Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Campingcard in Baltische staten en Scandinavie; welke - Forum Wereldfietser

Campingcard in Baltische staten en Scandinavie; welke

Het leven was vroeger simpel: je haalde je kampeerbewijs, kocht voor het buitenland een internationaal campeercarnet en klaar. :D Tegenwoordig beconcurreren de camping cards elkaar zodanig dat ik niet echt duidelijk krijg welke kaart ik het best kan meenemen voor een trip naar Sint Petersburg en daarna verder door (alle) Scandinavische landen: een Camping card international, dat eigen gele ding van de ANWB of wachten tot ik in Zweden verplicht zo'n Zweedse kaart moet aanschaffen (ze kunnen daar nogal streng zijn merkte ik toen ik voor 1 nacht in dat land kampeerde). :roll:
En ja, ik weet dat ik bijna mijn hele reis vrij kan kamperen en dat ik anders voor het grootste deel van de reis helemaal niet nodig heb
Voor wat betreft Zweden maken de campings welk aangesloten zijn bij de SCR, de Zweedse nationale camping organize, gebruik van camping key europe. Wat ANWB ook aanbied.

Overigens is het maar geheel de vraag of je er veel baat bij hebt om een CKE of andere kaart aan te schaffen. Het gereduceerd tarief is op diverse locaties alsnog altijd duurder dan het tarief voor bijv. 2 personen + tent.
Die korting, noch de bijbehorende verzekering, zijn ook niet interessant. Het gaat er onder andere om dat we vorig jaar werden geweigerd op Zweedse campings omdat we geen Zweedse campingcard of een internationaal vergelijkbaar iets hadden. Een paspoort was daar niet voldoende en het heeft nogal wat discussie gekost voor aleer we onze tent mochten neerzetten. Bovendien wilden sommige campings nog steeds ons paspoort voor ons bewaren. Die discussies zou ik dit jaar willen voorkomen.
Ah, wist niet dat de CKE verplicht was. Maar lees het inderdaad om www.campings.se

Zelf heb ik een CKE, ACSI en voor in Nederland natuurkampeerterreinen kaart. En met daarmee dekking voor meer dan 10.000 campings in Europa eigenlijk nooit problemen gehad.
Voor de CKE bij ANWB aan te schaffen is een lidmaatschap van de ANWB nodig.

Als je de CCI via de ledenvoordeel van de fietsersbond koopt moet je ook lid zijn van de bond.

Dit laatste heeft dan toch mijn voorkeur. :)

http://www.fietsersbond.nl/ledenvoordee ... L5SDt-c2bk
@Roald:
twee correcties:
- in Zweden is de Camping Card Scandinavia veelal verplicht. Ik heb sterk de indruk dat cd Camping Card International daar niet wordt geaccepteerd
- de Camping Key Europe is bij de ANWB ook verkrijgbaar voor niet-leden, maar dan niet ter identificatie en zonder verzekering. Overigens gaat dat verkrijgen wel samen met de aanschaf van een van hun campinggidsen; de "Gids kleine campings" zou nog een optie kunnen zijn.

(- en ik ben lid van de Fietsersbond :D )
Je ervaring is nu van 1 camping in Zweden, begrijp ik uit je bericht. Misschien kun je een paar andere campings mailen, of zij de CCI accepteren, of alleen de eigen Zweedse variant?

En anders heb je het antwoord zelf al gegeven, de Zweedse kaart is verplicht.

Daarop volgend komt dan de vraag, kun je die Zweedse kaart dan ook internationaal gebruiken? Want dat is ook een optie natuurlijk.
Duh,ik ben een beetje duf nog,
als de CKE dekkend is, wat weerhoud je dan om die kaart te kopen?
Ik heb zelf een Camping Key Europe kaart, kost 150kr per jaar en is verplicht bij alle SCR campings (circa de helft van alle Zweedse campings).
De andere helft zijn F-Campings, 'fristående campingplatser' (privat campings) en daar is de kaart niet nodig. Daar vraagt men om m'n zweedse ID of m'n naam maar soms is alleen wat geld heen en weer schuiven ook voldoende (vooral hoog in het noorden of buiten het zomerseizoen).

Fietsersbond, Anwb, Nederlands paspoort afgeven etc .. geen flauw idee, weet alleen dat je zonder die CK-kaart meestal niet op een SCR camping komt, althans dat is mijn ervaring.
Het is ook geen zweedse maar een Europese campingkaart, je hebt hem bv ook nodig bij de SCR-campings in Finland, Norge en Danmark.
Ik zou hem iig aanschaffen, voorkomt gezeur/problemen. Of anders geen SCRcampings uitzoeken, maar das een beetje moeilijk want er is al zo weinig keus en de afstanden tussen campings zijn nou ook niet bepaald klein te noemen.

Je kunt trouwens ook vaak bij jeugdherbergen je tent opzetten en slapen in een stuga of bij de boer is vaak goedkoper/leuker dan een SCR-camping.

Veel plezier met je fietsreis.
Allen: dank voor de adviezen. Ik heb de Camping Key Europe kaart aangeschaft en zal t.z.t. mijn bevindingen delen (al kan dat nog even duren).