Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke hoogte van velg voor zwaar persoon? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Welke hoogte van velg voor zwaar persoon?

Slaapt schreef:Wat denk je wat een klappen het lager krijgt met weg verschillen en randjes van 1cm bij 40km per uur.
Niks. Ik fiets al tientallen jaren met mijn best zware lijf dagelijks over de kasseien en stoepranden hier in de stad met mijn aftandse stadfietsen met goedkope lagers die ik nooit onderhoud. De spatborden en achterdragers rammelen er af en menig frame is al doormidden gebroken. Maar de lagers? Nou nee, die doen het altijd zonder probleem.
Ik kan me voorstellen dat als je kogeltjes in een naaflager hebt, dat dan niet alle kogeltjes bij de rondgang van het wiel even zwaar belast worden. De kracht is vooral radiaal, zodat het mij logisch lijkt dat de kogeltjes die op dat moment onder in het lager zitten het hardst via as en conus op de cup worden gedrukt. Omdat kleinere kogeltjes ook een kleinere conus en cup veronderstellen zou het aantal kogeltjes dat de grootste druk opvangt wel eens ongeveer gelijk kunnen zijn ongeacht de diameter.
Grote kogeltjes hebben in dat geval een groter contactoppervlak, waardoor het voor de hand ligt dat de druk beter wordt verdeeld en de krachten op cup en conus per saldo dus kleiner zijn.

Ik heb hier verder geen verstand van en het is allemaal volledig off-topic + totaal marginaal aangezien er heel veel mensen heel tevreden heel grote afstanden rijden met alle shimanogroepen, maar misschien dat er iemand met verstand van zaken (lees: lagers) is die hier een verduidelijkende duit in het zakje kan doen.
Ben even weer aan een fiets sleutelen.
Laterz!
Tja, met die kleine kogeltjes moet je wel veel aan je fiets sleutelen om het geheel rijdend te houden :lol:
Top teams verwijderen het vet uit de lagers om zo min mogelijk weerstand te hebben door wrijving. Dan gaat er een klein drupje zeer dunne olie in om te hoge slijtage te voorkomen. Wat watt is?
Afbeelding bron http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Watt_(eenheid)Wattjes in een taalklundige verkleinvorm van Watt, wat eigenlijk microWatt zou moeten zijn.
Ontopic, waarom een hoge velg, een hoge velg is niet per definitie beter, wat de definitie van beter dan ook mag zijn. Anders zouden alle topsport fietsers wel met een hoge velg rijden. Comfort staat bij een hoge velg niet bovenaan.
Ik zou voor een lage velg gaan met 36 spaken en een lx naaf. Gemaakt door iemand die er verstand en ervaring heeft met reiswielenbouw ipv racewielenbouw. Die i en s tov de a en c maken een groot verschil.
/offtopic: als je echt wil weten hoe het zit met lagers, dan lees je bijvoorbeeld Roloff-Matek machineonderdelen. Laat het ons zo stellen dat er alleszins tijdens de les iemand slaapt :-).

On topic: een velg die meer gewicht aan kan is meestal ook een stijvere velg. Vermits vrijwel alle bestaande velgen van aluminium zijn gemaakt, is het enige verschil tussen velgen de dwarsdoorsnede. Een bredere velg heeft dus een hoge weerstand tegen dwars verplaatsingen (slag), een hoge velg geeft extra stijfheid tegen vervormingen van de cirkelvorm van de velg.
De tradeoff zit in gewicht en luchtweerstand. (hoge velgen hebben een goede stroomlijn zolang de wind van voor komt, in ander gevallen is het een nadeel). De meeste trekking velgen hebben ongeveer een vierkante buitenomtrek: 20 à 25 mm breed en even hoog.
De exal SP 19 wordt verkocht als de Xtreme sari T19 bij rose. Op papier ziet die airline 3 velg er niet slecht uit, maar als hierboven wordt gezegd dat de afwerking te wensen overlaat dan zou ik ze schrappen van de lijst. (over die T19 hoorde ik vooralsnog geen klachten, heb zelf geen ervaring met de rose velgen)
Slaapt schreef:iets ook
Als de zoete zachte droom een wrede ontnuchterende nachtmerrie blijkt te zijn haal je als een met grove hagel aangeschoten kerst konijn je bijdragen van het forum...Wel jammer. Het door jou aangehaalde onderzoek is in relatie tot andere aspecten van fietslagers best relevant.

