Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fiets aanhanger advies - Forum Wereldfietser

fiets aanhanger advies

we zijn een trip aan het plannen naar midden Frankrijk. ik fiets zelf op een koga terraliner alloy uit 2009 en wil de trip maken met een aanhangert.
aangezien ik daar nog nooit mee gefietst heb en er überhaupt geen bezit, hoor ik graag ervaringen/tips van mensen met (en zonder) ervaring.

en bij het zoeken naar een geschikte kar springt de BoB Yak er natuurlijk uit, maar er zijn veel verschillende en het budget is niet hoog - misschien is dit iets?

we vertrekken 19 april en hebben nog een maand de tijd om ons voor te bereiden op onze eerste lange fietsreis!

Noud
Heb je dit algelezen? : http://wiki.wereldfietser.nl/index.php?title=Aanhangers

De kar van de link is natuurlijk een kopie van de Bob Yak.
Ik heb hier verder geen ervaring mee. Iemand?
Over het algemeen willen mensen voor een langere fietsreis de beste fietsrekjes, zoals Tubus of OMM, heel verstandig. Naar mijn mening zou dit ook moeten voor fietskarren. Daarom, kies bewezen kwaliteit van BoB en niet een (Chinese?) namaak die een derde kost. Koop desnoods een tweedehands BoB.
Een aanhanger is vooral aantrekkelijk als je relatief veel wilt meenemen met een lichte fiets. Als je budget beperkt is, waarom neem je dan niet gewoon twee simpele achtertassen. Het geld dat je overhoudt kun je dan investeren in lichtere en compactere uitrusting. Dat moet toch wel kunnen met die Terraliner?
Ontlasting van de fiets is wel weer een voordeel bij gebruik van een aanhanger. En misschien missen er oogjes om rekjes of zo op te zetten?

Misschien kan de topic starter aangeven waarom hij opzoek is naar een aanhanger?

Voor mij staat de extra wheel nog steeds op nummero uno, gevolgd door een bob yak.
Inge1 schreef:Ontlasting van de fiets is wel weer een voordeel bij gebruik van een aanhanger.
Ik zie toch aardig wat discussies over de vraag of de fiets de torderende belasting van de aanhanger wel aankan.
fietsen met een aanhanger leek me wat praktischer dan met tassen - ik kan wat meer meenemen om mijn vriendin wat te ontlasten. en hij is zo af- en aangekoppeld als je op een camping aankomt.

op m'n terraliner zit al een racktime light-it - volgens de koga dealer past er geen andere bagagedrager op. de drager kan tot 25kg en dat leek me wat weinig. dan zou ik dus ook voordragers moeten aanschaffen + voor- en achtertassen. met een trailer dacht ik het ook wat eenvoudiger te houden.

ik heb inderdaad alle artikelen over voor- en nadelen gelezen - die spreken redelijk voorzichzelf. we zullen alleen over asfalt fietsen (route langs oude wegen) met hier en daar een klimmetje. dus geen zorgen over onoverkomelijk terrein.

heb ook al een verhuur plek gevonden waar je een BoB kunt huren voor €5,- per dag - maar voor een paar euro meer ben ik de eigenaar van zo'n karretje.. maar dan is kwaliteit weer een issue.. what to do?
OK, duidelijke reden. Wat worden je eventuele volgende bestemmingen - is wel handig als je dat soort van weet zodat je daar je aanschaf op kunt afstemmen.

Doch vraag me af of er echt geen Tubus dragers op je fiets kunnen ondanks wat de Koga dealer zegt. Misschien kan Eric (fietsvakantiewinkel je daar met ene antwoord helpen)
Noud77 schreef:op m'n terraliner zit al een racktime light-it - volgens de koga dealer past er geen andere bagagedrager op.
Dat betekent dat je al het andere wat hij beweert helaas ook met een flinke korrel zout moet nemen.
Ik was erg tevreden over mijn Radical Cyclone.
Maar goed wel duur dus daarom vinden velen hem in eens niet goed.
Maar door de twee wielen fijn parkeren. Ook in de trein mee te nemen als tas. enz enz Voelde hem zo goed als niet trekken aan mijn fiets. Zelfs op ruig terrein lag het er prima achter.
Helaas bestaan er meestal geen goede goedkope oplossingen.

