door
jeroen_ » wo 11 mar, 2015 10:20
Toevallig heb ik een setje HS33 remmen van ruim 4 jaar oud waarmee ik naar schatting zo'n 10.000 tot hooguit 15.000 km mee heb gefietst, wel het hele jaar door, ook in de winter voor boodschappen doen.
Recentelijk ging de voorrem aanlopen en ontdekte ik dat 1 remblok langzamer in en uit de cilinder beweegt dan de andere remblokken. Ik heb daarom het remblok verwijderd en het vuil verwijderd en de cilinder ingespoten met smeermiddel. Helaas heeft dit niet of nauwelijks geholpen. Daarna een mailtje naar Magura die vertelt dat misschien de bushing defect is. Hun advies is om er een fietsenmaker naar te laten kijken en indien nodig de cilinder te laten vervangen.
Een ander probleem van deze remmen zijn de op mijn HS33 rode stelwieltjes in de remhendels waarmee je de blokjes in en uit kunt draaien ter compensatie van de slijtage: op vakantie vorig jaar in Duitsland wilde ik de versleten blokjes van de voorrem vervangen en draaide ik zonder het door te hebben (dus met weinig kracht) een wieltje naar zijn uiterste stand. Het stelwieltje liep vast en de schroefdraad stond iets scheef t.o.v. het schroefdraad waardoor ik het niet meer kon draaien. Een vriendelijke fietsenmaker gaf mij gratis een nieuwe magura remhendel! Tegenwoordig let ik extra goed op bij het draaien aan deze stelwielen want het gaat makkelijk kapot zonder dat je het door hebt.
Ik ben toch wel teleurgesteld in de duurzaamheid van deze prijzige remmen: 160 euro voor een setje + 26 euro voor een reparatie setje, dat is bijna 200 euro totaal, terwijl v-brakes niet meer dan zo'n 40 tot 50 euro zullen kosten en naar mijn idee betrouwbaarder en duurzamer zullen zijn. Vergeleken met de Avid BB7 mechanische schijfremmen (van ongeveer 110 euro) op mijn ligfiets die al 29498 km hebben gemaakt zonder noemenswaardige problemen valt het ook wat tegen.
Een nieuwe slave-cilinder voor de Magura HS33 kost zo te zien al zo'n 30 euro dus bijna net zo duur als een nieuwe set v-brakes...
Het remt wel erg comfortabel en zolang het niet stuk gaat heb je er ook veel minder onderhoud aan dan v-brakes die je toch regelmatig moet afstellen, remblokken vervangen en kabels vervangen. Lekkage heb ik nooit gehad. Magura schrijft dat ze 5 jaar garantie op lekkage geven mits je niet zelf sleutelt aan de remmen.
Als geld geen probleem is en je wilt comfortabele onderhouds arme remmen (zolang ze heel blijven
) dan zou ik voor de Magura's gaan. Ben je bereid iets meer tijd aan onderhoud te willen besteden en je wilt niet zo veel geld uitgeven dan zou ik het bij v-brakes houden. Voor grote reizen buiten Europa zou ik denk ik liever voor v-brakes kiezen omdat ik denk dat die toch wat eenvoudiger te repareren zijn.