Jitske, welke velg en naaf heb je uiteindelijk gekozen of ben je er nog niet uit?


Moderator, vergeef mij de literaire vrijheid in relatie tot de forumnaam, het onderwerp en het jaargetijde. Het is zeker niet persoonlijk bedoeld.
Het zal maar de toon staat mij totaal niet aan. Mijn woorden worden selectief gebruikt om te verdraaien. Ik heb het altijd over mijn voorkeur gehad. Blijkbaar geeft dat zoveel ophef tot haantjes gedrag dus dan gun ik jullie je eigen feestje.

Veel plezier er mee!
Dit vind ik geen leuke reactie. Je gaf onjuiste informatie en daar hebben de gebruikers van dit forum last van. Het is wat mij betreft zeer juist dat je dat daarop gewezen wordt. De wetten van de natuurkunde zijn geen kwestie van persoonlijke voorkeur.
Marko schreef:Ik heb die 26" airline 3 van Rose als achterwiel met een Deore naaf. Een standaard autoventiel steekt er net een cm uit. Velg kwam met een behoorlijke hoogteslag op de lasnaad. Wel stijf, 5000 km geen problemen mee gehad verder (max totaal gewicht 115 kg).
Wat betekent "velg kwam met een behoorlijke hoogteslag op de lasnaad?"
Eric op de Fiets schreef:Welke van de velgen heb je op het oog? http://www.rose.nl/producten/brand/onde ... ?brand=801 er is veel kennis op het forum aanwezig die je kunnen helpen met een oordeel te velgen, euh, vellen. Ook met wetenschappelijke onderbouwing over de inwerking van de kontakt potetiaal verschillen tussen de gegalvaniseerde of verchromde bussen en de aluminium velg met inbegrip van de de messing nippel op de rvs spaak en aluminium van de naaf. :lol:
Welk forum bedoel je precies? Die van Rose? Heeft die een forum: ik vind, zie alleen maar reviews. Dank voor de clue...
Eric op de Fiets schreef:
Ben even weer aan een fiets sleutelen.
Laterz!
Tja, met die kleine kogeltjes moet je wel veel aan je fiets sleutelen om het geheel rijdend te houden :lol:
Top teams verwijderen het vet uit de lagers om zo min mogelijk weerstand te hebben door wrijving. Dan gaat er een klein drupje zeer dunne olie in om te hoge slijtage te voorkomen. Wat watt is?
Afbeelding bron http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Watt_(eenheid)Wattjes in een taalklundige verkleinvorm van Watt, wat eigenlijk microWatt zou moeten zijn.
Ontopic, waarom een hoge velg, een hoge velg is niet per definitie beter, wat de definitie van beter dan ook mag zijn. Anders zouden alle topsport fietsers wel met een hoge velg rijden. Comfort staat bij een hoge velg niet bovenaan.
Ik zou voor een lage velg gaan met 36 spaken en een lx naaf. Gemaakt door iemand die er verstand en ervaring heeft met reiswielenbouw ipv racewielenbouw. Die i en s tov de a en c maken een groot verschil.
Ps. Het gaat mij niet om comfort direct, wel dat de nippels niet loslopen, dat er geen slagen in het wiel komen zoals dit jaar het geval was, de lasnaad verwijd, bij een velg van Schürmann, bij de persoon van boven 100 kg. (helaas).
Lage velg, is dat wel ok. voor iemand van 100 kg??
supermario schreef:als je iets wilt weten over naven, spaken, velgen en nippels moet je op de site kijken van Ernie Frieke van Bikeboosting.

Mario
heb Ernie al gevraagd wat een wiel bij hem kost: 400 euro minimaal, dat heb ik er niet voor over, ergo, moet anders kunnen.
EnriceV schreef:/offtopic: als je echt wil weten hoe het zit met lagers, dan lees je bijvoorbeeld Roloff-Matek machineonderdelen. Laat het ons zo stellen dat er alleszins tijdens de les iemand slaapt :-).

