Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koga worldtraveller29 2012 right for the job? - Forum Wereldfietser

Koga worldtraveller29 2012 right for the job?

Hallo,

Hier nog een startende wereldfietser op zoek naar advies van mensen met ervaring :)

Mijn vriendin en ik plannen een reis in december 2015 van 6 maanden door Zuid Amerika, van Colombia via equador naar Peru, Bolivia en eventueel noord argentinie of Chili.. Vooral Andesgebied dus!

Wij zijn sportief en net over de 30, maar niet echt fervente fietsers. Wel zijn we overtuigd dat fietsen een ideale manier is om te reizen, dichtbij de omgeving en de mensen, en toch bepaalde afstanden kunnen afleggen.

Ik ben ondertussen in een zoektocht verzeild geraakt naar de gepaste fiets, en heb op dit forum al heel wat interessante info tegengekomen... (ja ik heb die startersgids al gelezen en vond hem super! :) Hoe verleidelijk een fiets met rohloff etc etc ook mag zijn, dit is simpelweg buiten ons budget (max 1000, liefst incl ortlieb.. :).

Ondertussen ben ik op een Koga worldtraveller29 van 2012 gestoten die al veel besproken werd en blijkbaar 'you love it' of 'you hate it'...

Ik begrijp dat dit eerder prijzig is aan catalogusprijs 2000 euro, dit voor net geen 'die hard' trekking fiets maar eerder een instap model of zal ik het een europa-trekking fiets noemen?

Zwakke punten samengevat van op verschillende sites in volgorde van belangrijkheid;

-de XT achternaaf in alu zou blijkbaar echt een 'no-go' zijn? Kan ik deze eenvoudig aanpassen?
-de minder sportieve zithouding door de hoge stuurpen. Valt dit op te lossen door andere onderdelen te monteren? We gaan veel beklimmingen doen dus verkies wel een sportievere houding.
-de achterdrager zou minder stijf zijn als je hem op zijn maximum vol laadt (40kg), terwijl we wel voor 6 maand weg gaan dus wel wat laadvermogen nodig is...

Stel nu dat ik deze fiets, amper gebruikt, voor 1000 euro zou kunnen kopen, doe ik dan een goede zaak en vooral, kan ik de minpunten wegwerken door wat wijzigingen aan te brengen zonder al te veel extra kosten?

Als er mensen zijn met een degelijk 2de hands alternatief voor zulke reis, aarzel dan niet om me een PB te sturen!

Alvast bedankt voor de reacties.

Groetjes uit Antwerpen,

Frederick
Charisma op dit forum heeft een vsf t400 met rohloff in de aanbieding. Is dat niet iets?
1. Volgens mij is het probleem niet met die specifieke achternaaf maar met een nieuwer type. En zelfs dan is het probleem volgens mij erg overdreven. Shimano naven zijn een gouden standaard, het zou me verbazen als ze opeens een citroen produceren (kan natuurlijk wel zo zijn!).
2. Met een nieuw stuur/voorbouw is ongetwijfeld het een en ander te corrigeren, maar daar zitten grenzen aan. Fiets moet toch wel enigzins de juiste maat hebben
3. Opinie: 40kg is veel teveel voor deze vakantie. Er zit geen verschil tussen bagage voor twee weken of 6 maanden, je zal moeten gaan wassen.

Maar betreft deze fiets: mijn mening? Volgens mij is 26"couranter in dat gebied dan 28" (=zelfde als 29"). Maar ik ben een klein ventje, dus ik ben op dat punt wel een beetje bevooroordeeld.

Ik zou zelf een paar alternatieven overwegen

1. een nagelnieuwe VSF tx400 van 1300,-
2. Je hebt nog wel een tijdje, dus je kan op Marktplaats zoeken naar een tweedehands Santos.
3. Je kan ook overwegen een MTB om te bouwen met Tubus drager, dan ben je ongetwijfeld het minste kwijt. Nadeel is dan wel de geveerde voorvork, deze is eigenlijk niet geschikt voor een low-rider.

Het moet overigens wel van mijn hart dat ik me een beetje verbaas over zo'n lange vakantie en dan als sluitstuk een beperkt budget wat je dwingt naar een tweede hands fiets. Nu moet dat makkelijk lukken (ook al gezien het enorme tijdsbestek), dus ik ben een beetje een zuurpruim.
Nieuwere xt naven zijn wel degelijk een probleem. Shimano is overgestapt op alu assen, en die moeten dikker zijn. Daardoor is er minder ruimte voor de lagers. De enige oplossing is een nieuw wiel laten bouwen met een andere naaf.
@westerwolder; heb reeds een PB gestuurd voor die vsf t400

@loknor; bedankt voor je tips, zeer bruikbaar.

