Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Route van Gent naar Bordeaux? - Forum Wereldfietser

Route van Gent naar Bordeaux?

Beste fietsers,

Graag zou ik tijdens de komende paasvakantie een fietstocht van Gent naar Bordeaux maken, meer specifiek 'Clam'. Daarna terug naar huis met de trein.

Kent er hier iemand een goeie/mooie route?

Alvast bedankt :) !!
Zelf niet gereden, maar de Sint Jacobsroute komt langs Bordeaux en door Belgie:

http://europafietsers.nl/routes/jacob/route.htm
Johojo schreef:Zelf niet gereden, maar de Sint Jacobsroute komt langs Bordeaux en door Belgie:

http://europafietsers.nl/routes/jacob/route.htm
Kun je inderdaad doen. Je volgt vanaf Gent het fietspad langs de Schelde naar Dendermonde. Vanaf Dendermonde volg je het fietspad langs de Dender en bij Zoutleeuw komt de Jacobsroute langs de Dender.
Je kunt ook een stuk afsnijden. Je volgt de Schelde tot Schellebelle. Daar neem je het veer naar de overkant en gaat via de knooppunten naar de Dender tussen Zoutleeuw en Ninove.

Clemens Sweerman, de auteur van de Sint-Jacobsgidsen is op de Fiets en Wandelbeurs: 31 februari en 1 maart in Antwerp Expo. Daar vind je ook tal van informanten van de VZW De Vakantiefietser en voldoende goede ideeen.
www.fietsenwandelbeursvlaanderen.be
Of je rijdt van Gent naar Doornik via de Schelde, waarna je aanpikt op de Sint-Jacobsroute.

Een alternatief is wat ik deed de voorbije zomer: van Gent over Kortrijk (langs de Leie) tot aan Cambrai (Kamerijk). Van daar steek je door naar de baai van de Somme, waarna je min of meer de Normandische kust volgt (schitterende zichten). Er is al een hele poos een Eurovelo4 in aantocht, die beloofd was voor vorig jaar, maar er nog steeds niet is. Die gaat langs dat deel. Vanaf Caen heb ik toen een shortcut genomen tot aan Avranches (in de buurt van Mont Saint-Michel) en van daar ging het naar het zuiden van Bretagne. Als je dwars door Bretagne rijdt, heb je vanaf halfweg (Mauron) een heel eind voie verte. Jouw doel ligt wel elders, dus zou het ook oostelijker, richting Rennes en dan naar Nantes of Saint-Nazaire kunnen gaan.
Hey fietsers!

Alvast heel erg bedankt voor de informatie.
Ik denk dat het de Sint-Jacobsroute zal worden aangezien deze reeds op kaart staat.

We zijn van plan om de route tot Bordeaux te volgen met een Bromptonfiets zodat we gemakkelijk terug kunnen met de trein. Heeft iemand ervaring met lange tochten op een Brompton?

Indien te vermoeid kunnen we tussendoor ook gemakkelijker het openbaar vervoer op.

("watjes!" denken jullie nu was :) )

Alvast bedankt in ieder geval!
bert sitters schreef:... en bij Zoutleeuw komt de Jacobsroute langs de Dender.
Bert, je bedoelt Denderleeuw naar ik aanneem?
PeterVanRijn schreef:
bert sitters schreef:... en bij Zoutleeuw komt de Jacobsroute langs de Dender.
Bert, je bedoelt Denderleeuw naar ik aanneem?
Inderdaad: :wink: Zoutleeuw ligt een flink stuk oostelijker tussen Tienen en Sint-Truiden. Overigens óók mooi fietsen daar.
Ik herinner mij dat ik de fiets (zonder uit elkaar halen) mee kon nemen van Bordeaux tot Lille..dus Gent moet ook lukken? Er staat dan een fietslogo bij de desbetreffende trein.

Ik fietste vorig jaar met een goedkope vouwfiets van Decatlon van Wenen naar Belgrado. Op een stukje wijnstreek rond Novi Sad na behoorlijk vlak en zeker doenbaar (mijn fiets heeft 7 versnellingen en 20 inch banden). Ik veronderstel dat het dan met een Brompton ook moet lukken. Ik deed 80-90 km op een dag. Op één dag 150 km. Je geraakt dus best vooruit.

Misschien tot ergens onderweg! Ik fiets in de Paasvakantie in de andere richting.
Juut schreef:Ik herinner mij dat ik de fiets (zonder uit elkaar halen) mee kon nemen van Bordeaux tot Lille..
Ik was van plan van samen met mijn vriendin de Katharen-Basken route te fietsen in de periode van eind mei – begin juni.

Eén van de voordelen was inderdaad de mogelijkheid om de fiets niet gedemonteerd mee te nemen op de TGV van Lille naar Bordeaux. Helaas is dat dit jaar niet meer mogelijk. Hierbij de reactie van SNCF:

« Après vérification, le trajet Bordeaux - Lille en TGV ne propose pas d'espace vélo.

Pour vérifier si vous pouvez réserver un espace vélo, Accèdez à la page "Réservez un billet de train".

Puis après avoir indiqué votre trajet, rendez-vous dans les critères avancés, et sélectionnez la rubrique : "NOUVEAU ! : Voyagez avec votre vélo" puis cochez la case "je voyage avec mon vélo".

Vous verrez ainsi si des espaces vélos sont disponibles pour chacun de vos trajets.

Veuillez noter que vous pouvez voyager gratuitement et sans réservation avec votre vélo démonté à bord de tous les trains en France. Pour cela, il doit être transporté dans une housse (dimensions 120x90 cm).
Nous restons à votre disposition pour toute information complémentaire et nous vous souhaitons une excellente journée de la part de Voyages-Sncf. »
Inderdaad, zijn er geen fietsplaatsen meer in de TGV's van Bordeaux naar Rijsel.
Jouw fiets kan nog wel mee in de TGV's van Bordeaux naar Parijs en dan van station Montpernasse fietsen naar het Gare du Nord. Vandaar de TGV naar Rijsel.
Let op wél reserveren. Het aantal fietsplaatsen is beperkt tot 2 of 4!