RvFietser schreef:Mijn vriendin doet het ook met een nexus 7 maar met die fiets kom ik niet vooruit. Ik wil graag iets waar ik wel snel mee vooruit ga. Lekker optrekken bij groen licht enzo (of klink ik nu teveel als een automobilist?)
Het grootste verschil tussen Shimano 7 en Shimano 8 speed versnellingsnaven is dat de stappen
tussen de versnellingen bij de 7 speed steeds even groot zijn en de stappen tussen de versnellingen bij de 8 speed steeds groter worden naarmate je opschakelt; bij de 8 speed heb je dus tussen 1 en 2 een klein verschil en tussen 7 en 8 een groot verschil.
Dat maakt de 8 speed naaf wat mij betreft minder geschikt voor vakantie uitjes dan de 7 speed ondanks 't feit dat de 8 speed een versnelling meer heeft. Juist in geaccidenteerd terrein wil je steeds de versnelling aanpassen aan de steeds veranderende belasting die stijgend dan wel dalend terrein nu eenmaal met zich meebrengt en hoe meer mogelijkheden je hebt om dat te doen des te beter. Dat klinkt raar immers de 7 speed heeft juist een versnelling
minder maar omdat de versnellingen veel dichter bij elkaar zitten heb je daardoor juist
meer mogelijkheden om te varieeren.
Als je lekker snel wilt optrekken bij een groen stoplicht (= het zelfde als soepel de Cauberg op peddelen) zal je je fiets lichter moeten gearen, dus een lekker groot achtertandwiel moeten monteren, 21 of wellicht 23 tands. Dan lever je wel in op topsnelheid maar dat lijkt mij (èn is mijn ervaring) voor een fietsvakantie van ondergeschikt belang.
Bij Shimano Nexusnaven is het heel belangrijk dat de patten van de achtervork perfect zijn uitgelijnd. Als die scheef staan -door wat voor oorzaak dan ook- zal de naaf niet goed schakelen en ontoelaatbaar snel slijten. Let daar op als je gaat sleutelen!!
Shimano heeft met de Nexus lijn een heel fijne serie versnellingsnaven op de markt gezet alleen één ding hebben ze nooit goed voor elkaar gekregen en dat is de afdichting van de naaf aan de rechter kant. Dat weten ze zelf donders goed en daarom schrijft Shimano voor dat iedere
5000 km de naaf moet worden doorgesmeerd met hun speciale olie
en de kogellagers in hun speciale Nexus vet moeten worden gezet alsmede de kunststof keerringen met dat zelfde vet moeten worden dichtgesmeerd.
Bij mooi weer gebruik zal 't allemaal wel loslopen maar fietsers die niet bang zijn voor een hoosbui en die hun fiets in vochtige omstandigheden moeten stallen zou ik aanraden om dat onderhoudsinterval serieus te nemen; zoveel werk is 't niet en dan kan je gelijk de ketting onderhouden + de patten checken.
Uiteraard moet je, wil je de levensduur van de naaf rekken een mulitspeed versnellingsnaaf nooit onder belasting schakelen en op (over)belasting gebruiken dus nooit staand op de pedalen de dijk op maar gewoon zoals 't hoort terugschakelen. Dat doe je ook als je in je auto rijd? Dan trap je toch ook de koppeling in en schakel je terug als je de Posbank omhoog rijd?
Nog even over de toepasbaarheid van Nexusnaven in vakantiefietsen. Welnu, mijn ervaring is dat je met de 7 speed prima uit de voeten kan in niet al te heftig terrein mits je je fiets lekker kort gear, dus van hier naar Moskou of Les Landes is goed te doen, of lekker een weekje Elsas of langs de Loire etc. Als 't echt continu 10 % omhoog gaat zou ik uitkijken naar een ander versnelligssysteem, liefst met derailleur omdat dat nou eenmaal een stuk lichter is qua gewicht: Alles wat je niet bij je hebt hoef je ook niet omhoog te zeulen!
Je hoeft overigens niet persé Shimano-smeermiddelen te gebruiken; ik gebruik als vet Molykote BR2 +. Als olie gebruik ik wel de Shimano olie omdat daar zo'n handig potje bijgeleverd wordt maar ik vermoed dat een redelijk dunne minerale versnellingbakolie ook zal voldoen.