Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies gevraagd: Koga Miyata Adventure Lady - Forum Wereldfietser

Advies gevraagd: Koga Miyata Adventure Lady

Hallo allemaal,

Ik ben een beginnende (wereld) fietser en student. Komende zomer wil ik voor het eerst op fietsvakantie gaan, mijn plan is om door Spanje te fietsen.

Deze koga miyata adventure lady kan ik voor 150 euro overkopen: http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... ingen.html

Het is volgens mij officieel geen toerfiets maar misschien wel geschikt?
Goede deal? Waar moet ik op letten? Advies? Ervaring? Alles is welkom!

Groetjes :)
Met deze fiets kan je prima op vakantie, echter ik zou er geen 30 kilo bagage op laden en of het damesframe bij snelle afdalingen voldoende stabiel is betwijfel ik. (Als je sowieso in de rem knijpt bij snelheden boven de 30 km is dat geen probleem!)
Volgens mij kan er zelf nog een bagagedrager op het voorwiel gemonteerd worden. Dan kan er al weer iets meer mee in een betere verdeling.
Een voordrager maakt het juist moeilijker bij zo'n relatief slap damesframe (been there, done that). Als de fiets je past en er geen schade is, is dit een prima koop, mits je niet te veel meeneemt. Maar dat is sowieso fijner.
Voor de rest zou ik rekenen op wat onderhoud (moet je zelf leren doen). Reken op nieuwe cassette (maar 8 speed is heel goedkoop, iets van 25 euro), een nieuwe ketting (10-15 euro), nieuwe remblokjes (20 euro of zo per stel Koolstops) en nieuwe (binnen)remkabels (een paar euro). Als je pech hebt een of meer nieuwe voortandwielen. Kijk even of die op deze fiets vastgeklonken zitten op de cranks, of afzonderlijk vervangbaar zijn (dat laatste spaart je nieuwe cranks uit als de bladen verspleten zijn - nieuwe stalen bladen zijn heel goedkoop). Wellicht heb je ook nieuwe banden nodig (50-60 euro voor een stel goede binnen en buitenbanden).
Zie ook: http://wiki.wereldfietser.nl/images/c/c ... kantie.pdf en natuurlijk de pagina over het kopen van een tweedehandsfiets op www.m-gineering.nl
Bert van Sprang schreef:Met deze fiets kan je prima op vakantie, echter ik zou er geen 30 kilo bagage op laden en of het damesframe bij snelle afdalingen voldoende stabiel is betwijfel ik. (Als je sowieso in de rem knijpt bij snelheden boven de 30 km is dat geen probleem!)
Shimmiën bij te veel tassen op een te slap frame trad bij mij altijd op bij snelheden rond de 20 km/u, dus reken nergens op maar probeer eerst dicht bij huis.
Dag Rocket,

In aanvulling op wat de anderen al schreven: dit frame is vanwege de lage instap waarschijnlijk te slap om fijn (met bepakking) te kunnen fietsen. Als je hem voornamelijk voor fietsvakanties wilt gebruiken zou ik kiezen voor een herenframe, een mixed frame (waarbij de buis wel lager loopt maar doorloopt naar de achteras) of eventueel een damesframe met een hoger geplaatste buis.
Let bij een eventuele aanschaf ook op het gewicht van de fiets. Dit model degelijke stadsfiets is soms erg zwaar en in de bergen scheelt vijf kilo echt.