Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ahr of Moezel ? - Forum Wereldfietser

Ahr of Moezel ?

Hallo, ik ben nieuw hier en zal mijzelf even voorstellen, ik ben Peter uit de randstad, 42 jaar en dagelijks op mijn fiets te vinden (oa voor woonwerk)
Ik heb het plan gevat om dit voorjaar een tocht te maken en i.p.v. de motorfiets wil ik graag met de fiets en inglo tentje. Ik dacht langs de Moezel te fietsen maar lees veel over druk autoverkeer en soms zelfs geen fietspad aanwezig. Nou is het Ahrdal ook prachtig en daar fiets je over een oud trein spoor, dus vaak ver van het autoverkeer. Ook de Ahr komt in de Rijn uit en die wilde ik dan tot huis volgen. Tijd ongeveer een ruime week.
Wat raden jullie aan ?

groeten
Welkom op het forum. De Ahr Radweg is zeker mooi, maar niet zo lang (80 km). Je zou eerst de Rur kunnen volgen door de Eifel, dat is ook heel mooi en rustig, en dan de Ahr. Bij de Rijn aangekomen kun je richting NL fietsen over rivierdijken door een vlak landschap (na Bonn), wat zeker een mooie route is, maar je zou ook naar Mainz kunnen fietsen langs de Loreley, wijndorpjes en romantische kastelen, dat is landschappelijk veel spectaculairder. Vanuit Mainz kun je in vierenhalf uur voor € 50 naar Emmerich aan de NL grens reizen met regionale treinen waarvoor je niet hoeft te reserveren.
Verder gaan veel campings pas in de loop van het voorjaar open, vanaf Pasen meestal.
Ha Peter,

Dank voor de tips, vooral die treintip. Mijn idee van de rivieren is het vlakke van het pad. Ik rij namelijk zonder versnellingen. Heb alle soorten fietsen geprobeerd, maar ben weer terug bij basic en dat bevalt uitstekend.
Ik denk aan de maand mei voor de tocht.

grt, Peter
Zowel bij de Ahr en de Moezel ga je op een paar plekken even het dal uit. Daar zul je dus moeten klimmen.
Er ligt een fietspad langs de Moezel, maar op het stuk tussen Koblenz en Cochem ligt dit fietspad pal langs een drukke autoweg. Je kunt dit stuk ook met de trein doen. Daar waar de Moezel de grens vormt met Luxemburg, kun je het beste aan de Duitse kant fietsen.

Zie
http://www.mosellandtouristik.de/nl/:

http://alpregio.outdooractive.com/ar-mo ... ab=TourTab

De Moezel is aanwezig op de Fiets en Wandelbeurs op 31 januari en 1 februari in de Amsterdam-RAI. http://www.fietsenwandelbeurs.nl
Afgelopen zomer zijn wij zelf ook voor het eerst met de fiets op vakantie geweest. Wij hebben bewust gekozen voor de Rijn en Main omdat het landschap me daar aan staat. De Moezel ken ik vooral vanuit de auto. Het aantal fietspaden valt me er tegen.
We zijn met de auto naar Linz am Rhein gereden met de auto en toen langs de Rijn naar Mainz gefietst en daar weer verder met de trein naar Afschaffenburg en langs de Main weer verder gefietst. Langs de Rijn is het meest spectaculair (meer scheepvaart en meer bergen op dat traject) Omdat je langs het water fietst rij je zo vlak dat de versnellingen nauwelijks gebruikt zijn. Langs de Main zijn de fietspaden wel veel beter. De Ahr heb ik alleen in de verte gezien.
Hallo,

Dank allemaal voor de snelle reacties!
Ik heb gelukkig nog de tijd om alles goed te bekijken en plan aan te passen.

grt, Peter
De moezel vind ik persoonlijk mooier dan Rijn en of Main.
Langs de Moezel zijn veel goede fietspaden en al die er even niet zijn is er meestal aan één zijde altijd wel een stille weg.
Denk ook eens aan de Lahn, Tauber, Altmulh.
Ik ben dit voorjaar van Keulen naar Koblenz gereden, daar naar Trier gefietst en vanaf Trier de trein terug naar Koblenz en de Rijn weer gevolgd tot aan Rudelsheim. Ik vond de Moezel fietspaden meer klimmen dan de Rijn(was blij daar met de versnelling) als ik terugdenk, en op de 1 of andere manier viel de Moezel me tegen, ik had me misschien teveel voorgesteld, en 1 dag regende ik volkomen weg, dat helpt natuurijk niet...
Loreley was heel leuk om te zien, zou ook aanraden die richting op te gaan.

Wat betreft die fietspaden, vind ik eerlijk gezegd dat sommige mensen nogal overdrijven. Er waren stukken langs beide rivieren waar je naast de autoweg fietste (ik had niet van te voren echt uitgezocht welke kant het mooiste was, volgde de adviezen van de bordjes maar een beetje op wat dat betreft). Maar, er was altijd wel iets van een verhoogde afscheiding of een andere barriere, dus je zat nooit met auto's die echt vlak langs je gaan. Natuurlijk is het mooier als je de auto's helemaal niet ziet of hoort, maar een rivierdal heeft nu eenmaal soms beperkte ruimte...
Wij hebben Rur, Ahr en Lahn gefietst. Rur vonden we wat saai, zeker het eerste (of laatste) stuk vanuit/naar Roermond. De Ahr is schitterend. Dat geldt ook voor de Lahn.
Zie voor foto's onze site:
Rijn Rur Ahr
Lahn en Weser
Let niet op het weer, dat zat niet altijd mee...
Beste,

Langs de moezel ben ik nog niet gefietst, maar het stuk langs de AHR is prachtig! Geen seconde verveeld daar!

Evert
Hallo allemaal,

Vandaag eens aandacht aan de fiets besteed, een oude bagagedrager voor achterzijde aangepast met wat laswerk voor voorzijde. Eerst dacht ik aan een breed rek, maar dan komt de bagage erg hoog (zwaartepunt). nu dus voor en achter zijtassen :-)

Het wordt sowieso langs de Ahr, gewoon omdat het fraai is inderdaad. En in Dernau weet ik alvast een leuke kleine camping. De rest komt nog.

grt, Peter