Additionally, paste this code immediately after the opening tag: IJsland buitenlandtocht 4-25 juli 2015. - Forum Wereldfietser

IJsland buitenlandtocht 4-25 juli 2015.

Van 4 tot 25 juli 2015 vindt een Wereldfiets-buitenlandtocht op IJsland plaats.

Na een vooraankondiging gedurende 3 maanden vond op 31 januari jl. een voorlichtingsbijeenkomst plaats met voordrachten van Saskia, Jan-Willem en Willem.
Inschrijven voor de tocht is, in verband met de grote opkomst, uitsluitend mogelijk voor de deelnemers aan deze voorlichtingsbijeenkomst. Van de deelnemers aan de tocht wordt verwacht dat zij tevens deel nemen aan het voorbereidingsweekend.


De volgende principe-afspraken zijn gemaakt:
• We reizen naar IJsland en terug op eigen gelegenheid.
• Vertrek fietsers vanaf Hafnarfjörður Camping in Hjallabraut op maandag 6 juli.
• Terugkeer fietsers op Hafnarfjörður Camping in Hjallabraut op vrijdag 24 juli.
• Voorbereidingsweekend op (29), 30 en 31 mei.
Voorlichtingsbijeenkomst 31 januari.

We zijn Willem, Saskia en Jan-Willem zeer erkentelijk voor hun enthousiasmerende foto-impressies, routesuggesties en reistips voor weer, campings, materiaal, eten enz.
Hun prachtige foto’s kun je bekijken.

De presentatie van Saskia en Jan-Willem is met de volgende link te bereiken:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/231 ... index.html

De pdf van de presentatie van Willem is in dropbox gezet: https://www.dropbox.com/sh/l0a84k3ra5ka ... CAsEa?dl=0
Ook voor niet IJsland gangers is de presentatie prachtig om naar te kijken.
Geeft voldoende inspiratie om ook naar IJsland te willen.
Toevallig net de OFM IJsland kaart geupdate (voor de Garmin GPS):
http://www.openfietsmap.nl/downloads/iceland
Koert schreef: De presentatie van Saskia en Jan-Willem is met de volgende link te bereiken:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/231 ... index.html

De pdf van de presentatie van Willem is in dropbox gezet: https://www.dropbox.com/sh/l0a84k3ra5ka ... CAsEa?dl=0
Wauw! Wat is IJsland toch een prachtig land. Helemaal als de ontberingen achter de rug zijn en de schitterende beelden overblijven.
Zo te zien zijn Willem, Saskia en Jan Willem nog niet in het afgelegen gebied van de Westfjorden geweest, waar wij in 2011 gefietst hebben (zie hier). We hadden toen maar 3 weken. In het noorden, waar we eerst heen hadden willen gaan, was het hopeloos slecht weer en in het zuiden werd na een paar droge dagen een hele week regen verwacht. We zijn toen 'gevlucht' naar de anders vaak gure westfjorden, waar we dagenlang onder een knalblauwe hemel gefietst hebben door een gebied dat buitenlandse toeristen meestal links laten liggen (te ver van de ringweg en al die plekken waar je volgens de reisgidsen heen moet gaan). Het is gebied is zeer dun bevolkt, maar er lopen goede wegen doorheen. Een soort 'binnenland light': het lukte ons daar zelfs bijna dagelijks om verse koffie met wafels te krijgen.
keesswart schreef:Zo te zien zijn Willem, Saskia en Jan Willem nog niet in het afgelegen gebied van de Westfjorden geweest, waar wij in 2011 gefietst hebben
De Westfjorden staan inderdaad ook nog op het lijstje. Maar nog niet bovenaan. Over een paar jaar ofzo.
Boeken en fiets mee bij Icelandair.

Ik heb rechtstreeks geboekt bij Icelandair. De prijs is vergelijkbaar met die boekingssites.
Betalen kan alleen met creditcard.

Het gemak is dat je per mail je fiets bij Icelandair kan aanmelden en daags daarop de bevestiging krijgt: ams@icelandair.is. Die aanmelding is via de boekingssites lastiger en langduriger. Van de kosten stond ik wel even te kijken: http://www.icelandair.nl/information/ba ... ts/medium/.
@Kees: Westfjorden lijkt ons ook een prachtig gebied! Wellicht een volgende keer?
keesswart schreef:
Koert schreef: In het noorden, waar we eerst heen hadden willen gaan, was het hopeloos slecht weer en in het zuiden werd na een paar droge dagen een hele week regen verwacht. We zijn toen 'gevlucht' naar de anders vaak gure westfjorden, waar we dagenlang onder een knalblauwe hemel gefietst hebben door een gebied dat buitenlandse toeristen meestal links laten liggen (te ver van de ringweg en al die plekken waar je volgens de reisgidsen heen moet gaan). Het is gebied is zeer dun bevolkt, maar er lopen goede wegen doorheen. Een soort 'binnenland light': het lukte ons daar zelfs bijna dagelijks om verse koffie met wafels te krijgen.
Prachtige foto's.
De Westfjorden is misschien wat ver en veel van het goede, wij/ik heb ook maar 3 weken, maar Snaefellsnes staat voor de komende zomer op mijn ideeënlijstje.
Welke fietsbanden op IJsland?

Afgelopen herfst fietste ik op de Canarische eilanden. Op Lanzarote veel op dirtroads. Wanneer die bestonden uit fijn lava-zand schoten mijn Schwalbe Hurricane banden te kort.
De Hurricane is overigens prima op asfalt en op grindwegen; een normaal profiel op het loopvlak en grove noppen op de buitenkant maar in het mulle lava-zand val ik acuut stil. De achterband slipt dan door als ik aanzet.

