door
Wim » zo 15 feb, 2015 10:53
Ik kan me de zoektocht naar een hogere tent voorstellen, maar tegelijk vraag ik me af of dit nodig is. Voor mij is op zulke fietstochten een tent eigenlijk alleen een slaapcabine. Ik sta 's morgen tussen 7 en half acht op, kleed me aan, pak mijn spullen in de tent in, zet daarna mijn tassen buiten de tent, en ontbijt (warm water voor thee en koffie heb ik de avond tevoren in een thermosfles gedaan zodat ik geen brander meer nodig heb). Dat ontbijt doe ik buiten de tent. Dus alleen als het regent heb ik een probleem. De tent breek ik het allerlaatste af. 's Avonds gaat het een beetje in omgekeerde volgorde. Tent neerzetten, bagage erin, matje uitrollen, douchen, eten koken, eten voor de tent, afwassen, opruimen. Dan is het vaak wel een uur of negen. Daarna wordt het afhankelijk van seizoen en afstand tot de evenaar natuurlijk wel donker. In het zuiden is dat eerder maar blijft het vaak redelijk warm, terwijl het in het koudere Scandinavië of Schotland in de zomer juist erg lang licht blijft. En als het koud en klam wordt kan ik altijd een jas aantrekken. Kortom, ik zit eigenlijk altijd gewoon voor de tent. Ik doe dat op een zitlap of aan een houten picknick tafel, maar het zou ook op een stoeltje kunnen (ook ik heb rugklachten - vast andere, en juist daarom zit ik althans liever niet op die rare kampeer stoeltjes). De enige situaties waarin ik dus niet buiten zou zitten zijn als het regent, of als ik heel vroeg in het voorjaar of heel laat in het najaar nog kampeer, en het gewoon te vroeg donker en klam wordt. Soms is er een restaurant, soms zijn er mensen die je uitnodigen, en soms ga ik gewoon vroeg naar bed.
Belangrijker dan rechtop zitten op een stoeltje is in mijn ervaring met een stramme rug de vraag of de tent ruim genoeg is om goed rond te kunnen bewegen (en je aan te kunnen kleden), en de vraag of je er makkelijk in en uit kunt komen.
De klassieke Erdmann Schmidt/Tatteljee Slak in nylon is nog net licht genoeg, wel erg prijzig, maar wellicht handig. Ik schat dat je met een stoeltje nog net in de voortent kunt zitten, en de hoge ingang met rits tot aan de 160 cm hoge nok is natuurlijk erg fijn. De lichtere Oester is waarschijnlijk net te klein voor een stoeltje.