Additionally, paste this code immediately after the opening tag: V-brake en dikke banden - Forum Wereldfietser

V-brake en dikke banden

Bij montage van een wiel krijg 42 mm banden net door mijn v-brake remmen geduwd. Hoe doe ik dat het handigst met 50 mm banden??
Je hebt wel de v-brake bocht uit de houder gehaald zodat er geen spanning meer op de v-brake staat?

Ik bedoel dus in het plaatje hieronder.

Noodle
En dan uit Noodle Holder




Afbeelding
Je hebt het zelf waarschijnlijk ook wel bedacht: met lege banden gaat dat heel eenvoudig ... :D
Jaja, de rem staat open. Maar de remschoenen lopen vast op de voorvork.

Ik bedenk me dat mijn velgen ook breder zullen zijn (van 19 binnen nu naar 25 binnen straks) dus dat scheelt weer (pompen).
Dan is idd de beste oplossing banden leeg laten lopen :)
Of als de remmen dat toestaan de remblokjes een slag te draaien, of links rechts en andersom te monteren. Mogelijk dat de remblokjes dan niet tegen de voorvork aankomen. Voor het remmen zelf is dit niet beter, als ze nu binnen de voorvork vallen remmen ze beter dan als ze "verkeerd om" gemonteerd zitten. (minder vervorming van de voorvork)

Waarschijnlijk ga je nog wel een paar keer schelden omdat je de band alweer opgepompt had voor het wiel er uit of in moest. :oops:
_Peter_ schreef:Of als de remmen dat toestaan de remblokjes een slag te draaien, of links rechts en andersom te monteren.
Vele type remblokken kun je maar op een manier monteren
_Peter_ schreef:Voor het remmen zelf is dit niet beter, als ze nu binnen de voorvork vallen remmen ze beter dan als ze "verkeerd om" gemonteerd zitten. (minder vervorming van de voorvork)
Onjuist monteren wordt sterk afgeraden. Maar minder vervorming van de voorvork :?:

Piet.
PietV schreef: Onjuist monteren wordt sterk afgeraden. Maar minder vervorming van de voorvork :?:

Piet.
Ook al zie je het bijna niet, net als de staande achtervork (die weliswaar van dunner materiaal is gemaakt) zal de voorvork uit elkaar buigen. Dat is dan waarschijnlijk ook de reden dat de remblokjes zo dicht mogelijk bij de vork gemonteerd worden (minder vervorming en daardoor een betere werking van de rem)

Gezien de meeste remblokjes tegenwoordig van het cartridgetype zijn is foutief monteren al bijna onmogelijk, je blokje schiet er bij de kleinste remactie al uit, dat wil niet zeggen dat het niet mogelijk is.
Onjuist, het woord zegt het al. Gewoon niet doen.
Let wel goed op dat je de remblokken goed afstelt..... Anders snijden ze de band kapot. (Schuurde bij mij net lekker langs de rand van de band bleek....)