Additionally, paste this code immediately after the opening tag: vraag olie verwisselen Rohloff - Forum Wereldfietser

vraag olie verwisselen Rohloff

vraag: waarom bij het olie verwisselen in een Rohloff niet eerst de vieze, oude olie (gedeeltelijk) verwijderen en daarna de geadviseerde procedure alsnog volgen?

Het komt mij voor dat dat je dan op het eind hoe dan ook een schonere olie over houdt.

Normale procedure:
- 25 ml spoelolie toevoegen
- maximaal 43 ml verwijderen, er schijnt altijd minimaal zo'n 7 ml in de naaf achter te blijven (43 ml in het theoretische geval er GEEN druppel olie in 5.000km/jr verloren is gegaan), meestal dus een stuk minder. Dat betekent m.i. dat er na afloop altijd minimaal 3,5 ml oude, vieze olie in het nieuwe mengsel zit!

Ik ga er van uit dat je zonder spoelolie in eerste instantie minder oude olie kunt verwijderen. Ook zal er aan oude olie in eerste instantie (veel) minder dan 25 ml zitten (maar dan wel weer geconcentreerder 'verontreinigd' zijn). Echter, hoe ik ook redeneer, elke druppel vieze olie voor aanvang normale procedure verwijderd levert m.i. voor het eindresultaat een winst op.

Natuurlijk kost het een handeling extra en dus tijd, maar dat lijkt me zeker voor de thuis-verwisselaar een verwaarloosbaar aspect.

Of zijn er nog andere aspecten die ik over het hoofd zie?
ik vind het een interessante gedachte gang!
Stuur eens een mail rchting rohloff wellicht krijg je uitleg!
Ik ben er ook wel benieuwd naar.
Je redenering klopt dat je met eerst aftappen en dan spoelen en vervolgens vullen met nieuwe olie je dan schonere olie hebt in tegenstelling tot de stappen die Rohloff voorschrijft.

Misschien redeneert Rohloff dat de meeste naven na 1 jaar toch al niet meer veel olie bevatten..... :shock: ......en het vooraf aftappen geen toegevoegde waarde meer heeft.

Bij olie verversing van een auto motor wordt niet gespoeld, onder aftappen en boven verse olie er in, dus ook nooit 100% zuivere olie na een beurt. En die olie heeft meer meegemaakt dan de olie in de Rohloff naaf.

Wat ik ook opvallend vind is het advies om lucht uit de naaf te trekken.....zo gauw je de vulslang los maakt kan toch ook lucht uit de naaf ontsnappen en is de luchtdruk in de naaf na 2 tellen weer hetzelfde als de buiten de naaf.
Door het toevoegen van de spoelolie aan de smeerolie, zal de naaf beter gespoeld worden door een groter volume olie. De standaard hoeveelheid spoelolie zal dus ontoereikend zijn om voldoende te spoelen.

Door het toevoegen van de spoelolie aan de smeerolie, zal, na het aftappen, in verhouding minder spoelolie achterblijven. Je mag aannemen dat spoelolie minder zal smeren dan smeerolie.

Als in theorie circa 7 cc olie in de naaf achterblijft, zul je na het verversen van start gaan met circa 32 cc smering, waaronder circa 3,5 cc "oude" smeerolie , circa 3,5 cc spoelolie en 25 cc "verse" smeerolie. Volgens Rohloff voorschriften.

Piet.