Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies en tips fietsvakantie Zuid-Thailand & Maleisie! - Forum Wereldfietser

Advies en tips fietsvakantie Zuid-Thailand & Maleisie!

Hallo Fietsers,

Begin oktober 2014 (als alles goed gaat...) fiets ik met AWOL naar Zuid-Thailand en Maleisie, heeft iemand deze route als eens gefietst? Ik ben op zoek naar ervaringen, blogs etc.

Welke banden kan ik het beste op mijn fiets laten plaatsen?
Schwalbe marathon of de plus, de plus tour, de luxe of mondial, iemand ervaring met deze banden?

Voortassen meenemen? Eigenlijk wil ik zo licht mogelijk fietsen, maar vraag me af of ik alles mee krijg in twee achtertassen en stuurtas??

Wat zijn de do's en dont's in deze landen, wat is handig om wel of niet mee te nemen etc.

Ik sta open voor allerlei adviezen en tips, dit wordt mijn eerste fietsvakantie alleen met vlieg & vlucht en buiten Europa, dus best spannend.

Graag hoor ik van u allen.....

Groet,
Sandra
Hallo Sandra,
Wij hebben deze trip enig jaren geleden gedaan ook via de AWOL
Wij hadden er toen de Maraton plus op zitten 37 mm . Zijn wel iets trager maar nooit lek gereden.
Het zuiden van Thailand met Krabi is echt mooi. Doe vooral de boottochtjes op zee bij het Karst gebergte ook bij nPang Na
De eilanden zowel van Thailand als Maleisie zijn mooi maar toeristisch
Het vasteland van maleisie vond ik wat minder interssant
Ik neem aan dat je niet kampeert , je hebt dan geen voortassen nodig.
Niet te veel meenemen er is overal wel " laundri " service verkrijgbaar

Veel plezier Dirk
Hallo Dirk,

Dank je voor je bericht, vraag het me af of het veilig genoeg is. Maar misschien moet ik dat gewoon ondervinden, wel hoor ik hier en daar verhalen over agressieve apen etc. Dat lijkt me dan weer minder, en hoe moet je dan reageren als je zoiets overkomt.

Ik ga idd geen voortassen meenemen, wil zo licht mogelijk heb ik besloten.
Ja, de boottochtjes, daar had ik ook over gelezen...check dus :-)
Dank je voor de banden tip!!

Tja... Ik denk dat ik het hele avontuur maar gewoon over me heen laat gaan en me ding ga doen. Heerlijk fietsen en genieten!!

Het is een uitdaging....en ik ga hem aan ha ha ha!

Groet
Sandra
De reis wordt maandag geboekt...spannend :-)
Goed besluit,
Dat van die apen valt wel mee hoor,het zijn soms maar een paar streken waar ze zitten.Zorg dat je niet eet daar of zichtbaar eten hebt.
Het is een relatief lichte tocht en de kans dat je andere Nederlandse stellen tegenkomt is best groot, vaak 60 plussers
Je eindigt waarschijnlijk op Penang , Georgetown is erg leuk
Je zult ook van AWOL nog wel wat praktische info krijgen
Geniet er van
Dirk
De reis is inmiddels geboekt, en 13 oktober t/m 9 november zit ik op mijn fietsje te genieten van Zuid-Thailand en Malesië :-)

Ik vlieg met Singapore airline, even kijken checken waar ik mijn fiets mee in moet pakken. Daarnaast nog een lijstje maken met wat er allemaal mee moet...en wat vooral niet.

Dus suggesties zijn van harte welkom...

Groet
TravelWoman,
Sandra
Schwalbe Marathon Supreme heeft een redelijke beschermlaag maar rolt lekker.

Neem zo weinig mogelijk mee, want er is van alles te koop. T-shirtjes, onderbroekjes, handdoeken etc. Stuurtas en achtertassen zijn voldoende.

Wil je je fiets achterlaten bij een bezienswaardigheid? Ga eerst bij een restaurantje wat eten of drinken en vraag dan of de mensen van het restaurant op je fiets willen passen. Soms wil het meisje of de jongen die de kaartjes verkoopt ook wel op je fiets passen.

