Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Onderhoud Alfine 8 noodzakelijk ? - Forum Wereldfietser

Onderhoud Alfine 8 noodzakelijk ?

Ik heb interesse in een gebruikte Stevens Supreme.
Heeft iemand ervaring met onderhoud van de Alfine 8 naaf.
Volgens shimano heeft de naaf elke 5000 km/ 2 jaar een olie-badje nodig.
Afbeelding

De olie is nogal prijzig ( goedkoopst kunnen vinden voor 74 euro )
Dus de vraag is : duur onderhoud plegen of zien hoelang de naaf meegaat zonder onderhoud ? ( nieuwe naaf is +/- 150 euro )
Ik hoop op een ervaringstip van iemand.
Ik rij Shimano Nexus 8 Premium al 3 jaar. Het verschil met Aline 8 zover ik weet is allen in rechte cap. Tot nu toe heb ik 19,800km op de teller. De laste onderhoud heb ik april 2014 op 12,000km gedaan. De naaf van binnen was even goed als nieuw.

Ik gebruik Li complex syntetics vetten
1. ISO 220 NLGI 2 voor klein lagers
2.ISO 220 NLGI 1 of 0 foor tandwilen en naaldlagers.
3. ISO100 NLGI 1 voor grote lager.
4. ISO100 NLGI 000 voor roller clutches.


Volgende onderhoudsbeurt is ergens April May – 23....24 000km
De fiets is woon-werkverkeer en slechte weer training fiets. Het is geen mooi weer vakantie-wereld fiets. Bijvoorbeeld vandaag – 67km, mogen ook nog 67km







1. ATF bath –

https://www.youtube.com/watch?annotatio ... gWxFtAGU3U

https://www.youtube.com/watch?v=lFOMD2q5-o4

https://www.youtube.com/watch?v=oYBe3op7Pd8
https://www.youtube.com/watch?v=tbKs4VFzek0

Mijne meening over ATF.
1.Mijne berekeningen latten zien dat for Sninano Aline @20.....35km/h T=0....30C heb ik nodig minstens ISO 100 olie. De comersilele 75W90 is dichtbijste.
2.Grease oil comatibility issues. Mengen van vet met olie in industrilele wereld is niet toegestaan,
3. 13 000km ATF resulaten latten zien dat Alfine 8 is een bulletproof naaf. Een keeer er jaaar is meer dan voldoende.
Als-ie tweedehands is zou ik het doen. Zeker als het nog nooit gedaan is rijdt-ie echt lekkerder daarna. Versnellingsbakolie met een lage viscositeit doet het ook; 75W90 is geen gek idee. Of sloop het binnenwerk eruit en loop naar de fietsenmaker op de hoek en zeg dat-ie in bad moet. Dat is 90 seconden werk - denk niet dat ze de hoofdprijs vragen.
Bedankt voor de antwoorden
Ik vraag me wel af hoeveel procent van de fietsen in Nederland ( met Nexus 8/ alfine 8 ) onderhoud krijgen.
Een fietsenmaker zal dit waarschijnlijk ook niet uitvoeren bij een winter-beurtje.
Of je moet echt een klacht hebben over de naaf.
Bij sommige fietsenmakers is het een standaard optie, maar het lijkt niet wijdverbreid. Gek, want er is echt een voelbaar verschil tussen voor en na van zo'n oliebadje, dus het is wel degelijk zinnig onderhoud.
Je kunt ook gewoon de olie kopen....74 lijkt veel voor een beetje olie. Maar de olie is natuurlijk niet op als je de naaf erin gedipt hebt...stel dat je er 10 keer een beurt mee kan uitvoeren....kom je uit op zeven euro veertig....dat is geen afschrikwekkend bedrag .. :wink:
De naaf smeren met versnellingsbakolie (75W90) geeft een uitstekend resultaat. Ik heb ervaring met 4 naven, die vele tienduizenden KMS gelopen hebben na een dergelijke behandeling. Kijk overigens uit als je een schijfremmen hebt; je moet dan zorgen voor een goede afdichting aan de REM-zijde (gebruik daarvoor een goed vet). Zie hiervoor de voortreffelijke website van Sheldon Brown.