Additionally, paste this code immediately after the opening tag: santos travel lite of 4.29 - Forum Wereldfietser

santos travel lite of 4.29

Hoi,
Ik denk erover om mijn santos travelmaster croMo 26 te verkopen en een 28-er aan te schaffen. Waarom? Omdat mijn partner de "dromedaris" van Santos heeft gekocht en ik hem niet meer kan bijhouden :wink: :wink: , en omdat ik wat meer rijcomfort wens ivm lichamelijke klachten. Doel van de fiets:
fietsvakanties, nu nog met een follow-me erachter, over een jaar of twee niet meer,
thuis flinke fietstochten maken en af en toe eens lekker door de bossen "raggen".
Nu is mijn oog gevallen op zowel de Santos travel lite en de 4.29, al dan niet met geveerde voorvork. Dilemma: kan je met de travel lite ook 'mountainbiken' door het bos? Of is het dan verstandig om de 4.29 aan te schaffen, met of zonder geveerde voorvork?
Ik lees graag gebruikerservaringen en tips om tot een goede keuze te komen.
Alvast bedankt!
marie jose
Of kijk hier http://www.sintchristophorus.nl/santos- ... lite-test/

Maar mag ik vragen, waarom ook geen Dromedaris?

-Jan
Bedankt voor de tips, Jan. Ik had ze idd al bekeken. Mijn voorkeur neigt dan ook naar de travel lite te gaan. Maar aangezien ik ook graag mountainbike en de santosdealer in mijn woonplaats me op de 4.29 attendeerde raakte ik aan het twijfelen. Uiteraard moet ik ook gewoon eens een dag op de fietsen gaan zitten en een tocht maken om te testen, maar ik ben heel benieuwd naar andere invalshoeken en ervaringen van medefietsers...
Waarom niet de dromedaris? Mijn partner is er heel erg tevreden mee, dat moet ik eerst even melden. Maar ik vind de fiets persoonlijk wat minder mooi vormgegeven dan de travel lite of de 4.29 mountain. Wel kan op de Dromedaris nog een geveerde voorvork worden geplaatst en zo wordt de keuze er niet makkelijker op.
Is het nodig, een geveerde voorvork als je door de bossen gaat? Ik heb op mijn travelmaster 26 een geveerde voorvork en daarmee duik ik regelmatig de bossen in, maar ik weet niet hoe het is om zonder te rijden... :? Dat is dus eigenlijk mijn grootste struikelblok!
Al eens naar een Avaghon X29 gekeken? Lijkt me een mooi alternatief.
Sinds kort heb ik een travel lite en dusver ben ik zeer tevreden over de fiets.
Heel erg strak en stabiel, ligt lekker stevig op de weg en rijdt nog eens makkelijk en snel ook.
Over het mountainbike aspect durf ik weinig te zeggen, dit weekend wel een 10 km op bospaadjes gereden met redelijk comfort, maar dat is natuurlijk zonder alle hobbels en bobbels die je met mountainbiken meepakt. Al moet ik wel zeggen dat de fiets uitnodigt om avontuurlijk te rijden!
Misschien toch beiden een keer uitproberen op de weg en op wat off road paadjes om te zien hoe ze zich houden?
Al moet ik eerlijk zeggen, zoals je het doel van de fiets omschrijft, zou ik er vooral op letten dat de fiets ook nog lekker rijdt met bagage...
In ieder geval veel succes (en vooral plezier!) met kiezen!
daarmee duik ik regelmatig de bossen in, maar ik weet niet hoe het is om zonder te rijden
Heeft deze geveerde vork geen lock-out?