Wat betreft banden afstemmen op de regio, goed vervangmateriaal zal er sowieso moeilijk te vinden zijn dus ik was niet van plan om rekening te houden met lokale 'supply' maar als ik reserveonderdelen nodig heb, deze laten opsturen vanuit Europa.

VSF is zeker een waardig alternatief, maar ik ben eigenlijk fan van tweedehands; ten eerste vanuit ecologisch standpunt, we produceren al genoeg, maar uiteraard ook voor het prijsvoordeel..

@Wim Wat betreft de XT achternaaf, hoe weet ik nu of ik te maken heb met een goeie XT of een nieuwere slechte XT achternaaf?

Bedankt voor jullie reacties!
Hoi Falcong, gelijk heb je. Ik moet gewoon niet zo brommen :lol:
Forumlid Pedalman schrijft in 2009 al over de kleine kogels:
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... aaf+kogels

Een nauwelijks gebruikte koga voor 1000 euro zijnde de helft van 2000 euro klinkt per definitie aantrekkelijk, maar de fiets moet wel passen.

40 kilo achterop is voor elke fiets in de praktijk te veel.
Wij rijden nu al ruim 20.000 km op een Santos Travel Lite door Zuid- en Midden Amerika, dat is buiten je budget. Maar ik wil alleen even zeggen, dat een 29-er mountainbike heel erg populair is in deze regio, dus mocht je iets (voor nood) nodig hebben, dan is het er vaak zo maar. Ketting, tandwielen, banden etc. kun je hier gewoon krijgen, zelf in Bolivia hebben we Shimano en Continental spullen zien liggen.

Spullen opsturen vanuit Europa kan een nachtmerrie zijn... en prijzig. Als je je fiets gewoon goed rijklaar maakt, dan zie ik niet zo snel wat er 'mis' kan gaan in die 6 maanden. We rijden nog steeds op onze eerste bandenset.

Wij hebben buiten het vervangen van de Rohloff olie en een handjevol lekke banden nog geen enkel onderhoud aan de fietsen hoeven doen.

40kg is wel veel idd, dat hebben wij zelfs niet met al die camera spullen.. ;)
Maar er is wel enigszins verschil tussen 2 weken weg of 6 maanden; in twee weken heb je vaak te maken met 1 weertype en in 6 maanden hou je toch wel rekening met heel koud (want dat kan het zijn in de Andes op hoogte). En je hebt evt. wat meer reservespullen bij je of eten voor een dag of 10 en water voor een paar dagen... Verder ben ik het met je eens, verschilt het niet zo veel.

Kijk, je kunt heel zuinig doen met je fiets, maar als je 2x een pakketje moet op laten sturen dan is 'ie niet zo zuinig meer. Een goede fiets kost gewoon meer. Persoonlijk geloof ik dan weer gewoon in een goede basis, het scheelt je straks een hoop zorgen/tijd/geld.

Misschien kun je een Shimano LX naaf overwegen? Die zijn sterker / duurzamer en nog goedkoper ook.

Succes!! Zuid-Amerika is fantastisch!
El & El
fietsjunks schreef:
Wij hebben buiten het vervangen van de Rohloff olie en een handjevol lekke banden nog geen enkel onderhoud aan de fietsen hoeven doen.
Wel zonde, zoveel kennis in huis en dan op zulke fietsen gaan rijden :wink:
Remblokjes, nog steeds aan het eerste setje bezig? :shock:
berger schreef:
fietsjunks schreef:
Wel zonde, zoveel kennis in huis en dan op zulke fietsen gaan rijden :wink:
Remblokjes, nog steeds aan het eerste setje bezig? :shock:
Klopt, zelfs die hebben we nog niet vervangen. Maar zal binnenkort een keertje moeten denk ik. Maar goed, die hebben we gewoon bij ons.

Haha! Ja, Elmar mist het poetsen en klussen aan de fietsen wel...
Geweldig dit forum! Zelfs vanuit Zuid Amerika advies van ervaringsdeskundigen :D
De Shimano XT naaf in het achterwiel van mijn drie jaar oude ligfiets heeft inmiddels 29498 kilometers gemaakt zonder problemen. Uitzondering?
Het gaat altijd om kansen, en niet om zekerheden. Maar je kunt er ook ontwerptechnisch naar kijken, en dan is dit gewoon niet zo'n goed plan, en vragen om moeilijkheden. Mooi als jij ze dan niet gehad hebt. Genoeg anderen helaas wel.