Additionally, paste this code immediately after the opening tag: St.Jacobs fietsroute 3 wel of niet met fietskar? - Forum Wereldfietser

St.Jacobs fietsroute 3 wel of niet met fietskar?

Dit jaar fiets ik met Ritchey 29er MTB als vakantiefiets naar Santiago (Langs Oude Wegen en daarna st Jacobsroute 3). Onderweg wil ik kamperen. Mogelijkheden voor tassen zijn gering op deze fiets. Vooral door het volume van tent, slaapzak etc.

Daarom overweeg ik met een fietskar te gaan. Na een uitgebreide vergelijking blijven er voor mij twee kandidaten over: de Burley nomad (2-wielen) als de weg dit toelaat of anders de Topeak journey (1-wiel).

Ik zie echter op de site van Europafietsers dat deel 3 als 'niet-fietskar-vriendelijk' wordt gekwalificeerd. Voordat ik een keuze maak heb ik daarom 2 vragen:
- Weet iemand (uit eigen ervaring) of deze route met een fietskar is te doen?
- En zo ja, is de weg goed genoeg voor een '2-wieler'?
Kan best hoor met een tweewiel fietskar . Wij hebben eind 2011 dat stuk gereden met een fietskar (Burley D'lite met kind). We hebben zelfs af en toe een stukje heeeeeel langzaam off road gereden, maar dat is niet bevorderlijk voor de levensduur van je kar. De fietsroute in het boekje is volgens mij volledig verhard, en ik kan me op dat stuk geen smalle doorgangen herinneren.

Ik zou eens proberen in Nederland hoe de aanhangers rijden. Zoek een stukje heuvel en ga eens van de weg af. Dan weet je wat je te wat je kunt verwachten.

Als ik zelf met een bagagekar zou moeten fietsen zou ik een eenwiellige kar nemen vanwege de breedte. Zo'n extrawheel lijkt mij wel aardig. We hebben eens gekampeerd naast iemand die er helemaal weg van was.

Groeten,

Jurgen, die uitkijkt naar het mooie ent dat er geen fietskar meer mee hoeft!
Er zijn drie dingen die tweewielige karren meestal als nadeel hebben:
* het gewicht, wat bergop een nadeel is. (opzoeken in dit geval, denk ook aan de tassen die op de kar horen)
* het meestal grotere frontale oppervlak en slechte aerodynamica, want met tegenwind, die je op deze route best vaak kunt hebben, een nadeel is. De Burley is een dikke bobbel die je goed zult voelen, zelfs al zit er niets in.
* het feit dat je drie sporen hebt in plaats van 1, wat ingeval van gaten en bobbels in de weg een nadeel is.

Bij de Topeak moet je er van uit gaan dat 40% van het totaalgewicht van de hele kar op je achterwiel rust. Bij de Burley is dat gunstiger.
Over welke kar boven de 30 km het stabielste blijft kan ik geen uitspraken doen.
@Jasmon - je was me net (nu ja net) voor - deze had ik ook willen noemen.
Dank voor de snelle reacties. Ik begrijp dat de route met een fietskar best te doen is. Fijn.

Dan is er nog de keuze van de fietskar.
Qua gewicht ontlopen deze fietskarren elkaar niet veel:
Burley (weegt 6,5 kg en geen vaste tas, laadvermogen 45 kg / 105 liter).
Topeak (weegt 4,85 kg + tas 1,6 kg = 6,45 kg, laadvermogen 32 kg / 70 liter)
Ik neem maximaal 20 kg mee (inclusief bidons, stuurtas en eten onderweg), waarvoor allebei de karretjes toereikend zijn.

Dit is nu mijn verschillen lijstje (prijs, kwaliteit en opvouwmogelijkheid liggen dicht bij elkaar):

Burley: makkelijk aankoppelen, belast wiel (trekt) minder en gemakkelijke laadruimte;
Topeak: volgt beter -vooral in bochten-, slecht wegdek geen probleem en geen windvanger

Op basis hiervan is de Topeak mijn keuze. Dat aankoppelen lukt mij wel denk ik met wat kunst en vliegwerk. De wielbelasting is met 8 kg toelaatbaar en een gestroomlijnde combinatie is altijd beter.

Resteert voor mij nog de vraag welke fietskar bergop het minste ongemak oplevert en bergaf het veiligst is. Misschien heeft iemand hier ervaring mee (op deze route)?
Nog een kleine aanvulling: de extra wheel heb ik bekeken maar vind ik als 1-wiel minder handig dan een eenwieler waarbij het gewicht lager ligt en die een laadvlak heeft.
Zou je een eenwieler kar kunnen noemen (graag met link) met een lager gewicht dan een Extrawheel? Ik ken ze niet.
JaapG schreef:Zou je een eenwieler kar kunnen noemen (graag met link) met een lager gewicht dan een Extrawheel? Ik ken ze niet.
Een Bob Yak of Ibex. Daarbij ligt het gewicht net boven de grond, bij een Extrawheel hangt het gewicht veel hoger. ;) De opmerking van Rob3 moet je, naar ik aanneem tenminste, net iets letterlijker lezen dan jij gedaan hebt.

Carl
Aah, nou ikke begrijpen :lol:
Gewicht van de andere licht inderdaad lager bij de grond maar hebben voor mij als nadeel dat je met en kleiner achterwiel moet rijden en daar dus ook weer extra spullen voor mee moet nemen.
Verder vind ik/ lijkt mij de extra wheel meer meer bewegingsvrijheid geven op wat ruiger terrein.
Moet hem namelijk zelf nog gaan ervaren maar is wel/ wordt wel mijn aanhanger van keuze (2016).
Iedereen erg bedankt voor de input en meedenken. Zojuist heb ik de Topeak journey besteld. Ik hou jullie op de hoogte hoe deze bevalt.
hoi,veel mensen gezien met een aanhanger onderweg,van een tweewielers met hond tot een snelle bob yak. de lol van de route is dat iedereen het doet op zijn manier en dat je elkaar helpt en steunt. De wegen zijn prima met een paar keer berg op ,is te overzien

Als ik mag kiezen zou ik een bob yak nemen, gewicht licht laag bij de grond , volgt mooi je fiets en is handiger met de reis terug.

http://henkenhilda.blogspot.nl/p/blog-page_7.html

gr henk