Afbeelding
Wij hebben de door Challenge gemaakte voorloper van de Cyclone. Het was een prima oplossing om toen we met kleine kinderen op reis gingen 40 kg te vervoeren. Zo'n tweewieler belast je frame (in ons geval een tandem) veel minder dan een eenwieler. Maar zelfs zo'n lichte dure kar weegt toch zes kg.
25 kg is echt veel. Waarom niet je vriendin met 10 kg laten fietsen, en jij 15 kg in twee achtertassen plus tent bovenop? Dat moet genoeg zijn voor zo'n tocht door Frankrijk.
Tot dat deze meneer maat xxxl en 48 heeft en 1,95m lang is. Dan zijn tassen erg klein en een aanhanger een goede oplossing.
De Aanhanger die je laat zien via de link is naar mijn ervaring niet de moeite. Ik ben tegelijk met zowel die versie als de originele bob yak op pad geweest (niet achter één fiets :wink: )

De versie die wij hadden had echter verschillende problemen:
- as had een te grootte diameter (Zodat de aanhanger er niet aan kon, De as paste dus wel normaal in de fiets!)
- spatbord was te klein, waardoor hij steeds aan loopt
- de tas was niet zo stevig als die van een bob yak, ook niet (lang) waterdicht
- opvouwbaar (kan een voordeel zijn, maar het maakt hem een stuk fragieler.
- de kop van de as (waar je de aanhanger aan hangt) brak af.

het gevolg is dat diegene waarmee ik weg was na de vakantie hem heeft weggegooid en vervolgens een bob yak heeft gekocht.

mijn conclusie is dat als je van plan bent om hem vaak te gebruiken (2-3 weken/jaar) dat een bob yak zeker de moeite is. De kwaliteit is namelijk zeer goed en het enige waar ik me zorgen om maakte waren krasjes.

Aangezien de kar in de loop de jaren niet veel slijt zou ik er een via marktplaats kopen. (al zijn ze daar vrij schaars) De tas wordt echter wel vrij snel smerig. (ivm de wrijving langs de bob yak)

tot slot nog een tip, als je aan de kar twee van die voetsteuntjes voor kinderen maakt en je draait hem om heb je een mooie stevige tafel tijdens je vakantie.
Hallo,
ik heb met tassen aan de fiets gereden, vond ik lastig. Ik heb +\- 4000 km met Bob Yak gereden, volgde wel goed maar is een lastig ding wanneer afgekoppeld. Valt om, soms lastig aan te koppelen, en kost extra op trein en vliegtuig wegens niet opvouwbaar. Heb nu sedert 2 jaar en 5000 km een Radical Design Cyclone aanhanger en ik ben steeds meer fan. Het is waar, hij is niet waterdicht maar er is een hoes bij die ik altijd gebruik. Is zeer gemakkelijk aan te koppelen, en wanneer afgekoppeld blijft hij ook mooi staan. Je kan de wielen verplaatsen naar de achterste gaten en dan heb je bijna een wandelkar die ik zelfs als ik een supermarkt binnen ga om boodschappen te doen, en de buurt niet erg vertrouwen uitstraalt, mee binnen neem. Kost niet extra op trein en vliegtuig omdat het een tas is, de wielen steek je in een extra tas. Ok, de kar is niet goedkoop, maar andere lichte kampeerspullen ook niet en daar moet je ook zorg voor dragen. Ik reis altijd met een MTB omdat ik ook onderweg mountainbike route's rijdt. Alleen opletten bij afdalingen, ik ga nooit sneller dan 45 a 50 km/u. Veel sneller dalen geeft ook niet veel tijdswinst. Mijn kar plus bagage weegt meestal rond de 20 kilo. Nog een voordeel, bij het klimmen kan je rechtop staan op je fiets omdat de kar maar op een punt scharniert.
Er is wel een punt om op te letten, rechts afdraaien is beperkt ( +\- 90° ) vanwege dissel. Links geen probleem.

