Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies aanschaf vakantiefiets - Forum Wereldfietser

Advies aanschaf vakantiefiets

Beste wereldfietsers/sters,

Ik ben op zoek naar een fiets waar ik nog een aantal jaren mee op vakantie kan, helaas is mijn budget vrij beperkt. De volgende advertentie lijkt me interessant. http://www.marktplaats.nl/index.php?url ... 89881.html

Misschien kunnen jullie me vertellen of deze fiets de vraagprijs nog waard is en of het misschien beter is om nog wat verder rond te kijken. Ik hoop dat iemand me wat tips zou kunnen geven.

gr bas[/url]

Allerbelangrijkst: maat, de maat en de maat. het frame moet je goed passen, anders heb je er niets aan.
Verder mag de fiets dan goed onderhouden zijn, maar de onderdelen zijn waarschijnlijk toch vrij oud. Voor een boel zaken zul je waarschijnlijk bijna geen, of zeer moeilijk vervangingsonderdelen kunnen vinden (denk b.v. aan de tandkransjes; 6 speed, bestaat het nog?).
En dan vind ik €450 nogal duur. Mijn vriendin heeft voor dat bedrag een Koga Worldtraveller uit '98 kunnen kopen!

Een Koga uit die tijd is in principe best een leuke vakantiefiets. Ze staan bij veel fietsenmakers in de duurdere wijken te koop nu al die zondagfietsers zich laten aanpraten dat ze een hybride met voorvering moeten hebben om nog mee te tellen. Maar bij die fietsenmaker is de fiets dan wel nagekeken, en heb je een beetje garantie. Zoals gezegd, veel van de onderdelen kunnen aardig versleten zijn (denk ook aan de dragers, de wanden van de velgen, misschien de banden); tegen de tijd dat je die allemaal hebt moeten vervangen zit je op een nieuwe fiets. Fietsfabrikanten kunnen die onderdelen immers veel goedkoper inkopen dan jij. Voor het dubbele koop je immers een prima helemaal nieuwe en moderne vakantiefiets. Als je weinig geld hebt en een beetje kunt knutselen en poetsen dan zou ik eens kijken naar die 26 inch Raleigh hier elders op de site.
Wim

Sorry Willem, maar die Raleigh is m.i. een wrak. Op de foto hier zie ik een Koga in nieuwstaat - zo te zien. Ik hoop dan maar dat de foto's recent zijn.
In 1992 monteerde koga waarschijnlijk 7-speed. Dat is nog uitstekend te krijgen, van goede kwaliteit en erg goedkoop.
Ergo; als de fiets past, de foto's recent zijn en er niet toevallig ergens een barst in het frame zit is dit een goede fiets waar je gerust 300 euro voor kunt bieden als je hem kunt gebruiken.
Leon

Leon schreef:Sorry Willem, maar die Raleigh is m.i. een wrak.
met een nieuwe ketting, nieuwe kabeltjes en nieuw vet is die Raleigh weer zo goed als nieuw. Nieuw is alleen de onderkant van de middenklasse eind jaren 80 dus niet spectaculair. Het frame zal wel loodzwaar zijn, en als de cassette versleten is zit je aan een nieuw achterwiel vast. De drager is shit.

Op de Koga zou ik altijd een ander stuur zetten! :wink:

Hallo allemaal,
Bedankt voor de reacties tot nu toe. De maat van de fiets lijkt me goed ben ongeveer 1.80 lang. De raleigh valt voor mij af wegens (nog) te weinig kennis van het sleutelen aan fietsen. Hier wil ik in de toekomst nog wel een cursus voor gaan volgen. Ik denk dat ik eens een afspraak ga maken om de fiets te bezichtigen. Misschien kunnen jullie nog wat tips geven waar ik een beetje op moet letten om te zien of de fiets geen scheur in het frame heeft ofzo.

alvast bedankt bas

basv schreef:Misschien kunnen jullie nog wat tips geven waar ik een beetje op moet letten om te zien of de fiets geen scheur in het frame heeft ofzo.
Kijk eens op http://www.m-gineering.nl/oops.htm
Leon

Leon schreef:
basv schreef:Misschien kunnen jullie nog wat tips geven waar ik een beetje op moet letten om te zien of de fiets geen scheur in het frame heeft ofzo.
Kijk eens op http://www.m-gineering.nl/oops.htm
Leon
en http://www.m-gineering.nl/schade.htm

Nogmaals bedankt voor alle tips, tijdens mijn speurtocht kwam ik ook nog deze fiets tegen
http://www.ronaldschot.nl/weergeven_detail.php?id=90

Misschien een betere optie?[/url]

Maar daar zit dan geen voordrager op... (als je met voortassen wil fietsen ;) )

Of ik met voortassen wil fietsen dat moet ik nog gaan zien :D maar anders lijkt het me toch niet al te moeilijk om er een te monteren toch?

lowriders zijn altijd nog te monteren dus de laatste keuze lijkt me wel zeer voordelig. Nieuw zadel, 7-speed goedkoop bestellen en je hebt een klassieke vakantiefiets.
Let op bovenstaande links en gebreken.

Zaterdag a.s. ga ik kijken naar de koga worldtraveller. Hij staat bij een fietsenmaker te koop en staat op de bovag site (lijkt me wel een veilig idee)

Ik ga goed opletten of ik gebreken zie naar aanleiding van de links die jullie me gegeven hebben.

Iedereen erg bedankt voor het meedenken en ik laat nog wel horen of het doorgegaan is.

gr bas

Hoera, ik heb een fiets! Het is de koga worldtraveller geworden, fiets bleek in puike conditie met slechts wat lakschade. Waarschijnlijk van een fietsendrager. Nu nog tassen en wegwezen! :D

Bedankt voor alle tips en adviezen allemaal!

Veel plezier, en fietsen maar.
Wim