Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Magura HS 33 vs bestaande V-brakes - Forum Wereldfietser

Magura HS 33 vs bestaande V-brakes

Ik ben aan het overwegen om op men avaghon magura-remmen te monteren. Onlangs met magura's gereden en de remkracht is zonder te overdrijven wel wat krachtiger dan mijn v-brakes met koolstop remblokjes. Toen ik wat info hieromtrent gevonden had, begon ik te twijfelen en stelde mezelf de vraag.

Is het ombouwen me de 90 euro waard? + kosten van remvloeistof en dergelijke. Ik ben geen vrek, maar wel gezond kritisch :-).
Moet ik nu op fietsvakantie meer reserveonderdelen meenemen dan enkel extra remblokjes voor V-brakes en remkabel?
Laat ik het niet beter bij het oude? Uiteindelijk werken men v-brakes nog prima.

Iemand die ook in deze twijfelachtige situatie zit/zat? Iemand die me kan overtuigen?
Is er een probleem dat - voor jouw persoonlijk - opgelost wordt door jouw idee?
Ja -> Doen!
Nee -> Ga morgen van de zon genieten.
Evert,
Magura's hebben ook hun nukken tijdens gebruik, waardoor je je soms wel eens afvraagt "waarom ben ik geswitched?"
Als je bang bent om een remleiding los of kapot te trekken zul je naast remblokjes ook remvloeistof, slangetjes en een vulsetje mee moeten nemen. (en dat in een niet lekkende verpakking (voor het geval dat))

Overigens is die €90,- voor slechts 1 rem, dus dat wordt iets duurder (nieuw in ieder geval van wat ik zie)

Dus als je tevreden bent met je huidige setup zou ik die gewoon laten zitten en als je vindt dat het remmen wat minder wordt, kun je altijd nog kijken of een brakebooster verbetering brengt (in ieder geval een goedkopere investering)
Natuurlijk moet je overstappen op HS33; die remmen toch veel beter! Je ziet te veel spoken op de weg.

Ik heb twee fietsen met HS33 remmen, een reisfiets en een MTB. De reisfiets heb ik 6 jaar, gebruik ik meestal voor één grotere fietstocht per jaar in het buitenland. Ik heb de remvloeistof nog nooit hoeven bij te vullen. Hij remt nog steeds prima.
De MTB gebruik ik elke week voor toertochten in de buurt. Hij is meer dan 15 jaar oud en de HS33 remmen zijn van de eerste generatie. Die waren wat minder goed afgedicht. Ik vervang nu, bijna jaarlijks, de remolie als de remmen wat sponzig aanvoelen. Ik heb al een set HS33's van de nieuwste generatie klaarliggen, maar de oude passen qua kleur (azuurblauw) mooier bij deze oldtimer (32 mm Ti-frame). Jaarlijks vervangen van remolie (25 ml?) is een klein ongemak voor een esthetisch plezier het hele jaar door.

Zou ik naar verweggistan gaan, dan zou ik nooit remolie meenemen. Elke plaatselijke spijsolie voldoet. Ik zou wel goed op Youtube kijken hoe je de remmen bijvult en het metalen vulpijpje dat je daarvoor op de remcylinder schroeft meenemen. De kans dat je moet bijvullen is echter miniem.
Als prima niet meer goed genoeg is, weet je je antwoord.
Eigen ervaring, want die vraag je toch.

Avaghon met V brakes; Remt voor mij prima, vele fietsavonturen met veel kg en bergen zonder probleem.
Vannicholas Pioneer met magura: Al vaak gezeik ( cilinder, die niet goed terugbeweegt) mee gehad.

Dus ik (maar dat ben jij niet) zou een iets anders zoeken om de koopzin te bevredigen.
ik heb diverse fietsen in de familie met hs33 varianten.

Voor de mtb van mijn zoon heb ik op marktplaats een set hs33 gekocht, de kosten van dan erg mee. ( ongeveer 75 euro)
op de mtb van mijn vriending zitten al bijna 15 jaar hs33 remmen ( met keramische velg ) we hebben daar nooit problemen mee.
Merken as idworx en santos kiezen bijna allemaal voor hs33 omdat dit welde meest betrouwbare zijn.

Het enige wat ik bij me heb is een set remblokken voor onderweg.
tot nu toe goede ervaring met Magura
hier zijn ze in de aanbieding
http://www.bike4travel.nl/specials.php?page=2
Mijn advies is altijd; als je twee linkerhanden hebt en je gaat op wereldreis, dan zijn V-brakes een veilige optie.
Ben je een klein beetje handig neem dan Magura velgremmen.
(op onze site staan ook reparatiefilmpjes: http://www.vakantiefietser.nl/praktisch ... he-remmen/)
Toevallig heb ik een setje HS33 remmen van ruim 4 jaar oud waarmee ik naar schatting zo'n 10.000 tot hooguit 15.000 km mee heb gefietst, wel het hele jaar door, ook in de winter voor boodschappen doen.

