Omdat ik her en der nogal wat negatieve geluiden hoor over VSF (niet geheel onterecht, maar daar kom ik later op) en dat de andere merken veel beter zijn. Had ik maar bedacht dat ik dan ook maar eens een kleine review ga schrijven. Gewoon als gebruiker, niet gehinderd door enige ervaring met reviews en testverslagen, maar wel volslagen fiets gek.
Omdat ik de fiets als hoofdvervoer (geen auto) gebruik, en de slijtage aan ketting tandwielen het gebrek aan bagage mogelijkheden, het ontbreken van licht, spatborden en dergelijke op mijn racefiets na drie jaar woonwerk verkeer toch wel erg hinderlijk begon te vinden, ben ik gaan kijken naar een alternatief. Na een eerste zoektocht op internet kwam ik de wereldfietser tegen, waar ik als snel tot de ontdekking kwam dat de volgende fiets toch echt een rohloff naaf moest hebben. Na lang wikken en wegen, alles lezen aan test's heel het forum uitspitten en vanwege mijn beperkte budget gekozen voor de VSF T900. model 2012, gekocht in februari 2013.
Nu twee jaar en 14000 km verder. En wat vind ik er van? voldoet de fiets aan de verwachtingen? Is het frame te slap, zijn de gekozen onderdelen goed, hoe is de service bij garantie afhandeling. Enzovoort. Omdat ik geen volwaardige tester ben, dit mijn eerste rohloff fiets geen ervaring met reisfietsen heb, is het puur mijn eigen mening.
Voldoet de fiets? Ja. Met kanttekeningen.
Is het frame slap? Vergeleken met mijn race fiets ja, er zit een mate van flex in het frame, maar dit heb ik geen moment als hinderlijk ervaren. Ik rij stevig, zelfs hard met twee tassen met daarin laptop en kleding, heb ik de flexibiliteit niet als hinderlijk ervaren. Eerder aangenaam, het rijdt comfortabel waarbij ik toch nog een lekker gemiddelde kan halen van een goede 30 km per uur, het is gewoon niet een race fiets dus ik houd daar rekening mee als ik een bocht door ga. Wel is de lak, of wat daar voor door moet gaan compleet waardeloos. Er zat al roest op de kabelgeleiders en op andere delen van het frame na nog geen jaar, en de fiets staat als hij niet gebruikt wordt altijd binnen en wordt goed schoongehouden en is nooit gevallen, ondanks dat het dan een budgetfiets is vind ik dit toch eigenlijk niet kunnen.
Voldoet de Rohloff naaf? Ja, en dan helemaal volmondig ja.
Zijn de gekozen onderdelen goed? nou hier heb ik toch echt wel min punten gevonden, de afmontage is redelijk, maar het balhoofd is van matige kwaliteit, en niet goed gemonteerd. De velgen en spaken zijn ook voor een asfalt reisfiets absoluut te licht. Deze heb ik zelf vervangen voor rigida andra 30 velgen en sapim spaken (de velgen zijn inmiddels door de fabrikant zelf ook vervangen in andra 30, nog wel met dezelfde waardeloze spaken (mijn eigen mening)) De spatborden zijn toch echt niet goed gemonteerd, maar met een beetje technisch inzicht en wat handigheid kun je die zelf wel goed monteren. De bagagedrager is niet super zwaar, hier moet je echt rekening mee houden, 40 kilo aan bagage is echt teveel, tot een kilootje of 20 en eigenlijk niet meer (maar het is dan ook een asfalt reisfiets, voor light traveling) . Ketting en tandwielen, hummm tja ook dit zal persoonlijk zijn, maar echt duurzaam vindt ik het niet. Ik ben inmiddels overgestapt op een Surly voortandwiel en de Thorn 19t rohloff tandwiel, en tot nu toe ben ik hier tevreden mee.
Is de service bij garantie goed? Als je de fiets koopt bij een dealer dan zal je hier weinig hinder van ondervinden, deze zal alles voor je oplossen. Doe je net als ik, en koop je de fiets bij een dealer in verwegistan (omdat er hier toch echt geen dealer in de buurt zit, en Amsterdam net zo ver weg is als Duitsland. Heb ik de fiets in Duitsland gekocht). En heb je problemen, waarbij de afstand dealer niet handig is. Dan hoef je geen enkele medewerking van de nederlandse importeur te verwachten. Ik zou dan ook aan raden de fiets bij een dealer te kopen, en de garantie gevallen dan ook bij hem af te handelen. Als je net als ik afhankelijk bent van je fiets, niet bepaalt de tijd en het geduld hebt om naar de dealer te reizen. Heb ik het gelaten voor wat het was en mijn verlies hier maar genomen.
