan Avaghon gedacht?
@Jasmon - je was me net voor ( en dat terwijl ik er zelf geen heb :D )
Inge1 schreef:@Jasmon - je was me net voor ( en dat terwijl ik er zelf geen heb :D )
hoezo net voor? er zitten uren tussen :lol:
Weet je wat het moeilijkst is als je een Santos koopt?
Niet of je een 2.6, 2.8, 2.9, 4.29. of een TL koopt.
Niet of je investeert in een derailleur, Rohloff of Pinion.
Nee, de kleur van het frame en de letters blijkt aan het einde altijd de moeilijkste keuze te zijn :lol:

Zelf een ontwerp als deze is mogelijk:
Afbeelding
Eric Schuijt schreef:Weet je wat het moeilijkst is als je een Santos koopt?
Wat ik erg moeilijk vond is een afweging maken tussen prijs en kwaliteit.

Ronald van der Perk (Ronald had eerst een Santos en nu een Avaghon)
Ronald van der Perk schreef: (Ronald had eerst een Santos en nu een Avaghon)
en wat was de reden dat je overstapte?
Ik had een Santos Travelmaster 2,6 aluminium.

Mijn overstap had een aantal redenen;
Door het stijve aluminium frame was deze fiets net een stuiterballetje.
Door het kleine frame ging ik vaak met mijn hakken tegen de achtertassen.
Maar de belangrijkste reden was dat ik mij bij snelle afdalingen onzeker voelde. Dat werd veroorzaakt door onverwacht wat simmien (hoe schrijf je dat eigenlijk?) en het was lastig om bochten in te sturen. Dat had ik met vorige fiets nooit gehad. (dat was een stalen Vittorio randonneur)

Ronald van der Perk
@ jasmon heb hier nog even naar gekeken maar ondanks dat het goede fietsen,
zullen zijn spreken ze mij persoonlijk niet zo aan.
Ik heb een Avaghon 28 series gekocht, juist omdat het iets minder bekend is dan Koga of Santos en dat me een veiliger gevoel geeft als ik alleen in het buitenland fiets, bij Bike4Travel, Rotterdam. Ik ga, wil hem zelf opbouwen. Hij was 899 exc. btw maar inclusief balhoofd. Ik had hem op laten sturen. Ook heb ik extra pad besteld voor derailleur, 45 euro exc. maar pad wat er op zit oogt echt stevig!

Ik ben nog weer teruggeweest want de draad op het balhoofd was niet perfect gedaan, maar nu is het perfect. Het is een frame van staal. Ze bewerken het als het goed is van binnen met anti-roest of iets in die zin, maar hij wist niet zeker of het bij mij gebeurd was.
Nu zag ik op internet dat het ook met gekookte lijnolie kan, dus heb ik met een spuitje steeds overal waar mogelijk in openingen, lijnolie in het frame gespoten en het frame steeds gedraaid zodat er overal een laagje op komt.
Je kunt evt. 2 laagjes maar ik heb echt goede laag gedaan, misschien kan ik het na jaaaaren nog es herhalen. Ik bouw hem zelf op, want ik zweer bij 8 speed, ook al gaan sommige onderdelen daarvan nog maar tot alivio kwaliteit helaas, maar voor een tocht van 3000 km volstaat dat ook zonder problemen en dan vervang ik ze gewoon voor nieuwe en zet de onderdelen over op huis, tuin en keuken fiets(en).
24 versnellingen vind ik ruim voldoende en de ketting is dan wat dikker ed. ook dan bij 9 speed.
Klinkt miss. ouderwets maar ik vind dit systeem fijn.

Afbeelding
fud0 schreef:Ik heb een Avaghon 28 series gekocht
Altijd mooi! Succes met de opbouw en laat het uiteindelijke resultaat maar zien :)
fud0 schreef:Ik heb een Avaghon 28 series gekocht, juist omdat het iets minder bekend is dan Koga of Santos en dat me een veiliger gevoel geeft als ik alleen in het buitenland fiets, bij Bike4Travel, Rotterdam. Ik ga, wil hem zelf opbouwen. Hij was 899 exc. btw maar inclusief balhoofd. Ik had hem op laten sturen. Ook heb ik extra pad besteld voor derailleur, 45 euro exc. maar pad wat er op zit oogt echt stevig!
Heel interessant, die prijs van 899 excl was dat inclusief dragers, verlichting en banden?

Ronald van der Perk
Ronald van der Perk schreef: Heel interessant, die prijs van 899 excl was dat inclusief dragers, verlichting en banden?

Ronald van der Perk
ik denk alleen de frameprijs, dat bedrag is namelijk al eerder genoemd.