Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tip vakantieland? - Forum Wereldfietser

Tip vakantieland?

Hoi,

Mijn vriendin en ik willen de laatste twee weken van april ergens fietsen waar het warm is en het redelijk vlak is. We zaten aan vietnam of maleisie te denken, maar dit is misschien toch wat ver voor zo'n korte periode. Heeft er iemand tips?

Hoi!

Dat is misschien wel persoonlijk. Zelf zou ik nooit voor 2 weken zo'n eind vliegen. 3 weken is dan wel het minste...

Misschien iets minder ver zoeken? Of 1 weekje eraan vast plakken? :lol:

Turkije of Iran? Syrie? Jordanie... Israël? Egypte?

Succes met jullie keuze en veel plezier in ieder geval!

El & El
Teun76 schreef:Hoi,

Mijn vriendin en ik willen de laatste twee weken van april ergens fietsen waar het warm is en het redelijk vlak is. We zaten aan vietnam of maleisie te denken, maar dit is misschien toch wat ver voor zo'n korte periode. Heeft er iemand tips?
Voordat Bert Sitters met deze suggestie komt:) : Spanje, is dat eind april warm genoeg? Of een van de andere mediteraine landen?

Wat is "warm" trouwens? Ik ben zelf van plan eind april/begin mei in Schotland wat kilometers te gaan maken. 't Wordt misschien redelijk nat, maar te koud zal ik het niet vinden. "Warm" is dus nogal subjectief bedoel ik maar :D
Ries schreef:
Teun76 schreef:Voordat Bert Sitters met deze suggestie komt:) : Spanje, is dat eind april warm genoeg? Of een van de andere mediteraine landen?
Voordat Bert antwoord geeft :D
Eind april is erg fijn om niet al te warm in het zuiden van Spanje te fietsen. Heel erg vlak is zul je daar toch wel moeten zoeken.
De Alentejo in Portugal (vliegen op/van Faro en/of Lissabon) is relatief vlakker dan Zuid-Spanje en als je het leuk vindt ook aantrekkelijk (euh, sorry voor de voor de hand liggende woordspeling).
Leon

Vorig jaar ben ik eind februarie van midden Portugal langs de kust naar zuid Portugal en terug langs de Spaanse grens gefietst naar midden portugal. Een flink rondje in 17 dagen. Het was toen al prachtig weer!!!!
Nu wil ik 1 april van midden Portugal naar noord Portugal fietsen. en weer terug naar midden Portugal. Een soort 8 heb ik dan door Portugal gefietst. Ik vertrouw erop dat het dan ook mooi weer is in het noorden.
Iemand ervaring met het weer half april in het noorden van Portugal?
Jordan

Gefietst heb ik nooit in Italie, maar wel archaeologisch veldwerk gedaan. April en mei vind ik dan het lekkerste. In april kan het nog wel eens regenen (een stortbui op het eind van de middag - heerlijk), en in mei is het soms al vervelend warm, maar dit is zo ongeveer de beste tijd, denk ik. Het middellandse Zeegebied heeft niet echt weer, maar een klimaat: natte winters, droge zomers. De omslag van nat naar droog gebeurt het eerste in het oosten, en steeds wat later naarmate je verder naar het westen komt. In het najaar komt de natte tijd het eerste in het westen, en het laatste in het oosten. De timing van de omslag is altijd erg belangrijk voor boeren, en is gelukkig meestal goed voorspelbaar. Een klimaatatlas kan je gedetailleerde gegevens geven, maar je kunt ook kijken naar de prijzen in de folders van de reisbureaux.
Ik zou voor zo'n korte vakantie veel liever in Europa blijven, maar ik heb dan ook een grote hekel aan vliegen. Zulke lange vliegreizen zijn ecologisch ook niet heel vriendelijk.
Wim

Ik ben vanaf spanje richting portugal gereden ( begin oktober ) Van Branganca naar Faro. Toen was het waarschijnlijk wel iets warmer maar toch was er in de nacht soms wel nachtvorst. In ieder geval in de berggebieden boven de 1000 m. Als het zonntje dan weer boven de bertoppen komt is het wel weer snel verdwenen.

Nog een tip voor de vakantie :

Vliegen naar Kreta en hier een rondje fietsen. Bij www.andersreizen.nl staat een leuk verslag.

WOW. bedankt voor de snelle reacties
Zuid Spanje of Portugal klinkt wel heel leuk. Dat gaan we eens verder onderzoeken.

Hoi Teun,

Als je van avontuur, spectaculaire landschappen, lekker eten, mooie mensen, en aangenaam weer hou, denk eens aan Marokko.

Op nog geen vier uur vliegen van Nederland vind je een exotisch sprookjesland.
Ga naar de bibliotheek en lees eens een reisgids of een cultuurboek over Marokko, je zult versteld staan.

John.

