Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen in Brussel - Forum Wereldfietser

Fietsen in Brussel

In navolging van gelijkaardige filmpjes op het internet: nu ook fietsfratsen in Brussel.
Ik wist niet dat sommige situaties zo absurd konden zijn! :shock:
Aniphys schreef:In navolging van gelijkaardige filmpjes op het internet: nu ook fietsfratsen in Brussel.
Ik wist niet dat sommige situaties zo absurd konden zijn! :shock:
Heeft die domme fietser soms fijnstof in zijn ogen? Goed, er zijn obstakels midden op de onhandig aangelegde fietspaden in Brussel, maar het is gewoon een kwestie van goed uitkijken. Ik rij mijn mooie fiets niet in vernieling, hoor!
In april 1975 heb ik drie dagen kriskras door Brussel gefietst, geen probleem! Daarna ben ik daar niet meer geweest.
Martin E. van Doornik schreef:
Aniphys schreef:In navolging van gelijkaardige filmpjes op het internet: nu ook fietsfratsen in Brussel.
Ik wist niet dat sommige situaties zo absurd konden zijn! :shock:
Heeft die domme fietser soms fijnstof in zijn ogen?
Welk deel van 'ludiek filmpje' begreep je niet Martin? :wink: Gelukkig fietsen er zo te zien weinig mensen op de 'fietspaden' in Brussel (natuurlijke selectie?) dus de obstakels zie je meestal ver genoeg tevoren, maar het lijkt me toch af en toe puzzelen waar je precies verder moet met je fiets, bij kruispunten en oversteekplaatsen.

Carl
Carl schreef:...maar het lijkt me toch af en toe puzzelen waar je precies verder moet met je fiets, bij kruispunten en oversteekplaatsen. Carl
Het is hier in Belgie inderdaad dikwijls puzzelen. Een schitterend voorbeeld is 'rond het pleintje fietsen aan het Gentse Sint-Pietersstation'. Om dat te doen moet je:

- rechts van de baan op een rood fietspad fietsen
- drie tramsporen oversteken + twee rijbanen
- een stuk aan de linkerkant van de baan fietsen op een rood fietspad
- opnieuw twee rijbanen en drie tramsporen oversteken
- een slecht aangeduide grijze betonstrook gebruiken als fietpad (enkele meters)
- nog een rijweg oversteken
- een scherpe hoek van 90 graden nemen en een breed grijs fietspad kiezen
- een kruispunt schuin-dwars oversteken tussen fietsstippellijnen
- een groot fietspad aan de linkerkant van de baan volgen.

... en dat allemaal over een afstand van een paar 100 meter.

Ik mag zeggen dat ik een zeer ervaren en defensieve fietser ben, maar daar voel ik me nooit op mijn gemak en kom ik ogen te kort.

Oh, Martin, het was toch duidelijk dat het fietsfilmpje opgezet spel was om de absurde situaties aan te klagen? :wink:
Martin E. van Doornik schreef:In april 1975 heb ik drie dagen kriskras door Brussel gefietst, geen probleem! Daarna ben ik daar niet meer geweest.
1975 is inmiddels in tijd een decennium dichter bij de tweede wereldoorlog dan mij het heden. Werllicht is er sindsdien iets veranderd in Brussel.
Het filpmje gaat er natuurlijk niet om of je in Brussel kunt fietsen, maar om de zinloosheid van het aanleggen van de voorzieningen als je ze toch niet kunt gebruiken zoals het wettelijk verplicht is.
Je moet je ook niet de situatie voorstellen zoals in het filmpje, maar probeer je eens voor te stellen dat je op een drukke dinsdagochtend 22 november om 7.15 uur in de druilerige regen (met bril op) in het donker je weg moet banen door dit soort voorzieningen. Je moet wel dwaas zijn om dan naar je werk te fietsen daar.

Het verbaast me echt dat er nog geen fietsgroepering is die de moed heeft opgevat om wegbeheerders aansprakelijk te stellen voor iets als 'toebrengen van zwaar lichamelijk letsel met voordedachten rade', want dat is wat ik er van vind.

Niet dat Brussel uniek is, dat niet.
Ave Gone schreef: Het verbaast me echt dat er nog geen fietsgroepering is die de moed heeft opgevat om wegbeheerders aansprakelijk te stellen voor iets als 'toebrengen van zwaar lichamelijk letsel met voordedachten rade', want dat is wat ik er van vind.
De situatie van Brussel nu beoordelen op basis van ervaring van 40 jaar geleden getuigt wel van een extreem gebrek aan kennis van de evolutie van het verkeer in Brussel.

In België ligt het juridisch behoorlijk moeilijk om een wegbeheerder aansprakelijk te stellen voor de veroorzaakte schade. Volgens mijn bronnen, moeilijker dan in o.a. Nederland. De overheid is zich hier ook bewust van maar heeft er geen enkel voordeel bij om de wetgeving dusdanig aan te passen zodat falende overheden niet langer meer onaanraakbaar zijn.
Ik heb nog nooit in Brussel gefietst, maar ik vind het filmpje stiekem wel grappig :)
Oh Zaza, dan moet je dringend eens in Brussel gaan fietsen.
De kans is groot dat je je een breuk zal lachen :-)
Hij zegt dat zij trots zijn dat er nu verbeteringen plaatsvinden. Als ik Brusselaar zou zijn zou ikzelf eerlijk gezegd plaatsvervangende schaamte hebben dat de ambtenaren aldaar niet eerder op het lumineuze idee zijn gekomen om fietsvoorzieningen van een bepaald minimumniveau te voorzien. Dat daar een dergelijke actie voor nodig is, laat volgens mij alleen maar zien dat omgekeerd ontwerpen hen (de ambtenaren) vreemd lijkt te zijn. Mochten zij nog advies nodig hebben bij het lezen van dit draadje: ik ben beschikbaar voor adviezen. :D