Conclusie: zou ik de fiets aanraden, ja maar wel met een eerlijk verhaal. En dat je ondanks gebreken veel fiets krijgt voor niet al te veel geld.
vriendelijke groet, Hendrik
Omdat ik de fiets als hoofdvervoer (geen auto) gebruik, en de slijtage aan ketting tandwielen het gebrek aan bagage mogelijkheden, het ontbreken van licht, spatborden en dergelijke op mijn racefiets na drie jaar woonwerk verkeer toch wel erg hinderlijk begon te vinden, ben ik gaan kijken naar een alternatief. Na een eerste zoektocht op internet kwam ik de wereldfietser tegen, waar ik als snel tot de ontdekking kwam dat de volgende fiets toch echt een rohloff naaf moest hebben. Na lang wikken en wegen, alles lezen aan test's heel het forum uitspitten en vanwege mijn beperkte budget gekozen voor de VSF T900. model 2012, gekocht in februari 2013.
Nu twee jaar en 14000 km verder. En wat vind ik er van? voldoet de fiets aan de verwachtingen? Is het frame te slap, zijn de gekozen onderdelen goed, hoe is de service bij garantie afhandeling. Enzovoort. Omdat ik geen volwaardige tester ben, dit mijn eerste rohloff fiets geen ervaring met reisfietsen heb, is het puur mijn eigen mening.
Voldoet de fiets? Ja. Met kanttekeningen.
Is het frame slap? Vergeleken met mijn race fiets ja, er zit een mate van flex in het frame, maar dit heb ik geen moment als hinderlijk ervaren. Ik rij stevig, zelfs hard met twee tassen met daarin laptop en kleding, heb ik de flexibiliteit niet als hinderlijk ervaren. Eerder aangenaam, het rijdt comfortabel waarbij ik toch nog een lekker gemiddelde kan halen van een goede 30 km per uur, het is gewoon niet een race fiets dus ik houd daar rekening mee als ik een bocht door ga. Wel is de lak, of wat daar voor door moet gaan compleet waardeloos. Er zat al roest op de kabelgeleiders en op andere delen van het frame na nog geen jaar, en de fiets staat als hij niet gebruikt wordt altijd binnen en wordt goed schoongehouden en is nooit gevallen, ondanks dat het dan een budgetfiets is vind ik dit toch eigenlijk niet kunnen.
Voldoet de Rohloff naaf? Ja, en dan helemaal volmondig ja.
Zijn de gekozen onderdelen goed? nou hier heb ik toch echt wel min punten gevonden, de afmontage is redelijk, maar het balhoofd is van matige kwaliteit, en niet goed gemonteerd. De velgen en spaken zijn ook voor een asfalt reisfiets absoluut te licht. Deze heb ik zelf vervangen voor rigida andra 30 velgen en sapim spaken (de velgen zijn inmiddels door de fabrikant zelf ook vervangen in andra 30, nog wel met dezelfde waardeloze spaken (mijn eigen mening)) De spatborden zijn toch echt niet goed gemonteerd, maar met een beetje technisch inzicht en wat handigheid kun je die zelf wel goed monteren. De bagagedrager is niet super zwaar, hier moet je echt rekening mee houden, 40 kilo aan bagage is echt teveel, tot een kilootje of 20 en eigenlijk niet meer (maar het is dan ook een asfalt reisfiets, voor light traveling) . Ketting en tandwielen, hummm tja ook dit zal persoonlijk zijn, maar echt duurzaam vindt ik het niet. Ik ben inmiddels overgestapt op een Surly voortandwiel en de Thorn 19t rohloff tandwiel, en tot nu toe ben ik hier tevreden mee.
Is de service bij garantie goed? Als je de fiets koopt bij een dealer dan zal je hier weinig hinder van ondervinden, deze zal alles voor je oplossen. Doe je net als ik, en koop je de fiets bij een dealer in verwegistan (omdat er hier toch echt geen dealer in de buurt zit, en Amsterdam net zo ver weg is als Duitsland. Heb ik de fiets in Duitsland gekocht). En heb je problemen, waarbij de afstand dealer niet handig is. Dan hoef je geen enkele medewerking van de nederlandse importeur te verwachten. Ik zou dan ook aan raden de fiets bij een dealer te kopen, en de garantie gevallen dan ook bij hem af te handelen. Als je net als ik afhankelijk bent van je fiets, niet bepaalt de tijd en het geduld hebt om naar de dealer te reizen. Heb ik het gelaten voor wat het was en mijn verlies hier maar genomen.
Conclusie: zou ik de fiets aanraden, ja maar wel met een eerlijk verhaal. En dat je ondanks gebreken veel fiets krijgt voor niet al te veel geld.
vriendelijke groet, Hendrik