Jan Eleveld schreef:
OK. Ik stel een helmplicht voor voor:
kinderen tot 12 jaar, omdat die de fietskunst vaak nog niet goed machtig zijn
Goed naar de cijfers gekeken! Zeker i.c.m. de biologische achtergrond van de vervolmaking van de schedel.
Jan Eleveld schreef:pubers van 12 - 16 jaar, omdat die vaak overmoedig zijn
Nee hoor, de grootste hoop zit echt in 12-13 jaringen (niet 14, 15 en 16). Ik zie het best gebeuren dat als een ouder of agent meefietst, er niets hoeft te gebeuren.
Jan Eleveld schreef:ouderen van 65 jaar en ouder, want die hebben een minder goed reactievermogen
Dat klopt, maar ook bewegen zij zich vaak onzekerder/afwachtender door het hedendaagse verkeer waarin snelle beslissingen essentieel zijn voor de voorrangsverlening/-verkrijging. Ook het aanpassen van de infrastructuur (standaard niet verticale trottoirbanden maar onder een hoek van 45 graden) kan ook veel goeds doen voor deze (en andere) doelgroep(en).
Jan Eleveld schreef:e-bikers, want die gaan te hard
Nee hoor, zij gaan helemaal niet "te hard". Althans, niet zolang je "te hard" niet nader omschrijft. Ik heb jaren geleden al eens gepleit om ook fietspaden onder te verdelen in toegankelijkheid voor groepen weggebruikers. Immers, vrijwel iedereen weet dat je niet als (brom)fietser/voetganger/landbouwverkeer op de snelweg mag. Tevens mag je niet harder dan een bepaalde maximumsnelheid. Waarom zou dat op fietspaden niet kunnen? Voor bromfietsers binnen/buiten de bebouwde kom geldt al vele jaren iets dergelijks.
Jan Eleveld schreef:fietsers die een ongeluk hebben veroorzaakt
Want van fouten kun je niet leren?
Jan Eleveld schreef:fietsers met een bril, tijdens regen, wegens slecht zicht
Uit eigen praktijkervaring kan ik verklappen dat met een bril deelnemen aan het verkeer geen enkel probleem oplevert in regenachtig weer. Het probleem zit 'm meer in andere weggebruikers die hun verlichting niet correct gebruiken. Dus tegen de fouten (onwetendheid/onwelwillendheid) van een ander moet een brildrager beschermd worden? Een dergelijke beslissing laat ik liever aan de brildrager zelf over.
Jan Eleveld schreef:iedereen bij temperaturen onder 0
Want? Omdat men niet met afdoende materiaal op weg gaat, moet men anderszins beschermd worden? Je kunt ook gewoon een campagne voeren voor het gebruik van winterbanden, net als bij motorvoertuigen. Daardoor zijn winterbanden onder bestuurders van motorvoertuigen al enige jaren gemeengoed geworden.
Jan Eleveld schreef:racefietsers, want die gaan te hard
Nee hoor, zie e-bikers.
Jan Eleveld schreef:iedereen op buitenwegen met maximumsnelheid van 60 of meer
Omdat bestuurders van motorvoertuigen relatief veel ernstige ongevallen veroorzaken, moeten fietsers een helm op? Ik snap de logica niet helemaal. Een probleem pak je toch bij de oorzaak aan, of heb ik nu niet de essentie van de termen 'probleem', 'oorzaak' en 'oplossing' begrepen?
Jan Eleveld schreef:iedereen op afdalingen van 3% of meer.
Geen enkele fietshelm wordt gekeurd op effectiviteit in afdalingen, maar dat is al enige malen geprobeerd uit te leggen. Lees anders eens de EN-normen door.
Jan Eleveld schreef:Kortom, je snapt wel dat een helmplicht gewoon voor iedereen en altijd moet.
Jan Eleveld schreef:Wat betreft Spanje, behalve de helmplicht wordt er nog wel wat meer gedaan om de fietsveiligheid te verhogen. De laatste jaren zijn bijvoorbeeld behoorlijk wat fietspaden aangelegd. Het probleem is natuurlijk dat er relatief weinig gefietst wordt, met name weinig forenzenverkeer, zodat investeringen daarin in veel gebieden weinig nut opleveren per geïnvesteerde euro.
In welk tijdsvak kijk jij naar de investeringen? Welke soorten 'nut' betrek je hierbij? Hoe gaat 'de overheid' met ruimtelijke planning en -ordening om? Hoe is de werkgelegenheid in de bouwsector? (En dan m.n. de infrastructurele werken.) Etc.