door
Slaapt » ma 29 dec, 2014 00:27
Ik sta nog steeds achter mijn mening omdat ik dat vind. Ik vind het ook raar dat er nog steeds aan LX wordt vast gehouden om allerlei redenen. Het grappige is dat trekking fiets in bijvoorbeeld Duitsland vaker met xt en nog wat duurdere varianten wordt uitgeleverd dan met LX. Lx is namelijk echt een minder product dan XT. Staan die vaker bij de fietsenmaker? Fietsen die minder ver? nee toch?
Lx is in Nederland vaak juist sluit stuk in de begroting van fietsen, vaak in combinatie met een XT derailleur om het schakelen nog enigszins goed en strak te laten verlopen. Zelfs bij de grote merken propaganderen dit vaak en dat wordt door te vaak voor waarheid aangenomen. Ik blijf mij er dan ook over verbazen dat een economisch goedkoper en in mijn ogen ook een minder duurzaam product en minder goed geconstrueerd product tot heilig wordt verklaard. Terwijl er al heel wat fietsers de wereld rond fietsen met xt maar ook veel minder overigens. En ja je gaat heus de wereld rond met een lx maar ook met een XT al denk ik dat een xt beter rolt, vuil buiten houd, minder onderhoud nodig heeft.
Dit is dan ook in een notendop waar het omgaat:
1. XT had a rubber seal to help keep out the elements. LX had a simple dust cap.
2. XT cones were machined out of a relatively hard material. LX cones were not - your riding "machined" them. LX cones had to be made softer in order to accomplish this. therefore they wore quicker. they also pitted much quicker (or pits were exposed quicker, whatever the case may be).
3. From my observations, XT bearing races were much rounder than LX. It was normal to see two "C" shaped wear marks on an LX hub - indicating the bearing race was oval. I never saw this with XT.
4. I believe there are more bearings in the XT (1 each side) and they use a nicer bearing retainer. I think they were the same size (1/4"). XT used a better quality bearing which made for a smoother, more efficient hub. You could upgrade to the "best" bearings (Campy quality, I forget but I think same diameter within 1/10,000", roundness to 1/30,000,000") and it would make a difference. With LX, the races and cones were poor enough that nicer bearings didn't help.
5. The XT freehub body is probably more durable. I remember that the LX's got loose quickly, the XT's stayed tight longer. This will affect shifting performance.
6. The XT hub body is made with more "forging", although I don't know technically how forged it is. LX is cast. Forging (basically crushing the metal into the shape you want - think of a kid playing with molds and clay) results in the strongest metal. You need less of it and so it's lighter. Cold-forging is best, metal is most dense. With Shimano the metal has a purplish reflection. Heat forging is next best, where the metal is made more pliable before being crushed into shape. I believe XT is made like this. Cast is where aluminum is poured into a mold. makes for porous, weak material, so you have to use more of it. You can combine elements so you can cast a basic shape then forge it into the finished product. Anyway, if you look at a stripped/used XT hub, the spoke holes will be less elongated, less damaged versus an LX hub. This means little unless you are rebuilding the wheel - in which case your spoke length/tension will be more consistent on the XT vs the LX.
Verder stoor ik mij erg aan de manier van reageren van sommigen. Daarom onthoud ik mij verder van commentaar.