Ik ben het helemaal met jullie eens dat er per merk verschillen zijn.
De tabel die ik hier liet zien laat zien dat er GEMIDDELD weinig verschil is in wielbasis tussen een randonneur en een MTB. Dat MTB's "verhoudingsgewijs groter zijn" is een uitspraak die ik moeilijk vind om te duiden in het kader van deze gegevens.
Waar ik wel nieuwsgierig naar ben, is in hoeverre mijn vuistregel afwijkt van de Travelmaster Travelmaster.
Die vuistregel is overigens ontleend aan hetzelfde boek waar de tabel uitkomt. Framehoogte voor stadsfietsen is 2/3 keer de binnenbeenlengte. Omdat trekkingfietsen en MTB's in de grote maten een matig schuine bovenbuis hebben kun je er in mijn geval kennelijk twee cm vanaf trekken. Zoals ik aangaf: die marge is afhankelijk van de sloop in je frame. Bij een minder schuine bovenbuis zal je meer in de richting van de regel voor de stadsfiets komen.
Dat is geen desinformatie, jongens, het zijn gewoon ingeburgerde rekenregeltjes die in de rijwielhandel gangbaar zijn en DOOR DE BANK GENOMEN ook redelijk kloppen. Voor mij gaan ze op; dat is een ervaringsfeit. Ik snap niet waarom dat desinformatie heet, ineens.
Meet je frame en je binnenbeenlengte op en kijk in hoeverre het klopt in relatie tot de schuinte van je bovenbuis, zou ik zeggen. Dan kunnen we die regel misschien beter maken. Of verwerpen, als er echt geen reet van klopt.
De tabel die ik hier liet zien laat zien dat er GEMIDDELD weinig verschil is in wielbasis tussen een randonneur en een MTB. Dat MTB's "verhoudingsgewijs groter zijn" is een uitspraak die ik moeilijk vind om te duiden in het kader van deze gegevens.
Waar ik wel nieuwsgierig naar ben, is in hoeverre mijn vuistregel afwijkt van de Travelmaster Travelmaster.
Die vuistregel is overigens ontleend aan hetzelfde boek waar de tabel uitkomt. Framehoogte voor stadsfietsen is 2/3 keer de binnenbeenlengte. Omdat trekkingfietsen en MTB's in de grote maten een matig schuine bovenbuis hebben kun je er in mijn geval kennelijk twee cm vanaf trekken. Zoals ik aangaf: die marge is afhankelijk van de sloop in je frame. Bij een minder schuine bovenbuis zal je meer in de richting van de regel voor de stadsfiets komen.
Dat is geen desinformatie, jongens, het zijn gewoon ingeburgerde rekenregeltjes die in de rijwielhandel gangbaar zijn en DOOR DE BANK GENOMEN ook redelijk kloppen. Voor mij gaan ze op; dat is een ervaringsfeit. Ik snap niet waarom dat desinformatie heet, ineens.
Meet je frame en je binnenbeenlengte op en kijk in hoeverre het klopt in relatie tot de schuinte van je bovenbuis, zou ik zeggen. Dan kunnen we die regel misschien beter maken. Of verwerpen, als er echt geen reet van klopt.