door
Philmar » za 17 jan, 2015 21:54
Kirsten,
ik heb eens een Bob Yak in bruikleen gehad van een vriend en er toen ongeveer 1200 km mee gefietst, richting Zuid Frankrijk. De kar volgt goed, maar is lang. Bij het afkoppelen valt ze om en doet bij aankoppelen soms lastig. Meestal bij betalen op trein of vliegtuig, niet opvouwbaar. In 2013 met een tweewielige kar ' Radical Design Cyclone gefietst van Antwerpen naar Rome, een zalige kar. Je hebt natuurlijk een wiel meer, maar de kar is, althans mijn ervaring, veel gemakkelijker in gebruik. Aan en los koppelen in een wip, valt niet om bij loskoppelen. Je kan de wielen ook naar achter verplaatsen in dezelfde wip en dan heb je een wandelkar. Ook niet te verwaarlozen, niet bij betalen op trein of vliegtuig, het is nml een rugzak op wielen. Een Nederlands ontwerp. De kar weegt leeg nog geen 5 kg. Nadeel kan zijn dat je teveel meeneemt maar dat is bij de BY hetzelfde probleem. Je kan de RDC kar ook met een draagriem als rugzak gebruiken, handig als je ergens logeert en een trap opmoet, of in een trein moet stappen, rugzak en fiets, handig toch. Ik heb vroeger ook met bagage aan mijn fiets gereden en was nooit echt fan. Bij bergop rijden kan je met de RDC ala ' danseuse ' ( recht op trappers ) fietsen, met BY vind ik moeilijker omdat de kar vasthangt aan de as. De RDC kar is bevestigt met een kogelgewricht aan de linkerkant van het frame, nadeel is dat je rechtsom minder dan 90° kunt afdraaien. Kar is niet breder dan stuur, dus je kan goed inschatten of je ergens door kunt of niet! Vergelijk met een kinderfietskar, heeft in principe koppeling. Ook belangrijk is het opbergen thuis, opgevouwen 12 cm hoog, kan gemakkelijk ergens worden tussen geplaatst, rechtstaand. Enfin, ik ben uitgepraat.
Succes met de zoektocht en fietstochten,
Philmar
Ps: ik ga altijd op fietsvakantie met een MTB omdat ik ook regelmatig off roadtochten maak, maar dan zonder kar.