Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zuid-Toscane - Forum Wereldfietser

Zuid-Toscane

De fietsbus is geboekt naar Montenero en vandaar in zuidelijke richting langs de kust en de heuvels in naar de Amiata vulkaan en het Bolsena-meer en via Volterra terug naar de kust. Alle tips omtrent (kleine) campings en routes zijn welkom.
Maak geen compromissen maar leef, plan geen route, leef van dag tot dag, fiets met de wind mee, waar je zin in hebt op dat moment, zo ver als je wilt en strijk vooral op tijd neer voor een uitgebreide lunch op een fraai terras waar ook de plaatselijke mensen lunchen. Kortom: ga naar Toscane, niet naar polderland.
Leon

P.s. Als je van gravelwegen houdt is Toscane een aangename verrassing.

Dat is wel het algemene plan Leon, echter de beschikbare cartografie van het gebied laat te wensen over en persoonlijke ervaringen zijn vaak een stimulans.
Ik plan vooral om de voorpret, de route wordt meestal pas ter plaatse bepaald.
Net nieuwe Marathon plus banden binnen dus dat gravel is geen probleem.
Mooie site! Landschap op de Piano Grande in de Monti Sibillini in Umbrië (Italië) :!:

Hoi!

Mocht je er in de buurt komen: Siena en San Gimignano mogen wat mij betreft absoluut niet gemist worden!
Siena heeft een redelijke camping die op loop-/fietsafstand van de stad ligt; heerlijk om 's avonds nog even te gaan 'hangen' op het Piazza del Campo met zijn bijzonder goede sfeer!
Wat San Gimignano betreft: het dorpje met de zeven torens, weet niet of er een camping in de buurt is; waarschijnlijk is het er in de zomer wel erg druk (want toeristisch, maar toch ook écht de moeite waard)...

Veel plezier, Toscane is prachtig!

Groetjes,
Gudrun

Gudrun schreef:Hoi!


Wat San Gimignano betreft: het dorpje met de zeven torens, weet niet of er een camping in de buurt is;
Veel plezier, Toscane is prachtig!

Groetjes,
Gudrun
Hallo,

1 km van San Gimignano is een camping.

Wil

ALs je van wijn houdt:
Vlak boven Siena ligt de Chianti streek, maar ikzelf ben niet zo dol op Chianti.

Als je vanuit Siena naar het zuid-oosten rijdt, kom je bij Montalcino en Montpulchiano. Hier zijn de wijnen echt fantastisch. Hele mooie stadjes, minder toeristisch dan bv. s. Giminiano maar zeker zo sfeervol om lekker vanaf het fort over de heuvels uit te kijken.

Nog een aanrader: vlak boven Siena (1 km) ligt Monteriggioni, een vestingdorp van 5 huizen op een heuvel, mooi uitzicht en heerlijk afkoelen na een fietsdag.

Iets meer naar de kust vond ik Volterra erg sfeervol.
Maar zowel Volterra, als s. Giminiano betekenen echt flinke klimmetjes per fiets om er te komen. Vergis je er niet in ;-)

Veel plezier in 'de tuin van Italie'.

Alles wat hierboven al is aangehaald plus nog veel meer tips, routes en ideeën vind je in mijn gids Fietsen in Toscane en Umbrië. Zo vind je ook een gedetailleerd profiel van de Monte Amiatia die je natuurlijk moet beklimmen als je daar toch in de buurt komt. Kleine leuke campings zijn er helaas erg weinig in Toscane, maar die er zijn worden allemaal genoemd en kort omschreven. De kust is overigens het minst interessant. De omgeving van het Lago di Bolsena is wel zeer de moeite. Als je daar bent mag je de kathedraal van Orvieto niet missen!
Zie voor meer info en bijv. een volledig uitgewerkte voorbeeldroute www.opdefiets.net

Luc

Don schreef:de beschikbare cartografie van het gebied laat te wensen over
Ik kan de General Karte wel aanbevelen; klopt best aardig, wat in Italië wel een compliment is.
Aardige campings:
Casciano (20 km z van Siena)
Sovicille (stukje ZW van Siena)
De Campings in Volterra (La Balze) en in San Gimignano zijn niet alles. Volterra is wel de moeite waard. Van de 200 zaakjes die ik in San Gimignano zag is er geen een die niet rechtstreeks op toeristen is gericht - moet je wel zin in hebben...
Leon

Iedereen heel hartelijk bedankt voor de tips, midden-toscane is mij echter bekend, de camping bij S-Giminiano is idd niet best, Volterra is een hoogtepunt (camping wel redelijk). Het klimmen is elk jaar weer een uitdaging, en die schijnen in het 'vulkanische gebied' langer en steiler. In ieder geval blijf ik onder de lijn Livorno-Sienna maar wellicht doe ik op aanraden van Quirien nog Montalcino en Montpulchiano aan.
Luc: extra bedankt! De Amiata heeft een leuke camping aan de voet in Monticello.
@Leon: inmiddels heb ik kompass van Elba en een prachtige 1:150.000 Freytag & Berndt

http://www.freytagberndt.at/rtc-freytag ... orenz.html

Nogmaals bedankt voor alle reacties.

Groeten,
Don

Don schreef: .. de camping bij S-Giminiano is idd niet best.
Ben er drie weken geleden nog geweest en het faciliteitengebouw is volledig vernieuwd en het is er nu prima. De camping plaatsen zijn wel een beetje onduidelijk aangegeven, maar uiteindelijk onderaan nog een plaatsje met uitzicht op "het manhattan van Toscane" gevonden.

Michiel

ps. Het is niet echt een snelle reactie op dit bericht, maar misschien dat iemand er nog wel iets aan heeft.