On topic: een velg die meer gewicht aan kan is meestal ook een stijvere velg. Vermits vrijwel alle bestaande velgen van aluminium zijn gemaakt, is het enige verschil tussen velgen de dwarsdoorsnede. Een bredere velg heeft dus een hoge weerstand tegen dwars verplaatsingen (slag), een hoge velg geeft extra stijfheid tegen vervormingen van de cirkelvorm van de velg.
De tradeoff zit in gewicht en luchtweerstand. (hoge velgen hebben een goede stroomlijn zolang de wind van voor komt, in ander gevallen is het een nadeel). De meeste trekking velgen hebben ongeveer een vierkante buitenomtrek: 20 à 25 mm breed en even hoog.
De exal SP 19 wordt verkocht als de Xtreme sari T19 bij rose. Op papier ziet die airline 3 velg er niet slecht uit, maar als hierboven wordt gezegd dat de afwerking te wensen overlaat dan zou ik ze schrappen van de lijst. (over die T19 hoorde ik vooralsnog geen klachten, heb zelf geen ervaring met de rose velgen)
Ik zal mij hier in gaan verdiepen: of ik ook kan vinden dat de Airline minder fraai is afgewerkt, de reviews van de T19 onderzoeken. Wil mogelijk met een band van 47 mm aan de slag, figuurlijk dan: geeft de velgbreedte beperkingen?
Eric op de Fiets schreef:Heb je deze website ook opgenomen in je studie. Ryde Sputnik zijn dé velgen voor Nederlandse vakantiefietsen http://www.meilenweit.net/shop/product_ ... _id=100145

Heb ik al een mail gestuurd, site items waren wat onduidelijk gesteld, wel leuke shop.
Houden we in het achterhoofd. Gaat om 28" wiel.
EnriceV schreef:/offtopic: als je echt wil weten hoe het zit met lagers, dan lees je bijvoorbeeld Roloff-Matek machineonderdelen. Laat het ons zo stellen dat er alleszins tijdens de les iemand slaapt :-).

On topic: een velg die meer gewicht aan kan is meestal ook een stijvere velg. Vermits vrijwel alle bestaande velgen van aluminium zijn gemaakt, is het enige verschil tussen velgen de dwarsdoorsnede. Een bredere velg heeft dus een hoge weerstand tegen dwars verplaatsingen (slag), een hoge velg geeft extra stijfheid tegen vervormingen van de cirkelvorm van de velg.
De tradeoff zit in gewicht en luchtweerstand. (hoge velgen hebben een goede stroomlijn zolang de wind van voor komt, in ander gevallen is het een nadeel). De meeste trekking velgen hebben ongeveer een vierkante buitenomtrek: 20 à 25 mm breed en even hoog.
De exal SP 19 wordt verkocht als de Xtreme sari T19 bij rose. Op papier ziet die airline 3 velg er niet slecht uit, maar als hierboven wordt gezegd dat de afwerking te wensen overlaat dan zou ik ze schrappen van de lijst. (over die T19 hoorde ik vooralsnog geen klachten, heb zelf geen ervaring met de rose velgen)
Begrijp ik uit jouw verhaal hier ook dat het zelfs beter zou zijn om de zeg T19 toe te passen en niet de zeg Airline voor de zware persoon? Zoals ik het hier lees: bredere, lagere velg geeft relatieve bescherming tegen slagen?
De hoge velg zou beschermen tegen de cirkelvorm van de velg: ook ten gevolge van overgewicht?? De wal keert het schip dus welbeschouwd en indien de afwerking van de Airline mogelijk te wensen over laat, is de keus gemaakt, gezien deze trade-off. Goed begrepen??
Eric op de Fiets schreef:
Slaapt schreef:iets ook
Als de zoete zachte droom een wrede ontnuchterende nachtmerrie blijkt te zijn haal je als een met grove hagel aangeschoten kerst konijn je bijdragen van het forum...Wel jammer. Het door jou aangehaalde onderzoek is in relatie tot andere aspecten van fietslagers best relevant.