Recentelijk ging de voorrem aanlopen en ontdekte ik dat 1 remblok langzamer in en uit de cilinder beweegt dan de andere remblokken. Ik heb daarom het remblok verwijderd en het vuil verwijderd en de cilinder ingespoten met smeermiddel. Helaas heeft dit niet of nauwelijks geholpen. Daarna een mailtje naar Magura die vertelt dat misschien de bushing defect is. Hun advies is om er een fietsenmaker naar te laten kijken en indien nodig de cilinder te laten vervangen.

Een ander probleem van deze remmen zijn de op mijn HS33 rode stelwieltjes in de remhendels waarmee je de blokjes in en uit kunt draaien ter compensatie van de slijtage: op vakantie vorig jaar in Duitsland wilde ik de versleten blokjes van de voorrem vervangen en draaide ik zonder het door te hebben (dus met weinig kracht) een wieltje naar zijn uiterste stand. Het stelwieltje liep vast en de schroefdraad stond iets scheef t.o.v. het schroefdraad waardoor ik het niet meer kon draaien. Een vriendelijke fietsenmaker gaf mij gratis een nieuwe magura remhendel! Tegenwoordig let ik extra goed op bij het draaien aan deze stelwielen want het gaat makkelijk kapot zonder dat je het door hebt.

Ik ben toch wel teleurgesteld in de duurzaamheid van deze prijzige remmen: 160 euro voor een setje + 26 euro voor een reparatie setje, dat is bijna 200 euro totaal, terwijl v-brakes niet meer dan zo'n 40 tot 50 euro zullen kosten en naar mijn idee betrouwbaarder en duurzamer zullen zijn. Vergeleken met de Avid BB7 mechanische schijfremmen (van ongeveer 110 euro) op mijn ligfiets die al 29498 km hebben gemaakt zonder noemenswaardige problemen valt het ook wat tegen.

Een nieuwe slave-cilinder voor de Magura HS33 kost zo te zien al zo'n 30 euro dus bijna net zo duur als een nieuwe set v-brakes...

Het remt wel erg comfortabel en zolang het niet stuk gaat heb je er ook veel minder onderhoud aan dan v-brakes die je toch regelmatig moet afstellen, remblokken vervangen en kabels vervangen. Lekkage heb ik nooit gehad. Magura schrijft dat ze 5 jaar garantie op lekkage geven mits je niet zelf sleutelt aan de remmen.

Als geld geen probleem is en je wilt comfortabele onderhouds arme remmen (zolang ze heel blijven :D ) dan zou ik voor de Magura's gaan. Ben je bereid iets meer tijd aan onderhoud te willen besteden en je wilt niet zo veel geld uitgeven dan zou ik het bij v-brakes houden. Voor grote reizen buiten Europa zou ik denk ik liever voor v-brakes kiezen omdat ik denk dat die toch wat eenvoudiger te repareren zijn.
Bedankt allen! Ik houd het bij mijn v-brakes.
Ik zie op tegen de hogere kosten. Ik heb de afgelopen 7 jaar nog geen problemen gehad met allerhande v-brakes en ga hierop dus blijven vertrouwen. Ik denk echter dat er wel nog een aantal wereldfietsers met deze keuze zitten, dus moest je nog een reactie hebben, mag je ze hier altijd posten.

Dank!
Hoe zit het met onderhoud van die HS33 eigenlijk.

Ik heb momenteel v-brakes met koolstofblokjes. Remkracht vind ik prima eigenlijk, maar ben constant aan het afstellen omdat ze of te losjes remmen, of aanlopen.
Onderhoud bestaat voornamelijk uit het volgende:
1. Aan knopje bij het stuur draaien wanneer de remblokjes wat versleten zijn om de afstand remblok-velg te verkleinen. Doe ik zelf al fietsend.
2. Bij flinke blubbertochten af en toe de boel schoonspuiten wanneer het remblokje wat stroef heen en weer gaan.

Dat is het wel zo'n beetje. Oh ja, af en toe remblokjes vervangen. Maar dat is erin en eruit klikken.

Bij kabelbreuk moet je natuurlijk wat meer aan de bak. Maar eerlijk gezegd heb ik dat nog nooit gehad. Als je de kabel op lengte bij je hebt is het een kwestie van de kabel monteren en voorzien van olie. Je hoeft daarna niet de boel opnieuw af te stellen.
Ik heb wel eens een lekkende remhandel gehad (jaren geleden bij de eerste versies) maar dat betekent niet dat je niet verder kunt fietsen. Gewoon bijvullen en dan kan je meestel nog een lange tijd doorfietsen. Heb het pas na een jaar vervangen toen ik wat meer tijd over had.
Feitelijk heb je ook geen kabels, maar leidingen. Heb wel een keer met een gehuurde MTB met HS11 leidingbreuk gehad na een valpartij, daar was geen redden meer aan: geen druk meer, het gutste eruit. Dan heb ik toch liever V-brakes... Maar what are the chances of that happening;)?