Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietskaart/gids Zweden - Forum Wereldfietser

fietskaart/gids Zweden

Hallo, wij gaan in juli naar Zweden met onze bus; fietsen achterop. Vanaf de diverse standplaatsen doen we meestal alles op de fiets. Zeker de omgeving verkennen. Daarbij ben ik fan van kaarten en heb nog geen zin om me in de verschillende GPS mogelijkheden te verdiepen.
Nu zie ik hele mooie kaarten van Zweden zuid 1 op 90.000, wel 19,50 per stuk en ik weet nooit waar we precies belanden. Om Zweden zuid te dekken, hebben we al gauw 5 tot 9 kaarten modig ;-) ..... Ik zag ook een gids van Zweden in 3 delen van de Sverigeleden. Per deel 32 euro en we hebben alleen deel 1 nodig, schaal 1 op 200.000.
Iemand ervaring of advies?
Wij gaan met ons gezin al meer dan 25 jr. elke zomer naar Zweden. Als we wegen kaarten nodig hebben gaan we altijd in een wat grotere plaats naar een boekhandel voor kaarten. Ook in een groot winkelcentrum die ze daar hebben is altijd wel iets van een boekhandel. De boekjes van het Sverigeleden ken ik niet maar de route is niet het mooiste wat Zweden te bieden heeft. Lokale routes zijn vaak mooier, leuker. Een onbekende informatie bron zijn vaak de web sites van de gemeentes. Hebben ook vaak info over wandel/fietst routes, compleet met printbare kaartjes. De gemeentes zijn daar qua oppervlakte wat groter dan wij in NL gewend zijn dus je fiets niet zo snel de gemeente uit. Heb je specifieke vragen, kan ook per PB.

succes en geniet.

Gr Leo
Ik denk dat je van Sverigeleden deel 3 nodig hebt aangezien je het over het zuiden hebt en deel 1 is volgens mij het noorden (deel 2 het midden en deel 3 het zuiden).

Ik heb overigens geen echte ervaring met de Sverigeleden kaarten, alleen thuis een beetje gebruikt bij de voorbereiding. ik heb ze gekocht maar ben uiteindelijk in Noorwegen gaan fietsen (en slechts een klein stukje Zweden). De kaarten lijkt mij niet de meest duidelijke overigens, maar wel bruikbaar.
Dank voor de antwoorden. Ik vind het leuk om voor de vakantie op de kaart te turen als voorpret. De plaatselijke VVV zullen we proberen te bezoeken, want dat blijkt de moeite waard. Nu maar hopen dat we er niet precies met sluitingstijd zijn.... (is onze specialiteit) of net lekker in het fietsritme en geen zin om af te stappen. Zeker als we ergens was korter zijn een mooie manier om info te krijgen. Als blijkt dat we ergens langer blijven hangen, kunnen we misschien alsnog de 1 op 90.000 kaart ter plekke kopen.
Als voorpret ga ik deel 3 bestellen. Dan weet is welke campings aan goede routes liggen en kan ik ook meteen Zweeds oefenen.
Toen ik afgelopen zomer tussen malmo en lund helemaal verregend was, is mijn kaart die ik bij had ook gesneuveld. Ik ben de dag erna naar het VVV daar gegaan (toerist byra volgens mij) met het verhaal en daar gaven ze me een stel mooie kaarten en een overzicht van de campings in heel Zweden. Die waren gratis en eigenlijk voldeden die prima. Alle wegen stonden er netjes op. Kaarten turen doe ik thuis via google maps.

Nu moet ik er wel bij zeggen dat mijn routevoorbereiding vanuit thuis echt bagger was. Ik ben gewoon gegaan en ik keek wel waar ik uit kwam.
Ik heb de zes Sverigeleden delen, dikke boekwerken met veel zweedse tekst. Zou dat zelf nooit op de fiets meenemen, tis meer leuk om thuis door te kijken. Hier staan iig de genummerde Sverigeleden/fietsroutes, nog wat gegoogle en je vindt (gratis) meer info.

Gebruik zelf Freytag&Berndt en Norstedts kaarten, prima geschikt voor fietsen over asfalt en gravel. De Norstedts vind ik zelf iets beter als je van offroad houdt.
Maar zoek je echte zweedse offroadpaden (moeilijk begaanbare wandel/mtb/fatbike-paden) dan kun je niet zonder de Lantmäteriet terrängkaarten (1:50.000) en in de bergen de Lantmäteriet Fjällkaarten (1:100.000). Anders wordt het verdwalen, kan ik uit ervaring vertellen. :D En in de bergen is een kompas ook geen overbodige luxe want vaak verdwijnen de paden over rotsbodems/sneeuw.

En wat Leoprodeo zegt: zoek online op gemeente sites, daar vind je vaak enorm veel info.
Ha, fijn dank voor het meedenken en de tips. Ik hoopte al dat de zweden kenners onder de wereldfietsers zouden reageren. Ik heb deel 3 besteld en in huis. Dat is goede voorpret en ik kan inderdaad nu handig de standplaatsen bepalen cq de campings. Veel toeristische info, ook altijd leuk als extra. Maar we gaan dus dit jaar ook zeker de plaatselijke VVV bezoeken. Ik rij met de hondenkar en we zullen daarom we niet al te spectaculaire paadjes kiezen. Wel zonder tent enz, dus een boekwerkje kan dan weer mee.
En eigenlijk verwacht ik in het zuiden geen bergen ( waarschijnlijk wel pittige hellingen ), die bewaren we voor de volgende keer. Ik blijf Jamtland bv te ver voor 3 weken vrij. We zijn niet zo van die autorijders, we tuffen max 3 uurtjes op een dag en dan weer 1 of meer dagen rust op de plek om op de fiets te stappen.
Mooi plan en denk dat de hond ook zeker zal genieten, is iig veel wild te ruiken (en te vangen als ie slim is). Hou er wel rekening mee dat honden van 1 maart tot 20 aug. officieel niet los mogen, tenzij je volledige controle over de hond hebt. Dus mocht er een vos of een haas voorbij huppelen moet 'vovve' wel de andere kant kunnen op kijken. Die honden van mij kunnen dat iig niet, die rennen er als een speer achteraan, heel irritant ja.

Kijk ook bij plaatselijke bibliotheken voor kaarten/info, die hebben vaak gratis wandel/fiets/kano kaarten liggen. Vraag ook gerust in de bib zelf, zweedse biblioteken zijn wdb ook anders dan de Nederlandse, vooral in dorpen zijn 't meer sociale/buurt/ontmoetingsplekken.
En leuk als je dan een paar zweedse woordjes kunt mompelen, zijn ze best gevoelig voor.

Veel plezier!