Additionally, paste this code immediately after the opening tag: lus: Salzburg- Porec en daarna terug via midden Europa 1 - Forum Wereldfietser

lus: Salzburg- Porec en daarna terug via midden Europa 1

De kogel is door de kerk. Wij gaan deze zomer met auto en fietsen erop naar Salzburg om van hieruit een rondje te fietsen. Via de fietsroute Salzburg-Venetie van benjaminse naar Porec (Kroatie) en vervolgens via midden europa 2 terug naar Salzburg. Een lus dus door Oostenrijk, Italie, Istrie en Slovenië. Vervolgens gaan we nog een weekje bergwandelen in Oostenrijk.

Mijn vraagjes:
* Heeft er iemand wat blogs/foto's die ik kan raadplegen voor deze routes? Via google en zoekfunctie hier vind ik er niet zoveel.
* Iemand die nu al schrijft: "dat moet je zeker gezien hebben!?' Wij zijn een jong koppel met beetje ervaring (Rome, Middelandse zee 2x, Ierland) dat graag door de natuur fietst maar ook al eens een leuk stadje wil bezoeken en bij een grotere stad een dagje blijft rondhangen.

Tot hoors!

Evert
Beste Evert,

een heel goed idee. Wij hebben vorige jaar een deel daarvan (vanuit Villach) gefietst.

Voor prachtige natuur is er de bergpas die vanuit Kranjska Gora naar het zuiden loopt en na het hoogste punt door het Socadal naar beneden gaat. Je moet er wat voor over hebben, want het is een uit de kluiten gewassen Alpenpas. In dit gebied zijn ook fantastische wandelmogelijkheden, mijn indruk is dat de natuur hier beter bewaard is gebleven dan in Oostenrijk.

Sla Ljubljana niet over, heel erg de moeite waard. Het centrum is te vergelijken met Praag maar dan kleinschaliger en vooral minder druk. Ook goed te doen als uitstapje met de trein.

Van de paar stadjes aan de Sloveense kust is Piran eigenlijk de enige aanrader, maar dan ook meteen een reuzeaanrader. De camping 2 km ten oosten van Piran aan de noordkust (van het schiereiand) is een prima uitvalsbasis. Vanuit de stad kan je deze camping op één manier zonder grote klim bereiken, via de stadsmuren.

De op de heuveltoppen gelegen middeleeuwse stadjes in het binnenland van Istrië zijn heel bijzonder, in het bijzonder Groznjan en Motovun.

Aan de kroatische kust vonden wij Rovinj verreweg de mooiste plaats (we zijn ook in Porec en Pula geweest).

Wij hebben ook het nieuwe Parenzana fietspad gevolgd (voormalige spoorlijn): van de Italiaans/sloveense grens naar Piran, vervolgens Kroatië binnenrijdend, dan het binnenland in tot Motovun, en daarna naar Porec aan de kust. In Slovenië verhard, in Kroatië onverhard (bredere banden aanbevolen). Dit is een heel aardige autovrije kennismaking met Istrië, in het kroatische deel steken regelmatig voor je neus herten over. Paul Benjaminse volgt hier eerder de rustigere autowegen.

Hans
Ik onderschrijf de punten van Hans.

Vanuit Oostenrijk kan je de Soca vallei kan je via de Wurzenpas (zeer steil!) en de Predilpas (goed te doen wat passen betreft). In de soca vallei kan je veel eerste wereldoorlog overblijfselen vinden.

Verdere tips in Slovenie:
- Meer van Bled
- Ptuj
- Celje
Kijk, daarom is dit forum zo'n leuk gegeven. Je kan er mee aan de slag. Dankjewel alvast beiden. Ik ga mezelf eens opsluiten om wat verder te onderzoeken. Moesten er nog tips zijn, dan hoor ik ze graag! Blogs of foto's ofzo... .
M&A schreef:Ik onderschrijf de punten van Hans.

Vanuit Oostenrijk kan je de Soca vallei kan je via de Wurzenpas (zeer steil!) en de Predilpas (goed te doen wat passen betreft). In de soca vallei kan je veel eerste wereldoorlog overblijfselen vinden.

Verdere tips in Slovenie:
- Meer van Bled
- Ptuj
- Celje
Andere, minder inspannende en ook mooie route is om vanuit Villach naar Tarvisio en daar via een oude uit oorspronkelijk gebruik zijnde spoorlijn naar Kranjska Gora te fietsen, neem in Italië wel even het uitstapje mee naar Laghi di Fusine. Als je via de Predil pas gaat mis je wel de Vršič-pas, 50 haarspeldbochten met kinderkopjes aan de noordkant en een maximum stijging van 14% http://www.climbbybike.com/nl/beklimmin ... ainID=7225 in WW1 aangelegd door russische krijgsgevangenen.

Slovenië is een prima fietsland, kijk eens op de pagina van het verkeersburo voor tips.
Op ons blog, reinderklein.blogspot punt nl zie je het verslag van onze helaas te vroeg afgebroken reis vanuit Salzburg tot Triëste. Komend zomer een tweede poging om verder te komen.
Reinder schreef:Op ons blog, reinderklein.blogspot punt nl zie je het verslag van onze helaas te vroeg afgebroken reis vanuit Salzburg tot Triëste. Komend zomer een tweede poging om verder te komen.
Dankjewel hoor! Wel spijtig van jullie reis, maar dat kan de beste overkomen. Knap hoe jullie dit hebben aangepakt. Al wat gelezen van jullie blog. Waar hebben jullie de auto gezet? En welk was die leuke camping zonder bordjes te Salzburg? Dank!