Let op, dit is mijn ervaring. Ik keur alle andere bagage vervoer niet af. Dit moet ieder voor zich uitmaken.
Ik ben net terug van Oeganda, en daar kan je de kar echt niet gebruiken. Maar dit was een ander soort van fietsvakantie, voor het goede doel.
In 2013 van Antwerpen naar Rome gefietst met kar, top.

Veel succes met de keuze,

Philmar
Wim schreef: Zo'n tweewieler belast je frame (in ons geval een tandem) veel minder dan een eenwieler.
Kan je dat verduidelijken? Mijn redenering is namelijk dat vermits een eenwieler meehelt met de fiets, en de kar aan dezelfde versnellingen onderworpen is als de fiets, de kracht altijd loodrecht op de achteras komt. Met andere woorden, gelijk is aan wat extra gewicht, maar geen torsie of andere krachten op het frame voortbrengt.

Edit: heb me zelf al bedacht dat bovenstaande redenering geldig is in bochten, maar niet als je gaat rechtstaan op de pedalen en je fiets laat wiegen. In dat geval roteer het contactpunt van je band op de grond, dus een tweewieler gaat dan links rechts tegenwerken, een eenwieler zal met een torsiekracht tegenwerken, maar ook hier ben ik niet overtuigd dat de tweewieler in het voordeel is.
De tweewieler houdt zichzelf overeind, en zit vast via een kogel koppeling die alle kanten uit laat bewegen, de eenwieler moet door jou via het frame overeind gehouden worden en kan alleen omhoog en omlaag bewegen/scharnieren. De eenwieler volgt mooier op onverharde paden, maar de tweewieler is geschikter voor zware lasten en minder stevige frames zoals brevetfietsen, of frames die al erg hard moeten werken, zoals van tandems.
Daarnaast is de trekkracht naar achteren ook niet steeds gelijk. Als jee hoibel tehgenkomt ga je er ieerst met de fiets tegenop, en duwt de kar je ineens naar voren, als je eroverheen bent, maar de kar nog niet, trekt hij ineens extra hard. Bij zo'n tandem voel je het effect daarvan overigens veel minder sterk dan bij een lichte fiets.
Al met al vind ik een niet te zwaar met tassen beladen fiets lekkerder rijden. Maar als je veel mee moet nemen is een kar een prima oplosing, en ook als je met een lichte fiets ergens naar toe wilt, om vandaar tochten zonder bagage te rijden. In de trein is het altijd een extra gedoe, maar dat zijn tassen op de fiets ook.
Wat ik ook handig vind aan de cyclone is dat je hem zo je tent in kan rijden en het dan eigenlijk een soort weekend tas is.
Als je de cyclone goed laad dan is hij in balans en draagt de cyclone het gewicht en anders dan de yak is het gewicht verdeeld over je achterwiel en wiel van de yak. Zo simpel is het.
Hè om me even in het gesprek te mengen : heb je deze al gezien ? Echt uniek !

: Koga Miyata Chela ( op Marktplaats , fietsen ; aanhangers etc . ) van ene Rob uit Kortenhoef NH .

Zelf heb ik trouwens mijn enkelwiel gekocht bij kado's online ! Wel de volledig zwarte ; vond ik het mooist . De Kwaliteit lijkt mij best goed maar ik ben ook beginner / wereldfietser in spe en heb nog geen enorme afstanden afgelegd ( slechts enkele keren 50 km. )
Voorts heb ik gekozen om een betere buitenband aan te brengen , het spatbord wat te verstellen en ik heb recentelijk ook een andere , betere tas aangeschaft van Samsonite : 65 cm . Past precies ! ( travelbags ) .

Groetjes .
wederom / nog een bericht van mij ...

De Koga aanhanger welke ik bedoelde is ondertussen helaas al verkocht . Er staat er nu nog 1 ( in Z-H ) te koop maar de vraagprijs ligt aanzienlijk hoger . Dus dat zou niet zo'n sterke tip zijn ...

Hoe het ook zal uitpakken / uitgepakt heeft veel succes en plezier op je a.s. reis !

Gr. Christiaan