Additionally, paste this code immediately after the opening tag: voorstellen + advies gevraagd - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

voorstellen + advies gevraagd

137 berichten
Ave Gone schreef:Een setje standaard 26" spatborden met stangetjes en boutjes weegt 580 g, vangt wind en gaat scheef zitten als de fiets ergens klem komt te zitten bij vervoer. De fiets wordt ook een stuk kleiner met de wielen eruit; makkelijk in de auto of in de vliegtuigdoos.

Mij bevalt het uitstekend. Als je tassen achterop hebt krijg je nauwelijks rommel over je heen als het nat is.

Als het echt een natte vakantie is, is het niet ideaal, dat klopt.
Eens met het irritante scheefzitten, zeker na fietstransport. Toch kan ook een voorspatbord fijn zijn hoor. Bij mijn fietsmaatje die geen spatborden had liepen in Noorwegen de schoenen veel sneller vol met water in de regen agv het opspattende water (ik hield het droog, zelfde schoenen).
Dat gezegd hebbende, als ik op vakantie ga naar een droger oord zal ik ze eraf laten.
Even een kleine aanvulling op de specificaties zoals eerder genoemd in het draadje.

Omdat ik met een extra wheel wil gaan fietsen -deze:
Afbeelding met Marten contact opgenomen om te kijken of dat in de huidige constructie past. Daar ik het op de padden wil kunnen bevestigen i.p.v. via de wielnaaf. Er komen nu i.p.v. de geplande padden extra stevige padden zodat dit mogelijk wordt. Reden voor keuze extra wheel is om het op en af stappen te vergemakkelijken + deze heeft dezelfde diameter wiel + band als de eigen fiets en dat scheelt weer reserve banden in andere maten. Bovenop de extra wheel komt nog een klein dragertje (ook van hen zodat er een drybag (Ortlieb op kan). Verder is mijn droom/ wens om over een aantal jaar voor een tijd naar Nieuw Zeeland/ Australië te vertrekken en ook daarvoor wordt een extra wheel aangeraden.

Verder blijft op en afstappen enigszins een probleem d.w.z. links gaat redelijk maar rechts minder dan redelijk. Met Marten het gehad over dropper posts en dat gaat inhouden dat er extra nokjes + oversize zitbuis geplaatst + gebruikt moeten gaan worden i.p.v. de geplande zitbuis. Welke dropper post het gaat worden nog geen idee - heb Marten hierin om advies gevraagd.

Wat de extra kosten worden ook nog geen idee doch zal het aanvullen zodra ik het weet.

Mochten er ervaring hebben met dropper posts dan houd ik me aanbevolen voor adviezen/ suggesties. Het wordt er in ieder geval eentje met remote bediening via het stuur.
Zit je fiets er al aan te komen?
Begin februari - volgens de laatste gegevens.
Ben benieuwd naar je dropperpost (zelf ook interesse). Kwam dit tegen, wellicht verstandig om te kijken naar een voor jou zo kort mogelijk verstelbereik?

http://www.velozine.nl/2015/01/02/dropp ... il-missen/
Friso - dank voor het meedenken en de link naar het artikel. Vanwaar jouw interesse voor deze posts? Hoezo nieuwsgierig :wink:

Ik vertrouw erop dat Marten er wel voor zorgt dat er een zeer betrouwbare voor mij geschikte post op komt. Heb mijn dropper post lot in zijn handen gelegd. Zal vermoedelijk een post worden van Rock shox/ gravity dropper of zo - in ieder geval een goed merk.

Wat ik alleen niet snap in de gegeven voorbeelden is dat ze niet even een schroefje/ inbus hebben aangedraaid zodat hij als vaste pen functioneert op een plezierige hoogte om de rit af te maken. Weet inmiddels van Marten dat dat moet kunnen.
Inge1 schreef:Friso - dank voor het meedenken en de link naar het artikel. Vanwaar jouw interesse voor deze posts? Hoezo nieuwsgierig :wink:

Ik vertrouw erop dat Marten er wel voor zorgt dat er een zeer betrouwbare voor mij geschikte post op komt. Heb mijn dropper post lot in zijn handen gelegd. Zal vermoedelijk een post worden van Rock shox/ gravity dropper of zo - in ieder geval een goed merk.

