Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ervaringen met tubeless. - Forum Wereldfietser

Ervaringen met tubeless.

Wie heeft er al ervaring met tubeless banden op de vakantiefiets?
Mountainbikers zijn erg enthousiast.
Ik kan zelf wat voor- en nadelen verzinnen maar hoor graag jullie ervaringen.
Voordeel is dat je bijna niet meer lek rijdt, ook niet met doornen of lichte snakebite. En mocht je toch lek rijden dan kun je er altijd nog een binnenband in doen.
Nadeel: Je hebt een compressor nodig om de eerste vulling lucht er in te doen. Een klein vakantie-bandenpompje zal dit klusje niet kunnen klaren dus bij lek moet je wel een binnenband er in doen. Nadeel misschien ook de regelgeving in vliegtuigen. Als ze je band helemaal leeg laten lopen krijg je hem op de plaats van bestemming niet meer opgepompt.
Zie ik nog wat over het hoofd?
Volgens mij monteert Idworx op sommige fietsen " tubeless-ready" velgen. Misschien zijn er mensen die er ook daadwerkelijk tubeless banden omheen gelegd hebben?
Ik heb wel tubeless banden op mijn mountainbike en dit rijd zeker lichter.
met een grote voetpomp en zeepsop water kan ik de band er net omheen leggen.
(niet schikken van de knallen)

in het terrein heb ik een bib en een normale pomp mee.
bij echt lek rijden kan je dan inderdaad een binnenband monteren, deze kan je dan met je normale pompje oppompen.

Als mijn tubeless banden helemaal leeg zijn kan ik deze met een kleine band weer op pompen, mits de band nog tegen de velg ligt. Is de band losgekomen van de velg, dan krijg je de band niet op zijn plaats met een kleine pomp.