Jitske, welke velg en naaf heb je uiteindelijk gekozen of ben je er nog niet uit?


Moderator, vergeef mij de literaire vrijheid in relatie tot de forumnaam, het onderwerp en het jaargetijde. Het is zeker niet persoonlijk bedoeld.
Niet persoonlijk bedoelt, maar de naam Slaapt is ook iets om wakker of juist niet wakker van te worden. "Iets ook", hm, weet even niet waar het op slaat, de items over de kogellagers, heel veel dank voor alle know-how, niet ongewenst, daar ging het mij niet om, immers, ik had mijn keus al gemaakt. Dus: gefilterd tussen alle berichtgeving, zo is dit verhaaltje van het aangeschoten konijn wel leuk, maar, het ontgaat mij enigszins, ik weet niet waar het op slaa(p)t.
Welke velg heb ik uitgekozen? Ik denk dat het de Sari T19 gaat worden of die velg met de Ryde Sputnik uit Duitsland: dan ben je duurder uit: wat je daar voor 1 wiel betaalt, betaal je bij Rose voor de twee. (alles naar zijn waar??).
Ben ook nog ontevreden over de kwestie: velgbreedte, iemand gooide roet in het eten: als je bredere banden neemt, nu nog 42 mm, zijn nog nieuw, maar in de toekomst breder: zijn deze velgen T19 dan nog Ok? Bij Rose zelf zijn ze ook niet scheutig met antwoorden via de klantenservice: zie de Reviews, luidt hun adagium.
Tot zover ging de fietstocht vandaag, gr. J.
veldfiets schreef:Wat betekent "velg kwam met een behoorlijke hoogteslag op de lasnaad?"
Dat die velg eigenlijk teruggestuurd had moeten worden. Het wiel is radiaal zo stijf dat ik de hobbel er ook niet uitkreeg bij het spaken. Omdat er toen er al veel werk in zat en er 47mm brede bandjes opgingen, heb ik het verder maar laten zitten. Ik heb er door die dikke banden ook geen last van.
veldfiets schreef:heb Ernie al gevraagd wat een wiel bij hem kost: 400 euro minimaal, dat heb ik er niet voor over, ergo, moet anders kunnen.
Voor dat geld krijg je er wel een mooi stickertje op.
Tip: hij heeft z'n bedrijfsgeheimen op YT gezet, dus iedereen kan het nu zelf doen.
Slaapt schreef:Het zal maar de toon staat mij totaal niet aan. Mijn woorden worden selectief gebruikt om te verdraaien. Ik heb het altijd over mijn voorkeur gehad. Blijkbaar geeft dat zoveel ophef tot haantjes gedrag dus dan gun ik jullie je eigen feestje.

Veel plezier er mee!
Ik heb ook veel plezier van mijn XT naven in mijn mtb wielen. Jou mening om XT ook voor de vakantie fiets van Jitske te gebruiken in zijn vakantiewielen die intensief en lang gebruikt gaan worden is niet opportun. LX naven zijn door hun grotere kogels duurzamer maar hebben meer weerstand. Jou onderzoeks bijdrage van Fontys gaat over snelle naven, niet over duurzame naven. Juist de duurzaamheid is belangrijk voor de fiets van Jitske. Zie ook zijn andere bijdragen aan dit forum.
Het is jammer dat je jou bijdrage van het forum afhaalt. Ik neem aan dat je nog achter je woorden staat en er is nooit een reden deze in te trekken. Jou mening is jou mening. Prima. Een advies wordt gegegeven in relatie tot de gebruiksdoelen die de ts aangeeft. Dan heeft bijvoorbeeld LX de voorkeur boven XT of XTR, dat doet geen afbreuk tot jou persoonlijke mening. Nu lijkt het of je niet meer achter je mening staat omdat je deze van het forum afhaalt. Dat is best jammer. Slaapt uit Almere.
Ik sta nog steeds achter mijn mening omdat ik dat vind. Ik vind het ook raar dat er nog steeds aan LX wordt vast gehouden om allerlei redenen. Het grappige is dat trekking fiets in bijvoorbeeld Duitsland vaker met xt en nog wat duurdere varianten wordt uitgeleverd dan met LX. Lx is namelijk echt een minder product dan XT. Staan die vaker bij de fietsenmaker? Fietsen die minder ver? nee toch?