Wat ik alleen niet snap in de gegeven voorbeelden is dat ze niet even een schroefje/ inbus hebben aangedraaid zodat hij als vaste pen functioneert op een plezierige hoogte om de rit af te maken. Weet inmiddels van Marten dat dat moet kunnen.
Hoi Inge,

Mijn interesse gaat ernaar uit omdat ik een 29" wil laten maken (wellicht door M.). En aangezien ik, vooralsnog, geen vering voor of achter wil ben ik aan het bekijken of een dropperpost iets kan toevoegen. Ik denk dat je jouw dropper post lot veilig in de handen van Marten kan leggen. :wink:
Ah, dan snap ik het.

Denk ik ook - weet ik eigenlijk wel zeker. Zal je tzt op de hoogte houden van hoe het bevalt + zich houdt.
Inge1 schreef:Ah, dan snap ik het.

Denk ik ook - weet ik eigenlijk wel zeker. Zal je tzt op de hoogte houden van hoe het bevalt + zich houdt.
Dank je wel! Inmiddels bijna het einde in zicht, nog even en je hebt je fiets. Spannend hoor :D
Even voor mijn beeldvorming, wat is een dropperpost? Begrijp dat het een soort vering is, of zit ik er helemaal naast?
Volg de fiets van Inge vanaf het begin :lol: en heb af en toe geen idee waar het over ga, maar ik leer bij........
Heel benieuwd Inge hoe hij er uit gaat zien. En helemaal benieuwd naar alle snufjes.

Of topic, ik heb mij vandaag verdiept in GPS, is ook nog steeds een wondere wereld.
Ga maar eens op de fiets beurs mijn licht op steken hierover.

gr Anja
Een dropperpost is een in hoogte verstelbare zadelpen. Het mechanisme is te vergelijken de voet van een bureaustoel. Op een stuur zit een knop die met behulp van een kabel een ventiel opent aan de zadelpen. Zit er gewicht op, dan zakt het bewegende deel naar beneden in het vastzittende deel, zit er geen gewicht op, dan stijgt de pen tot haar maximale hoogte.

Het instelbare hoogteverschil ligt tussen 60 en 120 mm bij de meeste pennen. Ze worden vooral gebruikt in de mtb wereld omdat het niet in alle omstandigheden wenselijk is om je zadel op de ideale traphoogte te hebben staan.

En dat ziet er dan zo uit.
@enrice dank voor het antwoorden - hoef ik dat niet te doen :wink:

@dijken63 - dat ben ik ook - hij zit nu alleen nog in mijn hoofd :D maar ga er vanuit dat hij er nog toffer gaat uitzien dan ik me nu kan voorstellen. En straks zal rijden als 10 zonnetjes.
Gps staat ook nog op mijn lijstje - ben ik me ook in aan het verdiepen. Doch vermoed dat het voor mij een Garmin 64(st) of Oregon gaat worden. Alleen wanneer hij er komt weet ik nog niet - hoop ergens richting Juni.
Extra wheel wordt volgend jaar pas aangeschaft, denk ik.
Aha, nu begrijp ik het en ook het gemak bij op en afstappen. Maar wat voor voordelen biedt dit nog meer?
Had ergens gelezen( in een van de linkjes die bij de berichten stonden) dat er wel eens een mankementje bij kan komen. En het zadel te laag blijft staan. Dat lijkt mij wel lastig. Want hoe los je dat op tijdens een rit?
Ik heb een mixed frame, want krijg dat been ook echt niet meer over een herenmodel heen. Het verval slaat toe :( vrees ik.
gr Anja
Dat van mankementen ben ik ook tegen gekomen maar vermoed dat dat vooral opgaat voor MTB'ers die hun zadel veel hoog/ laag zetten tijdens ritten. Lager bij lastige stukken en hoger op de makkelijkere. Bij de reviews van vorig jaar kom je steeds minder problemen tegen.

