Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Cijfers - Forum Wereldfietser

Cijfers

Ik ben zelf (nog) geen fietsreiziger, maar droom ervan ooit met de fiets op reis te gaan, al was het maar een weekendje. Voorlopig doe ik het met dagritjes. Gewoon uit interesse, een paar vraagjes...

Als jullie op fietsreis gaan, hoeveel kilometer verzetten jullie dan per dag?
Tegen welke snelheid, en hoe lang?
En welk gewicht dragen jullie daarbij mee, fiets inbegrepen?

Zoals ik al zei, uit interesse.
Als ik fiets, dan blijft het bij een fiets van 14 kg, af en toe zak eraan met hooguit 5 kilo denk ik. Rond de twintig km/u, hoogstens 80 km (maar dan goed moe en voldaan aankomen :) ).

Ik vermoed (voor mezelf, als ik ooit op fietsreis zou gaan), 60 à 80 km per dag, 15 km/u, fiets met bepakking een goeie 75 kg? Of is dat teveel geschat?
KM per dag is een beetje afhankelijk van de dag. Meestal voor een dag rond de 100km. Dit weekend 50 km per dag meer.
Snelheid ligt bij mij rond de 20 km/h inclusief stoppen. Maar ik krijg nogal eens te horen dat ik doorfiets. Een racestuurtje nodigd soms nét wat meer uit.
Het gewicht heb ik nooit gewogen. Het is alleen een stalen randonneur, met stalen spatborden, stalen spaken achter, RVS voor, Dynamonaaf lampen stalen stuur.... Weegt behoorlijk wat. Duurt ook even voordat het aan het rollen is, maar als het eenmaal rolt, dan rolt het ook. Bagage voor een dag is een paar liter drinken (onderweg koop ik meestal nog wat) een brood, wat beleg en portemonnee enzo.

Maar dat zijn dagtochten. Stuiteren in Zweden over gravelwegen met volle bepakking mag je 5 km/h van de maximumsnelheid afhalen. Dan ben ik ook écht op vakantie en doe ik rustiger aan. Gewicht is dan ook nóg veel meer. Mijn gear is niet bepaald gekocht vanwege het gewicht.

Afhankelijk van je conditie is denk ik 60 tot 80 km goed te doen. Mijn mindere dagen zijn dan 80 km. Heb je een beetje conditie kom je daar wel overheen. Gewoon lekker rustig aan doen.
Ik denk alleen dat 75 kg een beetje veel van het goede is. Ik kon mijn fiets zelf nog prima op het station de trap optillen, en ik moet mijn spierkracht echt niet uit het bovenlichaam hebben. Ik denk dat als ik totaal rond de 50 kg uit kom dat het veel is. Ik denk dus niet dat jij met je 14kg fiets en waarschijnlijk betere uitrusting op de 75 kg komt.
Bedankt :-)
Buiten het gewicht is mijn schatting dus redelijk realistisch.
Ik houd wel van cijfertjes. Tijdens de fietsreizen houd ik dan ook van alles bij. hier die van 2014 en hier die van 2012.

Je ziet dat wij meestal een bewogen gemiddelde van rond de 16-17 km per uur hebben. Als het meer klimmen is, dan gaat de snelheid naar beneden. Als we in Nederland komen (vlak) dan gaat het weer wat omhoog.
Ik plan tegenwoordig ook tussen de 70-80 km per dag.
ik fiets op vakantie tussen de 80 en 100 klm per dag met een gemidelde van ongeveer 18klm maar dit ligt natuurlijk ook heel erg aan het weer en aan hoe veel je moet klimmen of juist niet
bepakking probeer ik tussen de 20 en 30 kg te houden dit is inclusief mijn tassen
wat ik dan niet meereken is zijn mijn bidons 2x en extra slot hiervoor komt er dan nog 3 kg bij :D
Tijdens mijn eerste fietstocht had ik een gemiddelde van 15,6 km/u (excl. stoppen). In het begin moest ik nog een beetje m'n conditie opbouwen en deed ik 60-80 km per dag waarbij ik soms behoorlijk moe was aan het einde van de dag. De laatste week van m'n 6 weken durende tocht had ik een gemiddelde van 100 km per dag (alhoewel het ook wel iets vlakker werd op het einde) en ging het al een stuk beter.

