Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies over het kopen van een 2ehands racefiets - Forum Wereldfietser

Advies over het kopen van een 2ehands racefiets

Hoi, ik ben eigenlijk compleet nieuw in de wereld van de racefietsen maar ik fiets erg vaak en wilde dus een racefiets gaan kopen.
Maar ik weet dus eigenlijk vrij weinig en kan dus niet tot een beslissing komen....
Beide fietsen kan ik kopen van een vriend....
Ik heb de keuze uit twee fietsen:

Een Jan Janssen Paris Robaix:
Volledig Shimano 105 triple afgemonteerd !!
Flight deck voorbereid.
24 vesnellingen
Nieuwe Schwalbe Lugano banden.
BBB balhoofd set.
Selle Italia,
tri matic zadel.

En een Giant TCR:
die voorzien is van een complete Ultegra groep...

Kan iemand mij helpen met een beslissing maken?

Alvast bedankt!

[moderator]Verplaatst naar juiste forum [/moderator]
De fiets die het beste past is de beste fiets. Ga er eens een stukje op rijden! Voor de techniek, zie ook http://www.m-gineering.nl/fietsje_kopen.htm
urje schreef:De fiets die het beste past is de beste fiets. Ga er eens een stukje op rijden! Voor de techniek, zie ook http://www.m-gineering.nl/fietsje_kopen.htm
Bedankt voor je antwoord! Beide fietsen voelen erg goed aan...
Ik dacht dat er misschien een verschil was in materiaal/merk en dat dat dan de doorslag zou kunnen geven....
Is er kwaliteit verschil tussen deze fietsen?
Wellicht kun je je vraag beter op 't forum van Fiets.nl stellen. Die zijn meer van de racerts...
svensel96 schreef:
urje schreef:De fiets die het beste past is de beste fiets. Ga er eens een stukje op rijden! Voor de techniek, zie ook http://www.m-gineering.nl/fietsje_kopen.htm
Bedankt voor je antwoord! Beide fietsen voelen erg goed aan...
Ik dacht dat er misschien een verschil was in materiaal/merk en dat dat dan de doorslag zou kunnen geven....
Is er kwaliteit verschil tussen deze fietsen?
Sven
Ultegra is kwalitatief beter dan de 105 groep.
De JanJansen is 24 versnellingen en de Giant zal waarschijnlijk tripple 9 zijn = 27 versnellingen.

Als het de juiste maat is en goed onderhouden zou ik gaan voor de Giant.
In de rangorde van Shimano, staat de Ultegra-groep onder de DuraAce groep en boven de 105. Dat heeft vooral met gewicht te maken en met soepel schakelen. Een 105-groep met 24 versnellingen (3x8) is al oud. Is de Ultegra 2x9? Dan zou ik daar de voorkeur aan geven.

Een goede test is hoe de fiets rijdt met de handen los van het stuur: als je rechtop zit moet hij rechtuit rijden en niet trillen. Zie verder ook de checklist in http://media.fietsersbond.nl.s3.amazona ... 08juli.pdf
De vraag is net als een vakantiefiets: wat verwacht je van een racefiets?
-Geloofwaardig zijn in het peleton, dan moet je investeren in ultegra of dura-ace dingen en wat carbon onderdelen kan ook geen kwaad.
-Snel zijn maar niet erg comfortabel (dus ideaal om zondag een rondje mee te fietsen, maar niet bruikbaar voor woon werk)
-Snel zijn over lange afstanden met een zo hoog mogelijk comfort.

Op basis van de gegevens die je geeft, kan ik geen advies geven. Ik zou eerst kijken naar het kader:
-past het?
-is het schadevrij? (zie tips m-gineering)
-welke maat banden kunnen erin? (28 mm is wel leuk, zeker in de winter)
- een carbonvork? Daar mag absoluut geen schade aan zijn, alu is altijd veiliger, je weet immers nooit wat er exact mee gebeurd is.
Afmontage:
-zijn de shifters beschadigd? Hoe versleten zijn de voorbladen, wat voor trapas zit erin? ...
Of het 3*8 of 3*9 is maakt naar mijn gevoel weinig uit, zolang het maar goed werkt. Mijn racefiets heeft sora shifters 3*9 en een 105 derailleur uit het 7-speed tijdperk en schakelt foutloos 2*9.
55er schreef:Wellicht kun je je vraag beter op 't forum van Fiets.nl stellen. Die zijn meer van de racerts...
Dat heeft hij al gedaan...
EnriceV schreef: - een carbonvork? Daar mag absoluut geen schade aan zijn, alu is altijd veiliger, je weet immers nooit wat er exact mee gebeurd is.
Let op! Dat is zeker voor een racefiets helemaal niet zo zwart/wit.

Alu vorkbuizen zijn gevoelig voor kerfwerking, zeker omdat racevorken toch niet zo zwaar zijn (Weinig materiaal). Zo ook het beroemde incident in Parijs Roubaix met George Hincapie.

Ongeacht van het materiaal, als de vork optisch in orde is (als er dus geen aanleding om te denken dat er een calamiteit heeft plaatsgevonden) zou ik er tevreden mee zijn, vorkbreuk is nou ook weer niet een algemeen probleem.
Een 'Chinarello', een namaakpinarello, schijnt ook niet zo fijn te zijn:
Afbeelding
Zie http://www.fiets.nl/2014/05/19/pinarell ... llo-oorlog
Een 'Chinarello', een namaakpinarello, schijnt ook niet zo fijn te zijn:
maar hij past weer wel lekker makkelijk in de kofferbak van de auto :) :)