Hoi Teun,

De Peloponnesos is ook heel lekker in april. Als je een rondje maakt, waarbij je in de buurt van de kust blijft, is het ook redelijk vlak.

Gerd

jordan schreef:Vorig jaar ben ik eind februarie van midden Portugal langs de kust naar zuid Portugal en terug langs de Spaanse grens gefietst naar midden portugal. Een flink rondje in 17 dagen. Het was toen al prachtig weer!!!!
Nu wil ik 1 april van midden Portugal naar noord Portugal fietsen. en weer terug naar midden Portugal. Een soort 8 heb ik dan door Portugal gefietst. Ik vertrouw erop dat het dan ook mooi weer is in het noorden.
Iemand ervaring met het weer half april in het noorden van Portugal?
Jordan
Ik heb tussen 1995 en 2002 5 maal in Portugal gefietst. Daarvan 3 maal ook in het noorden geweest vooral in de maand april. Qua weer wisselende ervaringen (van vrijwel geen regen tot 5 dagen onafgebroken nat en koud) maar het is sowieso zo'n beetje de natste maand in Noord-Portugal! Gevleugelde uitdrukking in het Portugees: 'avril, aguas mil' (hoeft niet vertaald te worden lijkt me :-) In het noordoosten (Tras-os-Montes) heb je de meeste kans op goed weer. Het natste wordt het in april in de Serra do Gerez, rond Porto en de bergen in het beinnenland bij Coimbra etc.

Ik sluit me verder bij Leon en anderen aan dat de Alentejo vanaf half april een zeer geschikt gebied is voor een tweeweekse fietsvakantie. Het is één van mijn favoriete streken in Portugal (maar wel alleen in het voorjaar). Schitterende natuur met bloemenpracht en overweldigende vogelrijkdom. Monumentale stadjes, redelijke en rustige wegen.
Zie voor meer info mijn gids 'Fietsen in Portugal'uitgeverij Pirola.



Luc

Nogmaals bedankt voor alle tips.
het is uiteindelijk Andalusie geworden, een rondje startend en eindigend in Ronda. Om te compenseren voor het heuvelachtige karakter hebben we bagagevervoer geregeld :-).

Geen slechte keuze. Ik ben zelf de eerste twee weken van april op de fiets in Andalusie. Gewoon met met m'n tassen en m'n tentje op de fiets. Kom speciaal terug voor de Paastrektocht van de Wereldfietser.

Teun76 schreef:het is uiteindelijk Andalusie geworden:-).
Inderdaad geen slechte keus. Vorig jaar heb ik daar de eerste drie weken van april gefietst met volledige bepakking. Erg mooi met veel zon.
Nu ga ik de eerste 3 weken van april naar Noord-Portugal. Hoop daar net zo'n mooi weer te hebben als in Andalusië toen, maar voor Noord-Portugal is dit mischien wat voorbarig. Maar ja, het ene jaar is het andere niet. Dat zie je maar hier in dit kikkerlandje met deze lage temperaturen!
Veel fietsplezier daar,

Nog een tip voor Noord Portugal:

Het natuurpark boven Branganca is echt prachtig. Ruige bergen en mooie vergezichten. Ik weet niet of je hier langs komt maar als je er bent moet je echt even een rondje rijden.

Je keuze is geweldig! Als je met Pasen al in Andalusie bent moet je zeker de grote steden bezoeken, Ronda-Sevilla. In de goede week is daar de Semana Santa. Een geweldig feest. Wij waren er in 2004. kijk maar eens op www.fransencarmen.nl bij bestemmingen en dan zuid Spanje. Het is inderdaad een prachtige streek maar het daalt en stijgt volop. Wij waren er begin april. Het heeft er toen een week flink gespookt, de tweede week was het weer er schitterend. Ik ben benieuwd naar je reactie.

Dat Andalusie een goede keuze is, is niets teveel gezegd. Wat een schitterend gebied om te fietsen.
Van semana santa hebben we helaas niets mee gekregen.
Verder een fantastisch fietsgebied. We zijn langs de witte dorpen gefietst. De natuur was schitterend groen.
En inderdaad is het behoorlijk heuvelachtig tot licht bergachtig. Qua weer hebben we geluk gehad. Alleen de op een-na-laatste dag hadden we regen.

Ik heb drie foto's geplaast voor nieuwsgierigen staat hier de link

http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=3954.



groet,

Teun

johntelleman schreef:Hoi Teun,

Als je van avontuur, spectaculaire landschappen, lekker eten, mooie mensen, en aangenaam weer hou, denk eens aan Marokko.

Op nog geen vier uur vliegen van Nederland vind je een exotisch sprookjesland.
Ga naar de bibliotheek en lees eens een reisgids of een cultuurboek over Marokko, je zult versteld staan.

John.

Zo is het maar net!
Ben zelf al vijf keer in Marokko geweest.


Blanche