Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Alpe Adria route: campings onderweg, trein retour Salzburg - Forum Wereldfietser

Alpe Adria route: campings onderweg, trein retour Salzburg

Wij willen deze zomer de Alpe Adria fietsroute rijden en onderweg kamperen. Heeft iemand dit al op deze manier gedaan en zijn er voldoende campings onderweg? Vanuit Grado willen we met de trein (en de fietsen) terug naar Salzburg. Heeft iemand daar al ervaring mee? Of zijn er er voor beide opties (campings en trein retour) goede alternatieven? Alle tips zijn welkom!
Wij gaan de route ook fietsen deze zomer, vanaf ongeveer 10 augustus. We gaan samen met onze zoon van 6 en zijn ook erg benieuwd naar tips :)
In Oostenrijk zijn voldoende campings langs de Alpe Adria. In Italie is dat zeer beperkt. Onderweg alleen maar in Gemona op ongeveer 40 km voor Udine (Je moet hiervoor 6 km van de route af) en dan pas weer vlak voor de kust in Aquileja.
In Cervignano op 18 km voor Grado is een station. Je kunt vanaf met de trein naar Salzburg, maar je moet wel een paar keer overstappen. Zie de treinplanner van de DB en vink fiets mee aan http://reiseauskunft.bahn.de/bin/query.exe/nn In de zomermaanden gaan pendelbussen met fietsaanhangers van Grado naar het Oostenrijkse Villach. Zoek op de website www.alpe-adria-radweg.com
Overigens is een handige verbinding met de CityNightLine van Amsterdam naar Muenchen. Vanuit Muenchen gaan voldoende aansluitende treinen met ruimte voor de fiets naar Salzburg. Ik vertrok om 20:31 uur uit Amsterdam en was de volgende morgen al om 10:00 uur in Salzburg.
Terug kun je met de trein van Cervignano naar Venetie.Daar de EC(eurocity) naar Muenchen en in Muenchen met de CityNight terug naar Nederland.
Voor de EC en de CityNightline moet je fietsplaatsen reserveren: www.treinreiswinkel.nl

Ik ben doorgefietst naar Venetie en terug gevlogen met Transavia.
In aansluiting op Bert zijn antwoord, campings voldoende in Oostenrijk, alleen niet altijd op de plek waar je ze zou willen. De ene dag zal de tocht iets korter of langer zijn omdat aan het eind van de route geen camping is maar een paar kilometer ervoor of erna wel. Dus wel even uitzoeken van tevoren. Om met een zesjarige door het Gasteiner Tal naar Böckstein te fietsen lijkt me nog even een berg te steil (Vanaf Bad Hofgastein gaat het echt omhoog en de stationnetjes liggen tegen de bergwand aan en niet in het dal) ook al doe je het niet in 1 keer. Ook de afdaling na de tunnel raadt ik af, je kunt dan toch beter een kaartje kopen naar Obervellach en van daar verder fietsen.
Campings in Italië zal je zelf uit moeten zoeken, in deze regio geen ervaring mee.
_Peter_ schreef:In aansluiting op Bert zijn antwoord, campings voldoende in Oostenrijk, alleen niet altijd op de plek waar je ze zou willen. De ene dag zal de tocht iets korter of langer zijn omdat aan het eind van de route geen camping is maar een paar kilometer ervoor of erna wel. Dus wel even uitzoeken van tevoren. Om met een zesjarige door het Gasteiner Tal naar Böckstein te fietsen lijkt me nog even een berg te steil (Vanaf Bad Hofgastein gaat het echt omhoog en de stationnetjes liggen tegen de bergwand aan en niet in het dal) ook al doe je het niet in 1 keer. Ook de afdaling na de tunnel raadt ik af, je kunt dan toch beter een kaartje kopen naar Obervellach en van daar verder fietsen.
Campings in Italië zal je zelf uit moeten zoeken, in deze regio geen ervaring mee.
De campings staan in de Bikeline gids van de Alpe Adria. In deze gids kun je ook zien waar je voor Boeckstein op de trein kunt stappen nog voor de steile klim. Je moet daar sowieso een stukje met de trein, want je mag niet fietsen door de Tauern Tunnel.
Bedankt voor jullie reacties! Bikeline gids heb ik en zal ik nog eens goed doorlezen :-) We hebben een Follow Me tandem, dus kunnen de fiets van onze zoon aan die van mij vastmaken. Klimmetjes en steile afdalingen op deze manier zou dan moeten kunnen.
bert sitters schreef: Je moet daar sowieso een stukje met de trein, want je mag niet fietsen door de Tauern Tunnel.
Je kan daar zelfs niet fietsen want er ligt enkel en alleen spoor.

Ik hoop dat je goede remmen hebt Janmijn want zonder al te veel moeite haal je in de afdaling daar makkelijk de 60km/u als je dan ook nog max 45kg extra moet remmen (kind, fiets en follow-me tandem) weet ik niet of dat goed gaat, neem in ieder geval extra rem blokjes mee, beter mee dan om verlegen. En wacht even tot alle auto's van de trein zijn gereden, je hebt dan bijna alleen nog tegenliggers naar beneden.
Afgelopen jaar heb ik op deze afdaling 72 km/uur aangetikt met alleen achterbagage. Het gaat dan wel hard hoor! :|
Klinkt spannend :wink: , maar wil inderdaad alles doen om het veilig te houden. Extra remblokken zullen we meenemen en verder is het materiaal waarmee we op pad gaan wel degelijk en netjes onderhouden.
Wij hebben de afdaling ook gedaan, lekker vol gas. Maar af en toe stoppen en rustig aan af dalen kan ook prima.
Campings zijn een probleem in Italie, wij hebben in prima goedkope accomodaties overnacht.
Benjaminse heeft een mooie route gemaakt met af een toe een aanpassing waardoor je beter door kunt fietsen. De originele route(hebben wij niet gedaan) zou meer op mtb-en lijken.
Het (door Paul zelf voor mijn zoontje gesigneerde :) ) boekje "Van Salzburg naar Venetië" zal ik ook nog gaan bestuderen. Ik denk dat ik daarmee ook verder zal komen, naast al deze goede adviezen op dit forum.
Tip van de dag: MiddenEuropa boekje 2: kaart 15, camping bij Pockau bestaat niet