In Nederland zou je op een 29-er redelijk goed vooruit moeten komen zonder voorvering. Zo hobbelig zijn de meeste routes nu ook weer niet. Toch kies ik zelf altijd (26') mtb's met minimaal voorvering. Het is gewoon sneller en comfortabeler. Ook op asfalt laat ik de vering ingeschakeld.
Ik snap niet echt waarom een 622 wiel wezenlijk sneller of comfortabeler zou zijn. De verschillen zijn hoogstens minimaal. Een stel andere banden heeft veel meer effect. Snel op (slecht) asfalt, klinkers en niet al te moeilijke bospaadjes? Compass 26x1.75. Voor snel op zwaarder terrein is de keus aan wedstrijd mtb banden groot. Dat maakt echt uit.
Wil je echt snel en comfortabel dan zou ik in plaats van die Santos kiezen voor een een meer klassieke stalen randonneur met racestuur en 42 mm 650B banden/wielen.
Ondanks Wim's pleidooi voor "kleine" wielen, is het volgens mij in MTB-kringen inmiddels algemeen geaccepteerd dat "grote" wielen op een niet al te technisch, snel parcours in het voordeel zijn. Ik weet ziet of je dat een-op-een mag vertalen naar trekkingfietsen, maar de ondergrond waar trekkingfietsen veelal op vertoeven vertoont volgens mij overeenkomsten met de ondergrond van een niet al te technisch, snel mtb-parcours.
Bert van Sprang schreef:is het volgens mij in MTB-kringen inmiddels algemeen geaccepteerd dat "grote" wielen op een niet al te technisch, snel parcours in het voordeel zijn.
Klopt.
what are the real-world differences between 26in, 27.5in and 29in wheels?
That’s a question BikeRadar has always wanted to answer, after teaming up on an experiment with Howard Hurst of the University of Central Lancashire, has done just that. The results may well surprise you. Skip straight to the first video below to find out the results for yourself.
http://www.bikeradar.com/mtb/gear/artic ... nce-43481/
Hallo MJ,

Zo te lezen ben je dus een Santos fan. Ben je niet de enige. Op dit moment rijd ik al 12 jaar heel tevreden op mijn Santos STR01, de voorloper van de TM 2.8. Maar na al die jaren wilje eens iets nieuws. Mijn oog is ook gevallen op de 4.29. En niet op de dromedaris, lijkt mij aan de te zware kant. De travel lite, hee lmooi maar boven budget. En zoveel lichter is hij ook niet als je hem uitrust met een zwaar slot, spatborden, etc.
De 4.29 biedt het voordeel dat: - de fiets lekker licht is, veelzijdig (van crosser tot vakantie fiets, woon/werk), verende voorvork erop die je vast kan zetten (crossen in het bos en snelop de weg). Spelen met de banden, gladde bandjes als je snel wilt, en noppies voor als het een keer echt ruig moet. En voor de vakanties, op de 4.29 kan een achterdrager. En in het geval van een vaste vork ook probleemloos een low rider. Een verende voorvork,ook hierop kan een lowrider als het moet.

Ja, ik zou dus voor de 4.29 gaan. Naaf of derailleur? Schijf of Magura?
Maak je toch een afspraak bij Santos op de vrijdag, helpen ze je gelijk met alje andere vragen. Succes met kiezen
Statistisch waren er geen verschillen op een gevarieerd mtb traject. Hij zegt wel dat onder sommige omstandigheden 29ers in de praktijk wat sneller zijn, maar waarom wordt niet duidelijk. Ook Bicycle Quarterly kon - dit keer op asfalt - geen statistisch significante verschillen ontdekken. Het belangrijkste verschil lijkt te zijn dat zo'n groter en zwaarder wiel langzamer stuurt.
De verschillen waar het hier om lijkt te gaan zijn in elk geval kleiner dan het effect van snellere banden of een meer aerodynamische zit.
Wim schreef: Het belangrijkste verschil lijkt te zijn dat zo'n groter en zwaarder wiel langzamer stuurt.
Acceleren gaat minder snel met een groter en zwaarder wiel, maar veel ervaringen op MTB fora vertellen daarentegen dat het wel makkelijker rolt. Mensen die jaren bepaalde rondjes doen en op een 29" stappen kunnen snellere tijden rijden, of bepaalde stukken makkelijker doen (bv. wortels/ korte klim, stabiliteit/ demping door meer band).

Het heeft ook met gewicht van het wiel te maken, banden kunnen enorm verschillen in gewicht en rolweerstand. Ook de breedte van de velg speelt hierin een rol. Last but not least, type naaf.
Bedankt voor alle tips/adviezen. Na een flink aantal proefritten op verschillende maten travel lite en de santos 4.29 is de keus gevallen op de Travel Lite. Deze biedt voor mij meer zitcomfort (gezien de rugklachten) en is het meest geschikt voor onze reizen.
En ik kan hier ook best nog een beetje mee door het bos crossen :D , .

Dan komt mijn prachtige stalen santos Travelmaster 2.6 dus te koop! Wordt binnenkort onder dat kopje gezet, met foto's..
Wie heeft interesse? Stuur maar een pb
@ mjvb gefeliciteert met je keuze :D misschien leuk als je hem hebt om hier wat foto''s te plaatsen en een korte omschrijving van je bevindingen na een aantal ritten gemaakt te hebben.

Ben zelf namelijk ook van plan om een travel lite te kopen , eerst nog een keer
naar nieuw-vennep om info in te winnen en proef rijden .