Verder begreep ik van Marten dat er een stelschroef op zit waarmee je hem ook gewoon vast kunt zetten zodat hij functioneert als een "normale" zadelpen. Dus mocht hij een eigen wil krijgen dan kun je het daarmee verhelpen.

Mixed frame is een prima keuze, toch? Best nog wel heel stijf en je moet nu eenmaal luisteren naar je lichaam.
Net een foto gehad van Marten voordat de fiets ergens afgelopen week naar
de spuiter is gegaan.

http://s1381.photobucket.com/user/ibake ... y&sp=false
Het lijkt al op een fiets!
Ben erg benieuwd naar je ervaringen op de fiets na je revalidatietraject.
Groeten
@ Spriet -Tot nu toe met de MTB gaat het goed. Zit nu op afgerond 36 km met een gemiddeld van tussen de 20.5 a 21.km. Ik merk wel dat ik nu ik wat minder buiten kan fietsen het me wat meer last daarna oplevert maar zodra het weer wat beter gaat worden en ik er wat vaker op uit kan (streef naar 3x per week inclusief het weekend) dan gaat het een heel stuk beter met de beentjes, armen en rug. Maar eh, ik houd je op de hoogte. Mijn streven is om rondom/ in de zomervakantie weer een kleine 80 km te fietsen zonder dat ik al te veel last krijg. (Zomer 2016 wil ik mijn rondje coast2coast fietsen - heb er nu al mega veel zin in. Maar eerst omgeving Utrecht verder verkennen, conditie opbouwen en vasthouden over de winter. En natuurlijk langzaamaan mijn uitrusting weer compleet maken.)

@Friso - dat dacht ik ook toen ik hem zag. Geeft in ieder geval een idee hoe hij gaat worden.
Gauw een kleurtje erop Inge!
Heel benieuwd, wachten duurt lang. Zelfs voor je mede forumgenoten die ook nieuwsgierig zijn.

Ik ben een echte mooiweer fietser, ga braaf 6 km heen en terug 4 tot 5 maal per week op mijn stadsfiets, maar een flinke tocht heeft er niet meer in gezeten op een enkele mooie (maar koude) zaterdag. Braaf naar de sportschool dan maar.
Ben ook te druk met voorbereidingen voor mijn eigen tocht. En dan vooral met de uitrusting bij elkaar zoeken, pincodes van credit kaarten zoeken, reisverzekering afsluiten, met allerlei mensen afspreken voor ik vertrek, heel gezellig allemaal.
Ik kan aftellen, nog 5 weken werken, over een week of 6 zit ik iedere dag weer op de fiets.
Hoop dat dan de hagelbuien van zojuist ons helemaal gepasseerd zijn, want daar heb ik schoon genoeg van.
Ik hoop ook dat de fiets dan klaar is, wil graag het resultaat zien.

gr Anja
@Anja - gelukkig te horen dat ik niet de enigste ben die ongeduldig zit te wachten op het Groningse stalen raspaard :D :D . Ga er wel vanuit dat je hem nog ziet voordat je vertrekt.

Ik fiets ook liever met mooi dan met minder weer maar zolang het droog is de wind binnen de perken is en de temperatuur buiten te doen is wil ik weg op de fiets. (afgelopen paar dagen dan ook maar binnen gefietst om toch het beengevoel een beetje vast et houden - maar daar is niet zoveel aan vind ik)

Klinkt goed dat aftellen van nog maar 5 weken en dan... alleen nog maar heerlijk fietsen (nu ja soms wat minder lekker maar toch... :wink:
Off topic: hoe lang ga je weg en waar naar toe?