Op iedere straathoek vind je wel een 7-Eleven met koude drankjes, handige etenswaren, toiletartikelen etc. maar ook straatstalletjes met noedelsoep. Deze soep wordt gemaakt waar je bij staat. Koei tie jou heet deze soep. Je hebt koei tie jou kai met kip, koeit tie jou moe met varkensvlees, maar aan de kust ook koei tie jou koeng met garnalen, of koei tie jou pla met vis.

Een voedzaam fietsersontbijt is "khao thom", rijstsoep: een welkome afwisseling op de toast met gebakken eieren met spek. Divers guesthouses hebben ook pannenkoeken met bananen.


Thais eten kan erg spijzig zijn met hete kruiden en peper. Kun je daar niet tegen vraag dan om "mai phet", niet heet. De reactie is soms "nit noi" een beetje, maar wat is een beetje?

Gemakkelijk te bestellen is 'khao phat" gebakken rijst met groenten. Je heb o.a. khao phat kai met kip, khao phat koeng met garnalen, khao phat moe met varkensvlees.

Eet geen voorgeschild fruit, maar laat het fruit schillen waar je bij staat, of schil je fruit zelf.

Was je handen voordat je voedsel aanraakt. Bacterien worden vaak via de handen overgedragen.

Het valt wel mee met de apen. Je moet ze niet recht in de ogen kijken. Doet zo'n beest toch agressief, doen moet je tonen dat jij de baas bent.
Ik wilde een keer op een bankje bij een fraaie tempel wat rusten en wat gaan eten. Ik had mijn fietstas al geopend. Ineens werd ik afgeleid door een paar apen die een soort show gaven. Helaas kwamen er nog meer apen ongemerkt tevoorschijn en terwijl ik naar de show keek, werd het eten uit mijn tas gehaald.

Veel problemen zul je niet tegen komen. Geschikte overnachtingsadressen staan allemaal in het routeboekje van AWOL. De eigenaren zijn fietsers gewend en willen graag dat fietsers blijven komen, want sommige afgelegen guesthouses hebben weinig andere gasten.
Ik raad je heel dringend aan om de 4 zuidelijke thaise provincies te mijden. Is te gevaarlijk door moslimextremisme.. zgn vrijheidstrijders die al veel onrust hebben veroorzaakt.

Ga met een boot of trein of vliegen om dit gebied te mijden..

Veel succes en fietsplezier,

Jan
CM-expert.
ChiangmaiExpert schreef:Ik raad je heel dringend aan om de 4 zuidelijke thaise provincies te mijden. Is te gevaarlijk door moslimextremisme.. zgn vrijheidstrijders die al veel onrust hebben veroorzaakt.

Ga met een boot of trein of vliegen om dit gebied te mijden..

Veel succes en fietsplezier,

Jan
CM-expert.
Beste Jan,

Even voorzichtig zijn met het scheppen van angst!
Die roerige situatie betreft de provincies Songkhla, Pattani. Yala en Narathiwat gelegen aan de oostkust van Maleisie. Hier steekt een staartje Thailand als het ware uit in Maleisie.
De route van AWOL komt daar niet, maar gaat via een bootje van Satun aan de westkust naar Kuala Perlis in Maleisie. Er is daar niets aan de hand. Sandra hoeft zich dus ook op geen enkele wijze zorgen te maken.

Bert
Okay Bert,

Het klopt wat je zegt... maar toch is voorzichtigheid geboden.. Het bootje lijkt me een hele goede oplossing...

Ik zal verder niet op de details ingaan.. Maar wees voorzichtig..

Groeten,

Jan.
Tja, waarom zou Jan op eens zo,n "advies" aan Sandra geven?
Bert ,goed dat je dit even rechtgezet hebt
Sandra, veel plezier en als het mogelijk is ,hou ons op de hoogte tijdens je trip
Dirk
Beste Bert, Dirk en Sandra,

Ik wil jullie best toelichten waarom ik deze mededeling op het forum heb gezet..

Voor de voorzichtigheid zal ik dat dan in een persoonlijk bericht doen , als je me uitlegt hoe ik dat kan doen... of anders via jullie e-mail..

Veel groeten,

Jan.
ChiangmaiExpert schreef:Beste Bert, Dirk en Sandra,

Ik wil jullie best toelichten waarom ik deze mededeling op het forum heb gezet..

