Ja klopt, na Hue /don ha werd het bewolkter en regenachtiger (eind feb).
Uiteindelijk heb ik vanwege de sombere weersvoorspelling ervoor gekozen, na een paar grondig doorregende dagen om de grens met Laos over te gaan. Dat is een persoonlijke overweging en hangt van je doel/bestemming/tijdsdruk af.
De Hai Van Mountain pas:
Die is prachtig
. Ik vond hem heel erg meevallen en was boven voor ik het door had. Had zelf meer moeite met de bergen rond Da Lat. Dat was het begin van mijn reis. Bij de Hai Van was mn conditie een stuk verbeterd. Dus het is subjectief vergelijken. Maar dan nog denk ik dat de Hai Van erg mee valt, en zeker niet de schrikbeelden waard is (als je van N-Z fietst). Het uitzicht is mooi en je kan prima lunchen met je beentjes over de rand bungelend. Vooral aan de andere kant naar beneden heb je als fietser een goede view.
Behoudens de regenachtige dagen heb ik nergens problemen gehad met tegenwind. Volgens mij gaat die ook Z-N uit mijn herinnering, er is ergens op t web een site waar je dat kan na gaan. Mogelijk dat die ook anders waait op de diverse delen van het traject, het is nogal een lange HWY van begin tot eind.
Als je al vertrouwder bent met fietsen en de cultuur/taal en het land zoals je schrijft, dan zou ik zeker stukjes 'weg van de snelweg' overwegen door b.v. natuurparken en achteraf weggetjes/afkortingen die je op de kaart ziet (alles komt meestal toch weer op HW1 uit). Bv Cat thien (als ik t goed schrijf). Later in mijn reis heb ik dat wel gedaan in andere landen. Omdat het mijn eerste keer was, was ik in Vietnam (met name de eerste weken) nog teveel bezig met of ik onderweg water had/kon krijgen en of ik s avonds wel voor t donker een overnachting zou vinden.
Met de ervaring van de weken/maanden kwam het vertrouwen/lef/loslaten en daardoor een veel meer belonende en ontspannen reis.