Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Surly long haul trucker of disk trucker ervaringen? - Forum Wereldfietser

Surly long haul trucker of disk trucker ervaringen?

Ik denk er over een Surly long haul trucker of disk trucker te kopen.
Zal waarschijnlijk een framemaat 56 met 28" wielen worden.
Wie van jullie heeft ervaring met deze fiets(en).

Met name ben ik benieuwd naar:
- rijgedrag met en zonder bepakking.
- hoe 'voelt' de fiets vergeleken met andere vakantiefietsen? Ik vind mijn Santos niet vooruit te branden.
- gewicht (en afmontage).
- wat zijn de sterke/zwakke punten?
- volgende keer wel of geen remschijven (disk trucker)?

Ben benieuwd naar jullie reacties.
>- rijgedrag met en zonder bepakking.
Dat is grotendeels afhankelijk van de uitvoering, de afstelling, je lengte, je gewicht en de bepakking.

> - hoe 'voelt' de fiets vergeleken met andere vakantiefietsen?
> Ik vind mijn Santos niet vooruit te branden.
Dat is grotendeels afhankelijk van de uitvoering, de afstelling, banden, bandendruk en je kleding.

> - gewicht (en afmontage).
Dat is grotendeels afhankelijk van de uitvoering. Het frame van een vakantiefiets weegt tussen de 1,5 en 2,8 kilo, maar er is hier wel eens gezegd dat een Santosframe 4,5 kilo weegt.

>- wat zijn de sterke/zwakke punten?
Dat is grotendeels afhankelijk van de uitvoering, de afstelling, je lengte, je gewicht en de bepakking.

Dus als er hier iemand een hoeraverhaal komt vertellen moet hij/zij er ook bij vertellen hoe zijn/haar uitvoering, de afstelling, lengte, gewicht en de bepakking is, anders is het een zinloos verhaal.

Zelf heb ik geen idee of frames van Surly wat slapper zijn vanwege de kleinere buisdiameter, maar erg verbazen zou het me niet. In dat geval zou ik lange mensen geen Surly aanraden.

Ben je naar de Fiets- en Wandebeurs geweest?
Hoera-verhaal: erg tevreden met mij 26" LHT.
Afmontage heb ik niet paraat maar grotendeels Shimano LX.
Gewicht: ergens in de buurt van 16,5 geloof ik. Maar als ik erop zit met bepakking iets meer.
Loopt prima met volle dikke bandjes. Zowel met als zonder bepakking. Fiets wil graag vooruit maar bochten ok probleemloos.
Ik overweeg zeker geen schijfremmen bij de volgende (welke volgende).
Zeker geen slap frame maar wel de natuurlijke demping van staal.
Als je je fiets samen met een ervaren Surly-fietsenmaker wil opbouwen na samen onderdelen geselecteerd te hebben overweeg dan contact op te nemen met Martin de Roij van http://brabisbikes.nl. Je houdt er een heerlijke fiets aan over waarvan je weet hoe hij in elkaar zit.

Nou stop ik maar anders wordt het een hieperdepiephoeraverhaal. Krijg je met zo'n Nickname.
LHTJoost schreef:... de natuurlijke demping van staal.
Dat is alleen als het staal gemaakt is van de eerste persing van de laatste oogst van de noordzijde van de heuvels boven Aberdeen, toch? :wink:
Mijn Gazelle heeft de natuurlijke demping van dun aluminium...
Ave Gone schreef:
LHTJoost schreef:... de natuurlijke demping van staal.
Dat is alleen als het staal gemaakt is van de eerste persing van de laatste oogst van de noordzijde van de heuvels boven Aberdeen, toch? :wink:
Zo is t maar net :D

Nou vooruit, natuurlijk is misschien verkeerd uitgedrukt maar demping van aluminium is toch echt een fabeltje...natuurlijk.
Tim74 schreef:- hoe 'voelt' de fiets vergeleken met andere vakantiefietsen? Ik vind mijn Santos niet vooruit te branden.
Ik weet dat het geen antwoord is op je vraag, maar ik denk dat je verkeerd zoekt. Het verschil tussen twee fietsen is niet persé de sticker op het frame, maar al die dingen waar Ave Gone naar verwijst (en meer). Dus zomaar een Surly kopen omdat je niet tevreden bent met jouw Santos is als groene curry bestellen omdat je de rode niet pittig genoeg blijkt te vinden. Misschien kun je er gewoon wat piri-piri overheen gieten?