En gewicht, weet ik niet precies. Ik denk dat mijn bepakking incl water en eten tegen de 25kg aanzat en mijn fiets weegt iets van 18 kg dacht ik.
Niet zo rekenen!
Gewoon gáán! En kijken hoever je komt, wilt.
Soms gaat 't lekker, 145 km Po-vlakte, soms gaat 't minder, 53 km tégen de keiharde wind in buffelen, Litouwen, en soms gaat 't helemaal niet, blijf je toch lekker op je matje in je tentje met je boekje gewoon "kéveren" zeiden ze dan in Dienst.
Ja, opa is oud!
Fietsen is voor mij: genieten.
Prestatie leveren? Dat komt vanzelf óók wel.
Helemaal mee eens senior. Ik had door een blessure bijna niet getraind en was dus best wel een beetje bang dat de hele tocht zou falen en ik eerder naar huis zou moeten, omdat het te zwaar zou zijn. Maar het is uiteindelijk allemaal gewoon goed gekomen. Misschien een paar dagen langer dan wanneer ik had getraind maar dat maakt niks uit :D
HansBE schreef:Ik vermoed (voor mezelf, als ik ooit op fietsreis zou gaan), 60 à 80 km per dag, 15 km/u, fiets met bepakking een goeie 75 kg? Of is dat teveel geschat?
35 kilo bagage is in de praktijk het echte maximum. Alleen mensen die door de woestijn fietsen en water en eten voor meerdere dagen mee moeten nemen nemen soms meer mee. De meeste vakantiegangers blijven ergens tussen 20 en 30 kilo. (let op: velen tellen water en boodschappen niet mee als ze voor vertrek de tassen wegen)
Als totaalgewicht van berijder, bagage en fiets inclusief water en kleding die je aan hebt heb ik eens gehoord (van een fietsenmaker van Vittorio) dat 135 kilo een gewicht is waar je onder moet blijven omdat je anders de fiets erg zwaar belast, ook als het een goed gebouwde vakantiefiets is.
Dat 135 kilo wel kan heb ik proefondervindelijk al vrij vaak vastgesteld :D

Marco Meijerink heeft eens de stelling geponeerd dat veel fietsers met 10 km/u reizen. Dat heeft dan betrekking op de tijd die je dagelijks onderweg bent, inclusief pauzes en boodschappen doen. De fietsers die in zware gebieden fietsen doen ik de praktijk meer moeite om toch aan de vaak 80 km gemiddeld per dag te komen.

Maar of je hoort tot degenen die 60 km/dag gaan fietsen of degenen die er 120 km/dag gemiddels uithalen kun je alleen zelf vaststellen.
Leuk, cijfertjes! Althans, ooit vond ik dat... :wink:
Ik heb ooit zo'n 190 km op een dag gefietst, en ooit zo'n 6 km.
Ooit fietste ik met ruwweg zo'n 40 kg aan bagage door een woestijn, maar ook heb ik met een ultralicht pakzakje met bivakzakje erop voor het overnachten gefietst.
Een ultralichte fiets heb ik niet (gehad), maar het varieert zo van ca. 12 kg tot ca. 18 kg.
Qua snelheid heb ik gemiddeld ruim 25 km/u gefietst voor een dagtochtje, tot een snelheid van 2,8 km/u (wat een CatEye tellertje nog net kon aangeven).
Ooit heb ik een pas gefietst welke de nummer 1 op climbbybike.com een plaatsje zou laten zakken, maar er was 'weinig' te beleven op dat traject... :wink:
Ooit heb ik "'s werelds gevaarlijkste weg" befietst, maar er was maar weinig interessants aan.

De cijfers die het meeste van belang zijn:
  • passen alle kilo's binnen de normen voor de vliegmaatschappij?
  • kan ik al die kilo's de berg op trappen?
  • heb ik niet teveel items bij voor het (openbaar) vervoer?
  • heb ik wel voldoende drinken en eten bij voor het volgende traject?
De rest van de cijfers is niet van belang. Je snelheid? Ach, je fietst toch omdat je het leuk vind. De afstand? Ach, je komt er toch wel... De hoogste, de verste, de snelste? Ach, er zijn leukere dingen om van te genieten. Ik fiets inmiddels zonder fietscomputer. Alleen navigatie is belangrijk, maar zelfs dat kan op verschillende manieren. (Lokaal de weg vragen, GPS, papieren kaart, een papiertje met wat plaatsnamen en pijltjes omhoog, omlaag en vlak om de stijging of daling aan te geven, etc.)
Ben het helemaal eens met Marco. Bijv dagafstand: het hangt zoveel factoren af... interessante route, aanwezigheid cultuur, klimmen, wegdek, aantal lichturen, humeur, fiets, gewicht, aerodynamica, doorzettingsvermogen, getraindheid, voeding, kracht, souplesse...

Voor wat het waard is: op fietsvakantie met een fiets van 17kg en 15kg (?) bagage (excl. eten en drinken) fiets ik gemiddeld 90-110 km per dag door geaccidenteerd terrein - vlak vind ik maar saai. Op IJsland mag je dat rustig halveren vanwege terrein, weer en de vele fotostops. En als ik in Italie of Spanje zou fietsen zou het gemiddelde ook flink omlaag gaan door bezoekjes aan lokale cultuur. Het gemiddelde is in de loop der jaren gestegen, met name door een betere voorbereiding en optimaal gebruik maken van de tijd. Ik ben het steeds meer zonde gaan vinden om mijn tijd op een camping door te brengen :roll:

Wat betreft het aantal dagkilometers kun je overwegen om op crazyguyonabike willekeurig 250 reisverslagen door te ploegen en hierop statistische analyses los te laten. De website biedt daarvoor een uitstekend format.