Additionally, paste this code immediately after the opening tag: accu vervangen - Forum Wereldfietser

accu vervangen

ik ben aan het prutsen met de sigma mirage evo en evo x.

de standaart nipack accu (niMH) is zo dood als maar kan, er zit ergens een draadbreuk welke ik niet kan vinden. de 3 tellen dat ik stroomhad leek de accu tevens erg leeg dus ik vermoed dat deze al tever ontladen is.

ik heb een sigma iion accu liggen, ik verkeerde in de veronderstelling dat deze ook erop paste, maar helaas niet dus.

is deze accu compleet ongeschikt als vervanger of is er een verloopje voor te maken?
headlight schreef:ik ben aan het prutsen met de sigma mirage evo en evo x.

de standaart nipack accu (niMH) is zo dood als maar kan, er zit ergens een draadbreuk welke ik niet kan vinden. de 3 tellen dat ik stroomhad leek de accu tevens erg leeg dus ik vermoed dat deze al tever ontladen is.

ik heb een sigma iion accu liggen, ik verkeerde in de veronderstelling dat deze ook erop paste, maar helaas niet dus.

is deze accu compleet ongeschikt als vervanger of is er een verloopje voor te maken?
In principe ongeschikt. NiMH en Lion hebben een ander laadproces.

Maar als je bij de Lion accu ook de passende lader hebt dan kun je het accupack wel met een verloopje op de evo gebruiken.

Pas alleen op: nooit het Lion pack aan de originele evo NiMH lader hangen! Altijd laden met de bijpassende Lion lader.
Tijd om de forumnaam te vervangen..;)? Sorry, ik heb geen betere bijdrage :oops: .
gartnl schreef:
headlight schreef:ik ben aan het prutsen met de sigma mirage evo en evo x.

de standaart nipack accu (niMH) is zo dood als maar kan, er zit ergens een draadbreuk welke ik niet kan vinden. de 3 tellen dat ik stroomhad leek de accu tevens erg leeg dus ik vermoed dat deze al tever ontladen is.

ik heb een sigma iion accu liggen, ik verkeerde in de veronderstelling dat deze ook erop paste, maar helaas niet dus.

is deze accu compleet ongeschikt als vervanger of is er een verloopje voor te maken?
In principe ongeschikt. NiMH en Lion hebben een ander laadproces.

Maar als je bij de Lion accu ook de passende lader hebt dan kun je het accupack wel met een verloopje op de evo gebruiken.

Pas alleen op: nooit het Lion pack aan de originele evo NiMH lader hangen! Altijd laden met de bijpassende Lion lader.

nee dat had ik gelezen. maar ik wist niet zeker of de accu te gebruiken was.

bedankt, dan ga ik een verloopje maken en een lader kopen.
Travelmaster schreef:Tijd om de forumnaam te vervangen..;)? Sorry, ik heb geen betere bijdrage :oops: .

haha, inderdaad weinig headlight nu :lol:
NIPack van sigma is een 6V 6….8,4Ah.
Ik kan de electrical spec van sigma light niet vinden
Eeen LiIon accu 2S2P komt dichtbij. Sigma Liion lijkt zoiets te zijn.
Een waarschuwing. LiIon batarijen zijn super gevaarlijk en kwetsbaar – vlaambaar. Enn keer onder 2.5V/cell en acu is kapot. Kort sluiting of boven 4,3V laden en heb vlam van lithium met zuurstof.
Mijn advies. als je goed in elekrtotechiek ben – bouw zelf een li-ion acu
Kort vraag list over de kennis in LI ion techolgie
- Wat is een LI-ION protection circuit? – undervoltage,overvoltage en overcurrent protection
- Hoe slut je een protection circuit aan 1.accu cells? 2. output kabel? 3.Lader kabels?
- Wat is verschil tussen balanced vs. serial LI Ion oplader?
miro schreef:NIPack van sigma is een 6V 6….8,4Ah.
Ik kan de electrical spec van sigma light niet vinden
Eeen LiIon accu 2S2P komt dichtbij. Sigma Liion lijkt zoiets te zijn.
Een waarschuwing. LiIon batarijen zijn super gevaarlijk en kwetsbaar – vlaambaar. Enn keer onder 2.5V/cell en acu is kapot. Kort sluiting of boven 4,3V laden en heb vlam van lithium met zuurstof.
Mijn advies. als je goed in elekrtotechiek ben – bouw zelf een li-ion acu
Kort vraag list over de kennis in LI ion techolgie
- Wat is een LI-ION protection circuit? – undervoltage,overvoltage en overcurrent protection
- Hoe slut je een protection circuit aan 1.accu cells? 2. output kabel? 3.Lader kabels?
- Wat is verschil tussen balanced vs. serial LI Ion oplader?
er is een originele sigma lader onderweg voor bij de iion accu.