In mijn ervaring zit snelheid vooral in banden en zithouding, en tot op zekere hoogte zijn die flexibel bij ieder frame. Als je gewoon een andere fiets wilt dan zal ik je niet tegenhouden, en zo'n beetje de helft van alle trans-USA fietsers rijdt geloof ik op een LHT, dus dat is vast geen slechte keuze. Maar als je vooral wat sportiever wilt rijden, dan hoef je die Santos misschien nog niet op marktplaats te zetten...
urje schreef:In mijn ervaring zit snelheid vooral in banden en zithouding.
Dit plus eigen conditie en eventueel referentiekader zullen daarbij ook een belangrijke rol spelen. Bepakt en bezakt bij doorsnee fietsconditie op fietsen welk vaak niet bepaald zijn afgestemd op snelheid zal het één en ander al snel als 'niet vooruit te branden' kunnen doen ervaren.

Eveneens bij het wel hebben van een fietsconditie door frequent op de racefiets je training rondjes te rijden, kan een gemiddelde vakantiefiets ook al snel als 'niet vooruit te branden' doen ervaren.

Het wisselen van banden en zithouding kunnen daarin wel het enige doen veranderen. Maar in beide bovenstaande scenarios mogelijk nog altijd niet naar wens.

Voor mij is dan met name ook niet geheel duidelijk wat Tim verwacht met betrekking tot het gevoel welk hij beschrijft. Tim, vind je het gevoel van niet vooruit te branden iets wat je ervaart in vergelijking met andere eigen fietsen, overige fietsers op de weg, of op andere wijze? Beperkt het niet vooruit te branden zich tot enkel de Santos, fiets je ook op andere fietsen waarmee je dit niet ervaart? Zo ja, waarin zijn deze fietsen momenteel anders dan je huidige Santos?
Het zou helpen als we iets meer wisten van de berijder.

Wat wil je er precies mee doen?
Stuurtasje met daarin een washandje+Camera+portemonnee en dan Europa door? Of volhangen met Front en backrollers?

En uiteraard, wat voor Santos praten we over?
Goed, even wat meer over mij en mijn fiets dan.

Met mijn conditie zit het wel goed denk ik. Vorig jaar nog zilver behaald op de Marmotte (175 km 5000 hm). Voor dagafstanden van 125 km op de beladen Santos lig ik niet wakker.

Mijn huidige Santos is een Travelmaster met stalen frame, 26" wielen en Rohloff.
In de loop van de jaren heb ik het gewicht terug gebracht naar 15,5 kg.
Banden zijn van Schwalbe, type Big Ben. Bagage is afhankelijk van de reis tussen de 12 en 17 kg.

Waarom de Santos niet bevalt? Te traag in reactie, te log, niet levendig? Hoe zal ik het omschrijven? Vergelijkingsmateriaal is mijn vorige Koga Worldtraveller (modeljaar 2000, alu frame, derailleur en 26" wielen) en mijn Cannondale CAAD 10, maar die laatste is natuurlijk geen vergelijk.

Wat ik zoek is dus een vakantiefiets die qua rijgedrag en gevoel meer naar een racefiets neigt, maar toch stevig genoeg is om mijn bagage mee te nemen.
De Surly's heb ik op de Fiets en Wandel beurs gezien, maar daar mocht ik niet op rijden. Vandaar mijn vraag aan jullie.
Grappig hoe ervaringen kunnen verschillen. Ik heb ook een TM 2.6 alu, gewoon met derailleurs. Ik vind 'm alles behalve traag in reactie, hij reageert heel direct. Je moet er echter geen echt snelheidsduiveltje van willen maken. Het is een kilometervreter, geen GTI. Zie het als een diesel, onverwoestbaar, wat trager op gang maar als-ie gaat, blijft-ie gaan.
Met bagage blijven die karaktereigenschappen grotendeels overeind, hoewel alles wat gemoedelijker lijkt te gaan.
Misschien is de nieuwe Avaghon X29 iets voor je... 8) .
Ik heb een LHT met 26” wielen. Hij rijdt geweldig en ik ben er heel blij mee. Maar als je een lichtvoetig racefiets-achtige fiets zoekt moet je verder kijken. De lht is zwaar gebouwd en met lange achtervork en. Gevolg is een fiets die met zware bepakking bijna lekkerder rijdt dan zonder. Kortom, een perfecte vakantiefiets!

