Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke ketting? - Forum Wereldfietser

Welke ketting?

Mijn ketting is aan vervanging toe, dus ging ik op het forum op zoek naar welke ketting het beste kan nemen. Hieruit kan ik opmaken dat zowel SRAM als KMC kettingen goed zijn, alleen zijn die van KMC twee keer zo duur. Ik overweeg dus om een SRAM te nemen. Nu heb je echter twee soorten: PC 971 en PC 991. De PC 971 is maar 13 euro, maar heeft alleen een vernikkelde buitenklem heeft. De PC 991 is helemaal vernikkeld en heeft holle pinnen (hollow-tech), maar kost 22 euro.
Kan iemand mij adviseren wat ik het beste kan kiezen?
Waar heb je hem voor nodig? Singlespeed of derailleurversnelling, en hoeveel speed?
9-speed Shimano XT dereilleur.
Ik heb goede ervaring met de KMC X-serie (geen ervaring met SRAM) en het prijsverschil zie ik niet zo: http://www.bike-discount.de/de/shop/ket ... 04/o-preis
Ik heb ooit allelei kettingen geprobeerd en geen relevant verschil kunnen ontdekken. Ik gebruik al jaren de goedkope versies van SRAM. Misschien verwissel ik ze wat vaker maar ik heb geen zin om me daar druk om te maken.
Op deze site zijn KMC kettingen inderdaad ook goedkoop! Weet je ook wat het verschil is tussen de X9-73 en de X9-93? En wat heb je zelf?
Het verschil weet ik niet en ik ben het met Leon eens dat ik me er ook niet zo druk over maak. Zelf heb ik op dit moment KMC X10-73 op mijn racefiets en KMC X8-93 voor mijn "singlespeed"-trekkingfiets.
Jorijn schreef:Op deze site zijn KMC kettingen inderdaad ook goedkoop! Weet je ook wat het verschil is tussen de X9-73 en de X9-93? En wat heb je zelf?
X9.73 not nikel plated
x9.93 half van schakelars nikel plated
x9.99 nikel plated.

Ik rij met een x9.93 - dat was de beste prijs/qualitiet/winkel aanbot
De KMC x9.73 kost €12 en de x9.93 €15. Waar gaat dit over? Beide uitstekende kettingen.
Ik heb zelf ervaring met SRAM, 7/8, 9 en 10 speed. Prima kettingen. En je krijgt er en handige power link/missing link bij.
Vanaf deze kwaliteit betaal je vaak meer voor een (iets) lager gewicht (andere materialen / holle stiften, enz.).
Heehoi,

ik ga altijd voor kettingen die geheel gecoat zijn, dus in dit geval de PC991 of de X9,99. Anders hoeft je ketting maar één nachtje niet goed droog te worden of hij is al aan het roesten. Dat haat ik.

Gebruik zelf de KMC X10SL-gold. Wel ietsjes duurder maar gewoon fijn en licht. Op een ligfiets slijt het toch allemaal veel langzamer dus ach.

Grtjs,
Walter
Misschien een heel gekke opmerking, maar is het niet logisch een Shimano ketting te gebruiken op Shimano tandwielen?
Georg,

Dat is niet logisch. De kettingwielen op mijn fiets zijn van het merk Rohloff en Truvativ en die maken geen kettingen. Bovendien is de steekmaat van de fietsketting een 1/2 inch. Alleen de kettingbreedte is belangrijk bij derailleur schakeling. Ik gebruik de goedkoopste kettingen in de maat 1/2 x 3/32 inch. Gaan circa 3.000 km mee. Soms langer. Komt op circa 0,2 cent/km. Borstelen, smeren, NOOIT ontvetten en bij voldoende slijtage vervangen.

Piet.
Georg schreef:Misschien een heel gekke opmerking, maar is het niet logisch een Shimano ketting te gebruiken op Shimano tandwielen?
Bij elke SRAM-ketting zit een montagelink. Bij Shimanokettingen zaten die niet standaard erbij, of het moet nu anders zijn. Ik heb heel wat geponst, maar met zo'n montagelink is het bij mij toch betrouwbaarder gebleken.
waltertje schreef:ik ga altijd voor kettingen die geheel gecoat zijn, ... Anders hoeft je ketting maar één nachtje niet goed droog te worden of hij is al aan het roesten.
Jij hebt wel vaak pech hè?
Bedankt voor alle nuttige informatie. Om even samen te vatten:
- Vernikkelde kettingen roesten minder en gaan langer mee
- Ik lees weinig verschil in kwaliteit tussen SRAM en KMC, het betreft dus vooral persoonlijk voorkeur. Prijs is verglijkbaar ookal verschilt de prijs per website. Beide hebben een power link, wat erg handig en sterker is.

Kloppen mijn aannames?
Een powerlink is niet per definitie sterker maar wel gemakkelijker. Qua kwaliteits en prijsverschil is het idd beperkt.

Let overigens op het benodigd aantal schakels. Indien je een 116 schakel ketting nodig hebt is bestellen in een webshop niet altijd eve gemakkelijk. Vaak verkopen ze 112 schakels, soms 114 en zelden 116 voor bijv. 10 speed.
Als je nog nooit met een powerlink hebt gewerkt, zorg dan dat je zeker weet dat beide pinnetjes goed zitten voor je trekt. Dit kan je een hoop moeite besparen als je geen (goed) gereedschap hebt om de powerlink los te maken. (Ja ik spreek uit ervaring en ja ik ben niet zo technisch aangelegd :P)