maakt voltage veel uit? lamp zal ofwel iets harder of iets zachter kunnen branden maar dat maakt accu technisch niet uit, of wel? (ik weet wel wat van electro maar ik ben verre van technisch met electro)
sigma lader
http://www.bike24.de/p16759.html

Sigma heeft weinig info over hun porducten.
In principe LED stuur je met stroom. In meeste koplamen heb je een LED driver. Kortom - Dat is eigelijk een stroom regelaar onafhanglijk van input spanning. Ik heb geen info over jouw LED lamp
oke vanmiddag eens goed aan het testen geslagen:

de originele accu (de nipack) kan de evo X op volle sterkte een half uur van stroom voorzien.

de iion accu kan de evo van stroom voorzien, maar deze brand nu iets feller.
de iion accu lijkt ongeschikt voor de evo X, deze begint meteen na aansluiten fel te branden en reageerd niet op de aan/uit knop. (nader onderzoek wees uit dat controlebord snoeiheet werd dus de iion is te sterk).

denk dat ik dan toch maar voor een andere iion geschikte lamp ga sparen, sinds de nipack niet meer leverbaar is.

iig bedankt voor het mee denken
Travelmaster schreef:Niet te duur: http://www.led247.nl/mountainbike-led-lampen.html
ben bang dat een nieuwe lamp inderdaad een beter idee is :(

bedankt, ik heb al wat moois gezien op die site
headlight schreef:oke vanmiddag eens goed aan het testen geslagen:

de originele accu (de nipack) kan de evo X op volle sterkte een half uur van stroom voorzien.

de iion accu kan de evo van stroom voorzien, maar deze brand nu iets feller.
de iion accu lijkt ongeschikt voor de evo X, deze begint meteen na aansluiten fel te branden en reageerd niet op de aan/uit knop. (nader onderzoek wees uit dat controlebord snoeiheet werd dus de iion is te sterk).

denk dat ik dan toch maar voor een andere iion geschikte lamp ga sparen, sinds de nipack niet meer leverbaar is.

iig bedankt voor het mee denken
Goed om te weten. Er zijn veel websites die een Lion accu aanbieden en daar expliciet bij vermelden dat deze ook werkt op de EVO X. Ze worden zelfs geleverd met een kant-en-klare adapter daarvoor.
Dat de aan/uit knop niet meer werkt en het ding heet wordt vermelden ze niet ...
Uitkijken dus!
Tja goede oude tijden van halogen lampen. Lekker simpel direct met spaning control.
Een NIpack is 4x NIMH cells . Nominal spanning 4*1.25=5V Min Voltage 4*1.1 =4.4V Max 4*1.5=6V
Liion pack van sigma is een 2s pack. nNominal spaning 2*3.6=7.2V Min=2x2.5=5V Max=2x4.2=8.4V
Je kan iets inbouwen met seriele dioden, maar mooi oplossing is het niet. Niet waterdicht en heb je aparte draden voor opladen en lampen.
Ik zou ook een nieuwe Led lamp aanschaffen. Ik heb goede ervaring met deze winkel
http://www.dx.com/nl/c/lights-lighting- ... ights-1388
Hou rekening mee dat bijna alle lampen zijn symetrisch en super krachtig – geschikt voor MTB.
Op gewone weg verblind je verkeer

http://www.dx.com/nl/p/yinding-yd-2xu2- ... 650-244702
Dit lamp heeft een mooi gevormd bundel. Paraboliche spigel + TIR lens. Prijs is ook redelijk goed.
gartnl schreef:
headlight schreef:oke vanmiddag eens goed aan het testen geslagen:

de originele accu (de nipack) kan de evo X op volle sterkte een half uur van stroom voorzien.

de iion accu kan de evo van stroom voorzien, maar deze brand nu iets feller.
de iion accu lijkt ongeschikt voor de evo X, deze begint meteen na aansluiten fel te branden en reageerd niet op de aan/uit knop. (nader onderzoek wees uit dat controlebord snoeiheet werd dus de iion is te sterk).

denk dat ik dan toch maar voor een andere iion geschikte lamp ga sparen, sinds de nipack niet meer leverbaar is.

iig bedankt voor het mee denken
Goed om te weten. Er zijn veel websites die een Lion accu aanbieden en daar expliciet bij vermelden dat deze ook werkt op de EVO X. Ze worden zelfs geleverd met een kant-en-klare adapter daarvoor.
Dat de aan/uit knop niet meer werkt en het ding heet wordt vermelden ze niet ...
Uitkijken dus!