Heb je al eens gekeken naar de surly cross check? Ik denk dat dat wel eens precies zou kunnen zijn wat je zoekt. Er is ook een uitvoering met schijfrem.
Tim74 schreef:Met mijn conditie zit het wel goed denk ik. Vorig jaar nog zilver behaald op de Marmotte (175 km 5000 hm). Voor dagafstanden van 125 km op de beladen Santos lig ik niet wakker.
Dan kom je denk ik best wel vaak boven de 25 km/u waardoor luchtweerstand een grote rol gaat spelen, ook die van dikke banden, maar daarnaast ook brede spatborden en al het andere wat aan de fiets hangt zoals de siperdikke fleshouders die veel Santosrijders hebben.
Voor het meenemen van 12 kilo spullen is een Santos wellicht ook wat te log/stijf/lui sturend, zeker als je zelf niet zwaar bent. Santos Travelmasters zijn immers gemaakt om een zware kerel (m/v, 100 kilo) met veel bagage (30 kilo) over de zwaarste terreinen -onverhard dus - verre landen te laten doorkruisen.

Helaas is er in de reisfietswereld nog niet veel aandacht voor framestijfheid versus berijderlengte, waardoor juist de kleine lichte fietsers met een voor hen te stijve fiets rijden en grote zware met een voor hen te slappe.
Ik heb net een LHT frame ontvangen, moet hem nog opbouwen, mogelijk volgende week al eerste rijimpressies.

Als ik je verhaal lees dan denk ik spontaan aan de rohloff naaf. Ik heb er zelf geen, maar heb wel een fiets met een arai-sleeprem waardoor het achterwiel aanzienlijk zwaarder wordt. Ik vind dat dat het achterwiel minder "levendig" maakt, geen probleem voor lange tochten maar voor het betere smijtwerk voelt het een beetje alsof je achterwiel aan de grond kleeft. (geeft ook het gevoel dat je achterwiel minder makkelijk los komt van de grond). Ik kan me voorstellen dat een rohloff naaf dat effect ook geeft en dat dat misschien mee aan de basis ligt van het wat slome gevoel.
@ Perik, ik zal eens kijken naar de Cross Check. bedankt voor de suggestie. Het hoeft natuurlijk niet persé een Surly te zijn. Ik heb ook al gekeken naar andere modellen:
- Specialized Awol
- Salsa Vaya
- Salsa Sutra
- Van Nicholas Amazon

Er zijn redelijk wat modellen te vinden in deze hoek, maar meestal wordt daar over geschreven dat ze 10 hooguit 15 kg bagage kunnen handelen.
Een Long Haul Trucker schijnt wat meer te kunnen hebben indien dat eens nodig is. Maar als hij niet beter rijdt als mijn Travelmaster, schiet ik er natuurlijk niets mee op. Vandaar mijn oproep naar jullie ervaringen.

@ Enrice, kijk naar mijn Santos en de Worldtraveller die ik daarvoor had zijn de verschillen:
- Santos, staal, Rohloff
- Worldtraveller, aluminium, derailleur
De Worldtraveller vind ik beter rijden, misschien stijver en minder verlies in de Rohloff inderdaad?
Het materiaal zal het verschil niet maken, tenzij die santos's frames loodzwaar zijn, maar dat zou me verbazen. Zonder bagage zou ook het crmo frame zeer stijf moeten zijn.

Heb je al eens de geometrie vergeleken? Ave Gone doet dit door twee fotos te nemen en de trapassen dan op elkaar te leggen. Kan erg verhelderend zijn. Als ik zo snel kijk dan lijken travelmasters relatief korter te zijn, als je houd van een wat uitgestrekte zit dan zit je nu misschien wat te kort?

Ik zou aanraden om de geometrie eens te vergelijken en eens een ander achterwiel er in te ploffen (gewoon een deraillieur wiel waarbij je de ketting op het 17 t kransje legt) kan je meteen voelen of het gewicht in het achterwiel je stoort.