Additionally, paste this code immediately after the opening tag: reisverslag - Forum Wereldfietser

reisverslag

hallo, vraagje van een beginnende europa-fietser
hoe ga je te werk om een reisverslag te maken /bij te houden ?

* schrijf je dagelijks, 's avonds het verslag van de voorbije dag ?
* noteer je in de loop van de dag belangrijke cijfergegevens/namen ?
* beperk je je echter tot een 'telegram- stijl ' beschrijving van de feiten, die je later eventueel met behulp van de kaarten/foto's aanvult
* graag enkele nuttige tips ...

(bij het lezen van al die mooie reisverhalen, beleef je die avonturen waarschijnlijk met plezier terug ...als in een film ....

Groetjes,

Frank

Hey Frank

Antwoorden op jouw vragen:

* Ik denk dat de meeste fietsers 's avonds een verslag (kladversie) schrijven van de voorbije dag, dan zit alles nog vers in het geheugen.
* Als je je een routeboekje volgt is het niet nodig om cijfergegevens of namen onderweg op te schrijven. Zoek je zelf je weg, dan zal je zelf alles moeten noteren of onthouden (als je je beperkt tot de grote plaatsen, zal je het waarschijnlijk wel kunnen onthouden).
* Telegramstijl of niet? Ik schrijf volzinnen, gewoon omdat je in volzinnen beter de sfeer van de dag kan schetsen dan dat je dat met telegramstijl kan. Als ik weer thuis ben wordt die volzinnen bijna weer allemaal herschreven, worden sommige weggelaten, enkele bij aangevuld a.d.h.v. kaarten/foto's. Achteraf is het dus nog een heel werk om een goed verslag te schrijven, maar dan beleef je je heel reis opnieuw, dus het is een zeer leuk werkje :)
* Tips? Tja, gewoon afsluiten van de buitenwereld en schrijven maar :)

Veel schrijfgenot en een goede reis gewenst

Nick

Ik denk dat de werkwijze varieert per persoon en (althans bij mij) ook perr reis. Tijdens de reis houd ik meestal een dagboek bij, maar de manier waarop en wat er in staat varieert sterk. Soms blijft het beperkt tot globale route en afstand, soms zijn het uitgebreide verhalen. In z'n algemeenheid schrijf ik 's avonds of in 'verloren' tijd als ik toch moet wachten of tijdens pauzes.

Reisverslagen die ik publiceer/post zijn meestal meer sfeer verhalen over slechts een beperkt deel van de tocht gaat, meestal enkele dagen. Dergelijke verhalen schrijf ik altijd achteraf. De hoeveelheid harde feiten in die verhalen is meestal beperkt, en gaat het vooral om hoe ik de tocht en allerlei zaken er omheen ervaren heb. De belangrijkste feiten kloppen uiteraard wel. Of een bepaalde gebeurtenis een paar kilometer eerder of later of een uur eerder of later is gebeurt is imho niet zo belangrijk. Dat soort dingen schat ik achteraf in. Het kan dus heel goed zijn dat dergelijke 'feiten' gekleurd zijn door mijn perceptie en slechte geheugen. Om een leuk, lopend verhaal te schrijven zul je selectief moeten zijn, pas achteraf kun je zaken in het 'juiste' perspectief plaatsen om een goed verhaal te schrijven.

mvg
Wilco