daar trapte ik in, ik las dat er li ion packs waren, en dacht: oh dan zal de sigma iion dus passen. naja niet dus.
maar inderdaad: iion is veel te sterk voor in indergeval de evo X, de evo reageerde iets beter maar ik ga het niet uitproberen hoe heet deze word..

wil je echt graag toch je evo houden, dan kun je de accu nog vervangen met bijv:

http://www.nodev.nl/Webwinkel-Product-9 ... t=default1

6 volt, 4 ah zoals de originele. 600mah is iig niet veel dus dan heb je wel weer 2 nodig. maar voor de prijs...
miro schreef:Tja goede oude tijden van halogen lampen. Lekker simpel direct met spaning control.
Een NIpack is 4x NIMH cells . Nominal spanning 4*1.25=5V Min Voltage 4*1.1 =4.4V Max 4*1.5=6V
Liion pack van sigma is een 2s pack. nNominal spaning 2*3.6=7.2V Min=2x2.5=5V Max=2x4.2=8.4V
Je kan iets inbouwen met seriele dioden, maar mooi oplossing is het niet. Niet waterdicht en heb je aparte draden voor opladen en lampen.
Ik zou ook een nieuwe Led lamp aanschaffen. Ik heb goede ervaring met deze winkel
http://www.dx.com/nl/c/lights-lighting- ... ights-1388
Hou rekening mee dat bijna alle lampen zijn symetrisch en super krachtig – geschikt voor MTB.
Op gewone weg verblind je verkeer

http://www.dx.com/nl/p/yinding-yd-2xu2- ... 650-244702
Dit lamp heeft een mooi gevormd bundel. Paraboliche spigel + TIR lens. Prijs is ook redelijk goed.

wauw, dat is in een keer de berekening die ik nergens kon vinden, bedankt voor de informatie (weet ik voor de toekomst ook waarvoor de iion geschikt is).

ik ga bij geekbuying.com (voor mij goedkoper) even neuzen naar lampen, heb je zelf ervaring ermee? chineze accu's willen nogal eens erg matig zijn.
Ik heb alleen ervaring met www.dx.com en ebay. Ik heb goede en slechte Chinese lampen gezien, maar ik heb geen enkele goede Chinese accu gezien.
De grotste probleem is dat batarij cellen in de loop van de tijd worden uitgebalanceerd. Het resultaat van buiten kant – batarijen word snel opgeladen en bij gebruik snel leeg.
Een gebalanceerd charger reduceert het probleem, maar dit is een oplossing voor en electronica hobist – jij bijpast de LiIon protection circuit. Dit circuit schakelt uit bij
1. Kort sluiting
2. Undervolatge /bij gebruik/ – 2,5…2,7V
3. Overvoltage /bij opladen/- 4.2V
4. Deze check word gedaan bij elke LiIon cel – dus voor een 2S batarijpack heb je 2 channel ckeck
Persoonlijk heb ik batarijpack zelf gemakt met een Panasonic Li batarijen. Panasonic is het Mercedes in LiIon wereld. Ze hebben 30..35% meer capaciteit dan Samsung LG of Sony
Ik fiets 450…600km met een opgeladen 230g. accu.
miro schreef:Ik heb alleen ervaring met http://www.dx.com en ebay. Ik heb goede en slechte Chinese lampen gezien, maar ik heb geen enkele goede Chinese accu gezien.
De grotste probleem is dat batarij cellen in de loop van de tijd worden uitgebalanceerd. Het resultaat van buiten kant – batarijen word snel opgeladen en bij gebruik snel leeg.
Een gebalanceerd charger reduceert het probleem, maar dit is een oplossing voor en electronica hobist – jij bijpast de LiIon protection circuit. Dit circuit schakelt uit bij
1. Kort sluiting
2. Undervolatge /bij gebruik/ – 2,5…2,7V
3. Overvoltage /bij opladen/- 4.2V
4. Deze check word gedaan bij elke LiIon cel – dus voor een 2S batarijpack heb je 2 channel ckeck
Persoonlijk heb ik batarijpack zelf gemakt met een Panasonic Li batarijen. Panasonic is het Mercedes in LiIon wereld. Ze hebben 30..35% meer capaciteit dan Samsung LG of Sony
Ik fiets 450…600km met een opgeladen 230g. accu.

ah oke. ik zal even kijken of ik een lamp kan krijgen, en anders koop ik volgende maand een. als die echt goed bevalt dan kan ik ook altijd nog een een batterij pack maken.

waarmee bijpass ik de beveiliging? met iion op halogeen?