Additionally, paste this code immediately after the opening tag: FIETS in Myanmar (Mandalay) gezocht! - Forum Wereldfietser

FIETS in Myanmar (Mandalay) gezocht!

Hoi,

Ik ga binnenkort een fietstocht maken van Myanmar naar Bangladesh. Hiervoor heb ik natuurlijk een fiets nodig. Er zijn twee opties, ofwel een fiets meenemen vanuit Nederland ofwel een fiets in Mandalay (Myanmar) kopen. Kan iemand mij hierover adviseren? Ik heb contact gezocht met twee fietswinkels in Mandalay. De winkel 'Grasshopper' had er geen en de winkel 'Bianchi'heeft nog niet gerageerd.. Weet iemand een ander goed adres waar ze betaalbare fietsen verkopen? Of heeft iemand ervaring met een fiets als bagage in het vliegtuig mee te nemen?

Ik hoor het graag!

Groetjes,
Merel
Philippart schreef:heeft iemand ervaring met een fiets als bagage in het vliegtuig mee te nemen?
Er is op de wiki van deze site een samenvatting over fietstransport in het vliegtuig:
http://wiki.wereldfietser.nl/index.php? ... stransport
en er is hier een subforum voor fietstransport in het vliegtuig met 321 onderwerpen:
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewforum.php?f=26

Een adres voor een fietsenwinkel vind je hier: http://wiki.wereldfietser.nl/index.php?title=Myanmar

Leesvoer genoeg dus!
Toen ik een aantal jaren terug in Mandalay was, en toen een fiets huurde daar, was de kwaliteit daarvan belabberd.

Ik denk dat als je een goede fiets wilt hebben daar, dat je die beter mee kunt nemen. Koop je hem ter plaatse dan moet je waarschijnlijk maar afwachten wat je kunt krijgen. En als je dezelfde kwaliteit als in Nederland kunt krijgen, dan is die waarschijnlijk ook minstens even duur.

Fiets meenemen in het vliegtuig hangt af van de maatschappij. Ikzelf laat de keuze van de maatschappij afhangen of en tegen welke prijs ik mijn fiets mee kan nemen. Zoek eens op de site van je vliegmaatschappij onder "Baggage Allowance", "Sports Equipment" en "Excess Baggage" en je weet waar je aan toe bent.
Recentelijk €100 betaald voor een enkeltje voor mijn fiets met een door KLM uitgevoerde vlucht naar Saigon. Terug is 100 dollar.
Als je je eigen fiets meeneemt, ken je de kwaliteit. Erg fijn om op je remmen en banden te vertrouwen bijvoorbeeld.
Succes met overwegen!
Loes
Peter_K schreef:Toen ik een aantal jaren terug in Mandalay was, en toen een fiets huurde daar, was de kwaliteit daarvan belabberd. Ik denk dat als je een goede fiets wilt hebben daar, dat je die beter mee kunt nemen.
Ik was er een jaar geleden en het stikt er van de fietsen, maar niet van het soort waarop je naar Bangladesh wilt/kunt rijden. Ik kwam wel in Aungban twee Australische vrouwen tegen die een georganiseerde toer met meefietsende gids en bagagebus deden op naar ik meen gehuurde mountainbikes, misschien worden die na verloop van tijd wel te koop aangeboden ook. Als je al aan een goede fiets kunt komen, is het denk ik derhalve via een staatsbedrijf en dan is het zinnig om na te denken of je daarmee zaken wilt doen.

Fiets meenemen met KLM (naar Bangkok) was duur en tamelijk ingewikkeld qua bagagelimiet en doos (heb ik in Bangkok in het hotel gestald aangezien ik daar na de tocht ook weer terugkwam), van Bangkok naar Mandalay en van Yangon terug naar Bangkok met Air Asia was aanzienlijk goedkoper en makkelijker (hoes). De touwtjes waarmee ik de hoes had vastgemaakt waren na de terugvlucht naar Bangkok verdwenen, de doos kwam tamelijk gehavend aan in Amsterdam, maar mijn fiets heeft alles overleefd.

In elk geval alvast heel veel plezier gewenst op je reis!

Carl
De fiets hoeft bij de KLM niet in een doos! Je heb wel kans dat je op je bagagetag een verklaring moet ondertekenen dat je geen claim indient bij de KLM in geval van schade. Dit is echter voor de KLM geen vrijbrief en de claim dien je niet in bij de KLM maar bij de reisverzekering.
Overigens heeft een fiets in een doos meer kans op schade dan een fiets in een hoes.

Als je ruimbagage met je fiets erbij onder de 30 kilo blijft, mag de fiets gratis mee met Emirates.
bert sitters schreef:De fiets hoeft bij de KLM niet in een doos! Je heb wel kans dat je op je bagagetag een verklaring moet ondertekenen dat je geen claim indient bij de KLM in geval van schade.
Maar als je contact opneemt (zoals op het forum vaak aangeraden wordt) om een en ander op papier mee te kunnen nemen en men verzekert je dat de fiets wél in een doos moet, wat begin je dan?

Enfin, over doos vs hoes valt voor topicstarter voldoende te lezen in het Vliegtuig-subforum.

Carl
Carl schreef:
bert sitters schreef:De fiets hoeft bij de KLM niet in een doos! Je heb wel kans dat je op je bagagetag een verklaring moet ondertekenen dat je geen claim indient bij de KLM in geval van schade.
Maar als je contact opneemt (zoals op het forum vaak aangeraden wordt) om een en ander op papier mee te kunnen nemen en men verzekert je dat de fiets wél in een doos moet, wat begin je dan?Carl
Zie de website van de KLM. http://www.klm.com/travel/nl_nl/prepare ... dex.htm#p4
Deze is er ook in het Engels.
Bij vluchten met een Fokker70 verzoekt de KLM zelfs om een hoes.
Ik heb de afgelopen jaren veel met de KLM gevlogen, maar fiets in een hoes ging altijd zonder problemen.
Doe net als ik twee jaar geleden in India: koop een lokale fiets (zonder versnellingen) voor 40 dollar en ga het avontuur tegemoet.
Fietspech en onverwachte ontmoetingen zullen van jouw reis een avontuur maken. Allen Mount Popa beklimmen zit er dan niet in.