door
_Peter_ » wo 18 mar, 2015 22:16
Johojo schreef:Georg schreef:Ik denk dat de directe vergelijking tussen Nederlandse winkelprijzen en Duitse groothandelsprijzen mank gaat. Het doet geen recht aan hetgeen ik al eerder schreef over een winstgevende onderneming, en ook niet aan de vele financiële en belastingtechnische verschillen tussen Duitsland en NL.
Heeft volgens mij ook met inkoopkracht te maken. Sommige onderdelen zijn voor een fietsenmaker inkoop duurder dan de verkoopprijs in duitsland.
Aan het begin van het seizoen maakt een fabrikant (van de fiets) afspraken met de leverancier van de onderdelen, bij een bepaalde afname zal er een korting zijn, zit je daaronder dan betaal je de hoofdprijs, die wordt dan natuurlijk doorberekend naar de klant. Avaghon zal wat dat betreft minder fietsen (met onderdelen) verkopen dan een Bike-components of Rose in Duitsland dat doen, simpelweg omdat hun afzetmarkt daarvoor gewoon niet groot genoeg is. (dus minder korting)
Daar komt nog eens bij dat ze gewoon goede fietsen in elkaar zetten die niet na een paar jaar van ellende uit elkaar vallen. De noodzaak van een eigenaar om iedere paar jaar een nieuwe fiets te kopen is er dus niet.
Hoe het precies in Duitsland allemaal werkt weet ik niet, zolang ik daar 2 banden voor de prijs van 1 hier incl. verzenden kan krijgen hoor je mij niet klagen.
Peter
Santos, Challenge, Mongoose en Vittorio, en een Batavus waar de banden leeg van staan.