Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies en TK gezocht: tweedehands trekkingfietsen 54 en 61 - Forum Wereldfietser

Advies en TK gezocht: tweedehands trekkingfietsen 54 en 61

Hi allemaal,

ik ben nieuw op dit forum en zou advies en hulp over de aanschaf van tweedehands fietsen heel erg waarderen. Mijn vriendin en ik willen deze zomer 3 maanden gaan fietsen, van Amsterdam naar Rome; waarheen daarna weten we nog niet ;-)

We zijn allebei rond de dertig, sportief, maar eigenlijk weinig ervaring en verstand van vakantiefietsen - maar we hebben er helemaal zin in!

Ik ben 1.89, framemaat 61 denk ik. Mijn vriendin is 1.69, framemaat 53 denk ik. We zijn allebei tenger gebouwd (ik 75kg, mijn vriendin 52kg), en ons budget is zo’n 500-750 pp.

Voor mijn vriendin had ik deze gezien:
http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... staat.html

Ik ben erg voornemens om deze aan te schaffen; zou iemand me kunnen vertellen of dit op het eerste gezicht een goede fiets is, en waar we op moeten letten bij de aanschaf? De verkoper klonk overigens erg aardig en kundig, maar een second opinion kan geen kwaad dacht ik ;-)

Voor mezelf kan ik voorlopig niks vinden, dus als iemand iets weet, heel graag!

heel erg bedankt alvast!

groet

Jaap
hallo Jaap,
Voor dat bedrag moet hij wel rijklaar zijn. Ziet er zo op het eerste gezicht goed uit.
Ik heb niet zoveel verstand van fietsen als sommige andere forumleden maar ik zie dat er nog niet gereageerd is. Een aantal mensen kunnen ook nog wat meer van de technische zaken zoals versnellingen etc zeggen.
Het enige wat ik inmiddels geleerd heb (lange leve de fietscursus bij Marten) hoe je kan zien of de tandwielen versleten zijn/ketting aan het einde van zijn latijn is.

Misschien kan je iemand mee nemen die daar verstand van heeft voor je tot aanschaf over gaat?
gr Anja
Ik las ooit de tip dat je bij de keuze voor een nieuwe fiets eerst voor jezelf moet bepalen wat voor banden je wilt gebruiken. Als je zeker weet dat je je hele vakantiefietscarriere op het asfalt blijft heb je geen fiets nodig waar brede banden in passen. Ben je daar minder zeker van dan zou het zonde zijn nu een fiets te kopen waar geen brede banden in passen. Ik denk eerlijk gezegd dat het voor veel beginnelingen (reken ik mezelf ook toe) verstandig is een fiets te kopen waar je veel kanten mee op kan, waar dus mtb banden in kunnen. Je weet immers niet waar je voorkeur ligt in de toekomst.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

P.s. Als je op dit forum veel reacties wilt moet je iets roepen wat niet helemaal waar is.
Wil je vriendin per se een mixte frame...? Vrouwen hoeven zich m.i. niet te beperken tot vrouwenmodellen, of ze moet met een lange rok willen gaan fietsen;).
aanvulllend
Eric op de Fiets schreef:Misschien heb je deze links op onze wiki al gevonden;

http://wiki.wereldfietser.nl/index.php? ... iets_kopen

http://wiki.wereldfietser.nl/images/c/c ... kantie.pdf

Zo leer je welke fiets geschikt voor je (reis) is. Een fiets moet je passen, dat is het belangrijkste, belangrijker dan het merk, kleur, glimmende onderdelen etc.
Jaap61 schreef:Ik ben 1.89, framemaat 61 denk ik. Mijn vriendin is 1.69, framemaat 53 denk ik.
Bedenk dat die maataanduidingen bij veel modernere fietsen met schuine bovenbuizen niet meer kloppen.
(http://wiki.wereldfietser.nl/index.php?title=Frames)
Uitrusting van die Koga ziet er goed uit. Tandwielen zijn ook in orde. Het spaghetti stuur is persoonlijke voorkeur. Maar, inderdaad, voor een tocht met bagage naar Rome zou ik een herenframe aanraden, geen mixte. Wordt zwabberen in een afdaling en er zitten een aantal lange afdalingen in.
sjefke schreef:Tandwielen zijn ook in orde.
Dat kun jij zo op de foto's niet zien. Kennelijk ben je op bezoek geweest?
Ik wel. :D
Wil je het ook even uitleggen? Het delen van ervaringen is immers het doel van dit forum.
sjefke schreef:Uitrusting van die Koga ziet er goed uit. Tandwielen zijn ook in orde. Het spaghetti stuur is persoonlijke voorkeur. Maar, inderdaad, voor een tocht met bagage naar Rome zou ik een herenframe aanraden, geen mixte. Wordt zwabberen in een afdaling en er zitten een aantal lange afdalingen in.
Ik heb zelf ook het mixed frame van de Koga Traveller (ook uit dat jaar) ik ben 166 cm en 57 kg en heb met ongeveer 20 kg bagage gereden in Frankrijk en nog nooit last gehad van zwabberen. Volgens mij kan je op die fiets prima naar Rome.
Ook de mixte-fiets van mijn vriendig fietst stabiel met 20 kg bagage achterop:
http://wiki.wereldfietser.nl/skins/were ... es/top.jpg
(is breder dan 850 pixels, dus je moet er op klikken om het plaatje te zien)
Of een fiets stabiel rijdt is iets ingewikkelder dan het type frame. Ik heb hier eerder over geschreven op dit forum, dus zoek maar op [img]shimmiën[/img] of zo.
@tim: op het vlakke rijdt het ook veel comfortabeler met dikke banden, daar zou ik dus inderdaad voor kiezen. Maar bij tweedehands heb je meestal niet zoveel keuze.
Beste allemaal

