Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Band + velg - Forum Wereldfietser

Band + velg

Hallo

Heb een mavic velg waar 28 tot 37mm bij staat.

Ik wil er graag een little ben schwalbe band van 40mm opleggen.

Gaat dit lukken?

Mvg
Sammyvdc
Als de band de juiste diameter heeft (26", 28" e.d.) dan krijg je hem wel op de velg. Of het daarna in het frame past is iets anders. Wil je een betere beoordeling dan moet je de binnenbreedte van de velg opgeven. (Iets van 15, 17 of 19 mm in dit geval. (Mw heet die velg 622-19 of bv 559-15 etc.?)
Bedant voor je snelle antwoord!

Op de velg zag ik a119 staan.
Ik hoop dat dan 19 mm is?
T is voor een Gudereit lcr.
Bestaat er een "exact" wetenschappelijke methode om te weten of dit gaat passen?
Of is dit trial & error?
Ik heb zelf een Gudereit STR en daar pas de schwalbe marathon almotion opgelegd van maat 622 1,50" en dat is gelijk aan 40mm. Hij ligt ook op een velg van 19mm en dat lukt. Alleen de spatborden heb ik een klein beetje hoger moeten plaatsen. Vroeger lagen er schwalbe marathon racer banden op van 1,35" en dat was ongeveer 35mm.

Dus volgens mij zal dat bij u ook lukken.

Grts Ivo
Dat is volgens Mavic idd een 19mm brede velg: http://www.mavic.com/rims-road-triathlo ... Lvivi6jbhU

Zelf zeggen ze trouwens "Recommended tyre widths: 28 to 47 mm". Een little ben zal dus geen problemen wat betreft stabiliteit op de velg opleveren.

Of het ook in de fiets past is inderdaad een beetje trial and error. Je zou de breedte van de huidige band kunnen meten en kijken hoeveel extra ruimte er is bij de achtervorken - daar is het vaak het krapst.
urje schreef: Je zou de breedte van de huidige band kunnen meten en kijken hoeveel extra ruimte er is bij de achtervorken - daar is het vaak het krapst.
Vergeet ook de hoogte van de band niet, naar mate je bredere banden monteert wordt alles niet alleen breder maar ook hoger. Zo past bij mij wat breedte betreft een 1.75 met gemak maar is het de hoogte die roet in het eten gooit en wel op de liggende achtervork bij het mannetje. http://nl.wikipedia.org/wiki/Mannetje_(fiets)
Heel erg bedankt allemaal! :)
sammyvdc schreef:Bedant voor je snelle antwoord!

Op de velg zag ik a119 staan.
Ik hoop dat dan 19 mm is?
Mavic A119 is de typenaam van die velg. A staat voor Asphalt de eerste 1 voor het kwaliteitsniveau, de 19 is gekozen vanwege de binnenbreedte van de velg. Hierop passen en lopen probleemloos tot 50mm banden.
Schwalbe heeft op zijn site een tabel staan, die je op de weg zeker kunt hanteren. In de mountainbikewereld is sinds kort een trend naar veel bredere velgen (tot wel 35-40mm binnenbreedte), waardoor je ook met heel lage bandenspanning nog stabiel de bochten doorkomt.