Voor de voorzichtigheid zal ik dat dan in een persoonlijk bericht doen , als je me uitlegt hoe ik dat kan doen... of anders via jullie e-mail..

Veel groeten,

Jan.
Je schept wel een waas van geheimzinnigheid, maar stuur maar een PB-tje.
Moet zeggen dat ik nu ook wel heel erg nieuwsgierig aan het worden ben.
Hmm....ik denk persoonlijk dat AWOL nooit fietsers naar een gevaarlijk gebied zou sturen, maar zal uit zekerheid nog ff met ze bellen.

Ik kom inderdaad niet in die 4 zuiderlijke gebieden, maar ga er langs heen, het weerhoud mij in ieder geval niet om te fietsen.

Tja, het liefste ging ik samen met iemand, maar het mocht helaas niet zo zijn...dus dan maar alleen ha ha ha.

Bedankt bert voor de geweldige tips etc...daar kan ik wat mee.

Ps.... Inge1 ga jij ook fietsen in Azie?

Groet,
Sandra
ChiangmaiExpert schreef:Okay Bert,

Het klopt wat je zegt... maar toch is voorzichtigheid geboden.. Het bootje lijkt me een hele goede oplossing...

Ik zal verder niet op de details ingaan.. Maar wees voorzichtig..

Groeten,

Jan.
Ik ben onlangs over de AWOL-route door de provincie Satun gefietst aan de westkust in het zuiden van Thailand en van de stad Satun de boot genomen naar het eiland Langkawi in Maleisie.
Alle bangmakerij over onveiligheid kan verwezen worden naar het land der fabelen. Het is zo veilig als wat en de mensen zijn ontzettend aardig. Ook mensen in moslim-kledij voelen zich echte Thai.

De problemen doen zich voor in het voormalige Sultanaat Pattani ( de huidige Thaise provincies Pattani, Yala en Narithwat)
Dit sultanaat heeft Thailand in 1908 ingelijfd met toestemming van de Engelsen.
Thailand en Engeland hadden een conflict over de grenzen tussen Thailand en de Britse koloniale bezittingen. Toen werd dat als oplossing bedacht.
Veel inwoners van Pattini hebben zich nooit echt Thai gevoeld en voeren gewapend verzet in hun gebied.

Zie het kaartje.
Aan kust aan de linkerkant ligt Satun. Geheel rechts ligt het betrokken gebied. Rood op het kaartje.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... region.png
bert sitters schreef:Ik ben onlangs over de AWOL-route door de provincie Satun gefietst aan de oostkust in het zuiden van Thailand en van de stad Satun de boot genomen naar het eiland Langkawi in Maleisie.
Om verwarring te vermijden: de provincie Satun ligt aan de westkust in het zuiden van Thailand.
Hebben jullie al wat van ¨Travelwomen¨ {Sandra) gehoord??? :?:

Ze zou vanaf Oktober de Awol route Zuid- Thailand/ Maleisie fietsen en ons verslag doen over haar ervaringen onderweg! :!:
Zij is de topicstarter :shock: :wink:

Dirk
dik5 schreef:Hebben jullie al wat van ¨Travelwomen¨ {Sandra) gehoord??? :?:

Ze zou vanaf Oktober de Awol route Zuid- Thailand/ Maleisie fietsen en ons verslag doen over haar ervaringen onderweg! :!:
Zij is de topicstarter :shock: :wink:

Dirk

Heeej....Dirk,

Ben inmiddels al weer terug en heb een super fietsvakantie gehad. Heel veel gezien, beleefd en genoten. Zowel als Thailand en Maleisie was het goed te doen als vrouw, ik heb nergens last van gehad.....iedereen was erg vriendelijk en behulpzaam.

Vooral Maleisie vond ik erg mooi, heerlijk eten en goed vertoeven...dus zeker voor herhaling vatbaar maar dan een ander gedeelte van het land.

Groetjes,
TravelWoman
Gelukkig , eindelijk weer een teken van leven.
Ik had gehoopt dat je tijdens je reis je ervaringen zou delen met ons,maar misschien komt dat nog.
Wel fijn dat je het allemaal goed is bevallen.
groet Dirk