Additionally, paste this code immediately after the opening tag: ketting HG93 OF HG73 - Forum Wereldfietser

ketting HG93 OF HG73

beste,

Mijn fiets is LX afgemonteerd. (derailleurs, shifters, cranckstel, cassette)

Omdat momenteel de xt (HG93) ketting dezelfde prijs heeft als de lx (HG73) ketting en de lx ketting momenteel niet in stock is, overweeg ik de xt ketting.

Beide kettingen zouden onderling uitwisselbaar zijn.

Vraag: is de xt HG93 een verbetering (levensduur, schakelcomfort) t.o.v. de lx HG73 en/of kan ik beter binnen de zelfde groep blijven? (in mijn geval LX)

Merci!
Je kunt zonder problemen die XT-ketting gebruiken. Heeft, bij mijn weten, een iets betere (nikkel?) afwerking waardoor deze wat minder vatbaar zou zijn voor roestvorming. Of je een verbetering in schakelgedrag merkt, of levensduur...? Ik denk het niet.
Jan B schreef:beste,

Mijn fiets is LX afgemonteerd. (derailleurs, shifters, cranckstel, cassette)

Omdat momenteel de xt (HG93) ketting dezelfde prijs heeft als de lx (HG73) ketting en de lx ketting momenteel niet in stock is, overweeg ik de xt ketting.

Beide kettingen zouden onderling uitwisselbaar zijn.

Vraag: is de xt HG93 een verbetering (levensduur, schakelcomfort) t.o.v. de lx HG73 en/of kan ik beter binnen de zelfde groep blijven? (in mijn geval LX)

Merci!
Travelmaster schrijft het al: kan zonder probleem.

Meer algemeen: die groepscodering moet je een beetje vergeten. Alles kan en mag door elkaar. Je mag rustig met deore shifters een tx derailleur bedienen, of omgekeerd. Het werkt allemaal. Je mag ook rustig een ander merk ketting gebruiken, KMC bijvoorbeeld.

De groepscodering geeft een kwaliteitsnivo aan. Shimano beschouwt XT als beter dan LX. Waarbij 'beter' niet hoeft te betekenen dat het ook langer mee gaat, alhoewel mensen dat graag geloven ( marketing is een geweldige inkomstenbron voor fabrikkanten ) . Er zijn kleine verschillen in schakelgedrag, gewicht, afwerking etc. maar de vraag is of je als vakantiefietser daar nu zoveel van merkt behalve in je portemonnee.