Lx is in Nederland vaak juist sluit stuk in de begroting van fietsen, vaak in combinatie met een XT derailleur om het schakelen nog enigszins goed en strak te laten verlopen. Zelfs bij de grote merken propaganderen dit vaak en dat wordt door te vaak voor waarheid aangenomen. Ik blijf mij er dan ook over verbazen dat een economisch goedkoper en in mijn ogen ook een minder duurzaam product en minder goed geconstrueerd product tot heilig wordt verklaard. Terwijl er al heel wat fietsers de wereld rond fietsen met xt maar ook veel minder overigens. En ja je gaat heus de wereld rond met een lx maar ook met een XT al denk ik dat een xt beter rolt, vuil buiten houd, minder onderhoud nodig heeft.

Dit is dan ook in een notendop waar het omgaat:
1. XT had a rubber seal to help keep out the elements. LX had a simple dust cap.
2. XT cones were machined out of a relatively hard material. LX cones were not - your riding "machined" them. LX cones had to be made softer in order to accomplish this. therefore they wore quicker. they also pitted much quicker (or pits were exposed quicker, whatever the case may be).
3. From my observations, XT bearing races were much rounder than LX. It was normal to see two "C" shaped wear marks on an LX hub - indicating the bearing race was oval. I never saw this with XT.
4. I believe there are more bearings in the XT (1 each side) and they use a nicer bearing retainer. I think they were the same size (1/4"). XT used a better quality bearing which made for a smoother, more efficient hub. You could upgrade to the "best" bearings (Campy quality, I forget but I think same diameter within 1/10,000", roundness to 1/30,000,000") and it would make a difference. With LX, the races and cones were poor enough that nicer bearings didn't help.
5. The XT freehub body is probably more durable. I remember that the LX's got loose quickly, the XT's stayed tight longer. This will affect shifting performance.
6. The XT hub body is made with more "forging", although I don't know technically how forged it is. LX is cast. Forging (basically crushing the metal into the shape you want - think of a kid playing with molds and clay) results in the strongest metal. You need less of it and so it's lighter. Cold-forging is best, metal is most dense. With Shimano the metal has a purplish reflection. Heat forging is next best, where the metal is made more pliable before being crushed into shape. I believe XT is made like this. Cast is where aluminum is poured into a mold. makes for porous, weak material, so you have to use more of it. You can combine elements so you can cast a basic shape then forge it into the finished product. Anyway, if you look at a stripped/used XT hub, the spoke holes will be less elongated, less damaged versus an LX hub. This means little unless you are rebuilding the wheel - in which case your spoke length/tension will be more consistent on the XT vs the LX.

Verder stoor ik mij erg aan de manier van reageren van sommigen. Daarom onthoud ik mij verder van commentaar.
Slaapt schreef:Lx is in Nederland vaak juist sluit stuk in de begroting van fietsen, vaak in combinatie met een XT derailleur om het schakelen nog enigszins goed en strak te laten verlopen. Zelfs bij de grote merken propaganderen dit vaak en dat wordt door te vaak voor waarheid aangenomen. Ik blijf mij er dan ook over verbazen dat een economisch goedkoper en in mijn ogen ook een minder duurzaam product en minder goed geconstrueerd product tot heilig wordt verklaard.
Zou je aub de mening van anderen iets meer kunnen respecteren? Je hebt je mening verkondigd en je bent helaas zwaar in de minderheid.

Ik hou overigens niet vast aan LX. Alivio en Deore bevallen me even goed.
Het regent meldingen heen en weer over elkaar.

Ik krijgen meldingen van meningen over andere mensen, niet respectvol gedrag, fout gedrag van de moderater en er heerst onbegrip over en weer.

Om even af te koelen sluit ik het topic. Indien nodig kan er volgend jaar weer een nieuwe discussie worden gestart. Misschien dat het dan beter gaat door de nieuwe voornemens...