Hartelijk dank voor alle reacties! Echt heel fijn om te horen en leuk om op deze manier nog meer gemotiveerd te worden.

Ik heb inmiddels met mijn vriendin een afspraak staan om de fiets te bezichtigen, ik ben heel erg benieuwd. Jan, bedankt voor de links over de aanschaftips van fietsen, heel nuttig!

@Tim, bedankt voor de tip dat het handig is om ook brede banden ooit te kunnen nemen – kan dit bij een koga traveller lady? Hoe zie je zoiets?

De opmerking over zwabberen heeft me overigens aan het denken gezet – maar fijn om te horen dat anderen wel veilige ervaringen hadden met deze fiets. We zijn van plan om licht te reizen, mijn vriendin is ook niet zwaar, en we willen voor en achter tassen monteren – denken jullie dat het met het zwabberen op deze fiets dan wel meevalt? De afdalingen zijn sowieso het enige waar mijn vriendin tegen op kijkt (ik meer tegen de ardennen ;-)

Hartelijk dank!

Jaap
Jaap61 schreef:...De opmerking over zwabberen heeft me overigens aan het denken gezet – maar fijn om te horen dat anderen wel veilige ervaringen hadden met deze fiets. We zijn van plan om licht te reizen, mijn vriendin is ook niet zwaar, en we willen voor en achter tassen monteren – denken jullie dat het met het zwabberen op deze fiets dan wel meevalt? De afdalingen zijn sowieso het enige waar mijn vriendin tegen op kijkt (ik meer tegen de ardennen ;-)
Line heeft zo'n fiets gehad (sterker nog, hij staat nog in de garage bij m'n ouders op een opknapbeurt te wachten) ze heeft nooit last van zwabberen gehad met die fiets bij afdalingen met bagage.
Hi Maarten

bedankt - mijn vriendin is er steeds geruster op dat een mixte frame ook goed is.

En mooie website! Ik ben zelf archeoloog en o.a. lesboeken over archeologie voor kinderen gemaakt, dus heb t met veel interesse bekeken!
Toch nog even over dat zwabberen....
Ik heb er (ondanks dat ik maar zo'n 56 kilo ben) wel degelijk last van gehad. Wel vooral als ik de fietskar achter mijn fiets had, met alleen gewone bagage minder. Inmiddels heb ik al jaren een herenframe en dat vind ik toch echt stabieler/rustiger fietsen.

Succes met jullie keuze - en met jullie voorbereidingen!

Groet, Sandra
Jaap61 schreef:@Tim, bedankt voor de tip dat het handig is om ook brede banden ooit te kunnen nemen – kan dit bij een koga traveller lady? Hoe zie je zoiets?
Ik ben Tim dan wel niet, maar die heeft misschien de vraag gemist. Even kijken hoeveel ruimte de huidige banden hebben in de eventuele spatborden (maar die kun je indien nodig wel vervangen of misschien nog verstellen en weglaten heeft mijn persoonlijke voorkeur :wink: ), en tussen de vorken. Denk eraan dat een bredere band ook hoger wordt, vooral achter kan de band soms eerder in de hoogte dan in de breedte aanlopen. Soms past de band wel tussen de vork, maar krijg je hem opgepompt niet tussen de (geopende) remmen door - dat is onhandig omdat je eraan moet denken eerst het wiel te plaatsen en dan de band pas op te pompen, maar geen beletsel om de fiets wel of niet te nemen.

Luistert het allemaal heel nauw (je zou bv. een 50mm band willen monteren, er ligt een 42 om en je hebt nog precies 4 mm aan elke zijkant over) dan moet je niet alleen kijken wat voor maat er op de huidige band staat, maar ook even de schuifmaat erop zetten want lang niet alle banden zijn precies zo breed als de fabrikant zegt.

Succes met de zoektocht!

Carl
Jaap61 schreef: En mooie website! Ik ben zelf archeoloog en o.a. lesboeken over archeologie voor kinderen gemaakt, dus heb t met veel interesse bekeken!
Dank voor het compliment :)

Op de Lady Traveller passen volgens mij maximaal 42mm brede banden.
Oh ja, sorry voor de stilte van mijn kant. Misschien inderdaad gewoon een 50mm band meenemen en kijken of dat past. Met een band met die breedte kom je op de meeste onverharde paden een heel eind denk ik.