Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Buiscommandeurs monteren - Forum Wereldfietser

Buiscommandeurs monteren

Mogelijk weer een vraag waarvan het antwoord heel simpel is, maar tot nu toe heb ik het niet kunnen vinden :oops:
Hoe kun je downtube shifters (gewoon die ouderwetse dus, maar wel SIS) voor 7 of 8 speed monteren op een oversized alu buis van een Koga Signature?
Er zijn geen nokjes voor op deze buis, ik weet dat er wel van die ringen bestaan die je om de buis heen monteert, maar volgens mij zijn die niet groot genoeg voor zo'n dikke alubuis.
Ik gebruik deze fiets vnl voor woon-werk is nu 3x10 uitgerust, maar ik gebruik hooguit 4 of 5 verschillende verzetten, daarom overweeg ik om er een 1x7 of 8 van te maken want wat er niet op zit kan niet stuk, alles is goedkoper, ketting is degelijker, minder aantrekkelijk om mee te nemen enz.

alvast bedankt
Jeroen
Vroeger zaten er nokjes standaard op de frames. Nog vroeger zat er een bandje met de nokjes standaard om frames. Frames waren toen altijd 1", en dus de bandjes ook. Ik heb nog nooit een oversized bandje met nokjes gezien en het lijkt me ook onlogisch dat het bestaat want de downtube shifters bestonden al niet meer toen de oversized buizen werden geïntroduceerd.

Bar-end shifters worden vaak gebruikt als vervanging. Op Marktplaats moet je nog wel een paar oude kunnen vinden.
Deze gaat tot 31,8 mm: http://www.jensonusa.com/Shifter-Small- ... fter-Mount Dat is gewoon oversized. Als je een alu frame hebt heb je vermoedelijk meer nodig. Moose Racing heeft een hele reeks verschillende maten: http://www.ebay.com/itm/MOOSE-RACING-51 ... 1603242761 Je kunt het ook Marten Gerritsen vragen.
Auch, dat is duur. Vroeger waren ze veel goedkoper, ook gecorrigeerd voor inflatie.
Ja, veeeeeel te duur :cry:
Eén van de doelen was nu juist wat goedkoper. Maar inderdaad goed idee om het aan Marten te vragen, die zal vast wel met iets op de proppen komen.

Of heeft iemand anders nog toevallig een goed idee?
Het hoeven van mij niet persé downtube shifters te zijn, het gaat er vooral om dat een 3x10 oversized alu ding wordt omgebouwd naar 1x7 of 8, alleen heb ik geen racebocht erop, daarom denk ik dat bar-end shifters niet helemaal ideaal zijn, wel heb ik er een syntace c2 ligstuurtje op, misschien kan daar iets mee?
Heb je nog ruimte op je stuurpen? Daar werd in het verleden ook geschakeld. plaatje

En anders een thumbie op je stuur (ook via Marten)
_Peter_ schreef:Heb je nog ruimte op je stuurpen? Daar werd in het verleden ook geschakeld.
En daar werden ze als de sodemieter weer weggehaald toen duidelijk werd dat je daar bijzonder nare verwondingen van kunt oplopen. Als je dacht dat met je edele delen op de bovenbuis terechtkomen onprettig was, schuif dan nog maar eens een eindje naar voren met die commandeurs op je stuurpen…
Alien schreef:
_Peter_ schreef:Heb je nog ruimte op je stuurpen? Daar werd in het verleden ook geschakeld.
En daar werden ze als de sodemieter weer weggehaald toen duidelijk werd dat je daar bijzonder nare verwondingen van kunt oplopen. Als je dacht dat met je edele delen op de bovenbuis terechtkomen onprettig was, schuif dan nog maar eens een eindje naar voren met die commandeurs op je stuurpen…
Waarom rijden er dan nog steeds auto's rond? Als we het over nare verwondingen gaan hebben ken ik er nog wel een paar. :lol:

Het gaat er om of het mogelijk is, je kan je ook afvragen waarom je een dure fiets koopt en dan maar 4 of 5 versnellingen ervan gebruikt, een stadsfiets was dan goedkoper geweest. (ook in het onderhoud)
_Peter_ schreef:Waarom rijden er dan nog steeds auto's rond?
Breek me de bek niet open.
Alien schreef:
Ik heb jaren gereden met commandeurs op de stuurpen. Op verschillende fietsen. Ik zou niet weten wat daar onveilig aan is. Let wel: Op de stuurpen en niet op de voorbouw. Vond schakelen op de stuurpen fijner dan op de onderbuis.

Piet.
Er zijn ook oplossingen aan het stuur: http://www.paulcomp.com/thumbies.html, of met barend shifters op een racebocht of moustachebar. Of Retro-shift shifters. :-)
EnriceV schreef:Retro-shift shifters. :-)
Dat verdient in ieder geval de prijs voor de mooiste term!
Alleen al daarom de moeite waard, die dingen van Paul Comp zijn ook mooi, maar misschien ga ik maar gewoon op zoek naar 7 of 8 speed stuurshifters, die bestaan ook nog steeds...
Eerst maar eens dat Vittorio racefietsje afmaken, daarna zien ik wel weer wat ik met deze ga doen :roll:
Bedankt in ieder geval voor het meedenken.
Jeroen