Welke band moet ik kiezen voor IJsland. Bestaat er überhaupt een geschikte hybride band die het ook in lava-zand goed doet?
Koert schreef:
Welke band moet ik kiezen voor IJsland. Bestaat er überhaupt een geschikte hybride band die het ook in lava-zand goed doet?
Afgelopen zomer 1 lekke band gehad in IJsland, doordat ik zelf de binnenband er niet goed in gelegd had. Verder lekloos op de Schwalbe Marathon Mondial. De banden waren nieuw en het was een kilometer of 400 onverhard.

Die lekke band kwam natuurlijk net op dat moment waardoor ik me hem nog herinner: bij windkracht 10 in de regen :)
Ja, de Marathon Mondial werd ook op de IJsland bijeenkomst op 31/1 genoemd als favoriet. Wonderlijk is dat Schwalbe de Hurricane in het MTB-segment plaatst en de Marathon Mondial als een tour- en stadsfietsband beschouwt.
Koert schreef:Welke fietsbanden op IJsland?

Afgelopen herfst fietste ik op de Canarische eilanden. Op Lanzarote veel op dirtroads. Wanneer die bestonden uit fijn lava-zand schoten mijn Schwalbe Hurricane banden te kort.
De Hurricane is overigens prima op asfalt en op grindwegen; een normaal profiel op het loopvlak en grove noppen op de buitenkant maar in het mulle lava-zand val ik acuut stil. De achterband slipt dan door als ik aanzet.

Welke band moet ik kiezen voor IJsland. Bestaat er überhaupt een geschikte hybride band die het ook in lava-zand goed doet?
Ik heb op IJsland destijds met brede (2.25") Big Apple-achtige banden gefietst. In het losse lava-zand zakte ik er niet mee weg en op wasbordwegen gaven ze prima comfort. Doorslippen had ik heel soms in het binnenland bij korte steile klimmetjes na een rivierdoorsteek.

De Hurricane's zijn mijn huidige alles-kunners. Zoals Koert zegt: prima voor asfalt maar ook offroad (in de breedste versie) kun je er bijna alles mee. In de bocht voelen de zij-noppen in het begin wat raar maar daar wen je zo aan. Groot voordeel is ook het gewicht: 650gram

Hier nog mijn verslag, dat ooit in De Wereldfietser heeft gestaan:
http://members.ziggo.nl/erens/guests/smit.htm

Veel plezier in IJsland, 't is daar zoooooo moooooooi :D
Dank Maarten.
Interessant en informatief stuk.

Heb je de hele route op Big Appels gereden? De vering die ze geven lijkt me aantrekkelijk op de vele wasborden. Op Lanzarote was ik t.o.v. de fietsers met verende voorvork in het nadeel. Had 's avonds en 's nachts last van mijn schouders. Maar ik begrijp dat je wel lekke banden had?
Grappig om in verslagen over de f208 te lezen dat er 30 of zelfs 37 river crossings zouden zijn. Ben er 2x geweest. Het zijn er minder dan de helft, en het merendeel kun je geen rivier noemen, eerder brede beken. Overdrijven is ook een vak.
Koert schreef:Dank Maarten.
Interessant en informatief stuk.

Heb je de hele route op Big Appels gereden? De vering die ze geven lijkt me aantrekkelijk op de vele wasborden. Op Lanzarote was ik t.o.v. de fietsers met verende voorvork in het nadeel. Had 's avonds en 's nachts last van mijn schouders. Maar ik begrijp dat je wel lekke banden had?
@Koert: heb inderdaad alles op BA's gedaan, heetten toen City/Jet Marathon of zoiets, voorloper van de BA; één keer lek gereden, afdaling op een lava-weg met één dikke steen in het midden; en daar ben ik met m'n suffe :( precies op geknald; durfde niet hard te remmen dus nog een stuk doorgereden met als resultaat een gatenkaas.

@willem.m: geen idee hoeveel rivierdoorsteken er op de F208 zijn, zoals ik schreef, ik ben de tel kwijt geraakt; hangt ook heel erg van de regenval af; wat nu een makkelijk beekje is, kan later een lastige doorsteek worden; zou er ook niet te dicht m'n tentje bij opzetten.
Deze video kwam ik vorige week tegen: https://vimeo.com/groups/wereldfietser/videos/107240866 Prachtig!
Vers van de pers: ‘IJsland, eiland van vuur en ijs‘. Wij hebben een artikel geschreven over fietsen op IJsland voor ViaVelo. Dit is de link naar het magazine: http://issuu.com/viavelo/docs/viavelo01 ... 9/11592761
Mooi land, leuke presentatie.

Mooie fietsen ook. Voor Ijsland zul je wel een mountainbike-achtige fiets nodig hebben. Of in ieder geval brede banden. Kunnen die in principe op elke fiets of maakt dit de fietsen 'worldtravellers'? Als ik later groot ben, wil ik ook een fiets waar die banden op kunnen!

Wat hebben jullie op de stang van het frame? Soort omgekeerde 'tok'?
@dirik: brede banden zijn wel aan te bevelen. Ook een goede fiets vanwege al die onverharde wegen. Wij hadden isolatiemateraal (voor verwarmingsbuizen) om de stang heen. Mocht je met de bus willen reizen en je fiets meenemen, dan kan het zijn dat ie achterop de bagagedrager van de bus moet. Zou zonde zijn als je lak eraf ligt na een hobbelig ritje.