xtj schreef:Hallotjes iedereen,
Het is de nieuwe geduchte concurent van de Bob;
lager gewicht +- 5,75 kg ipv 7,7
vouwbaar, gevreerd met elastomeer, afgesloten lagers.
Wie heeft er ervaring mee?
groetj
Hoi, ik ben nieuw hier. Introductie komt later wel, eerst even iemand redden van een foute aankoop.
Ik heb er ervaring mee. Slechte ervaring mag ik wel zeggen. Het opvouwen van de kar enzo is allemaal prachtig maar ik heb liever een kar waar ik één keer wat meer ellende mee heb (meenemen in het vliegtuig) dan de hele vakantie.
Concreet: De zwarte plaat waar de bagagezak op zit wordt ondersteund door een dikke stang. De loopt niet onder het midden door maar aan de zijkant. Hierdoor ontstaat voor de kar de neiging om scheef te gaan gangen. Op zich geeft dit niet, dat is ook zo met eenzijdige opgehangen wielen bij bijvoorbeeld motorfietsen en rolstoelen.
Wat wel erg is is dat de koppelstukjes niet goed werken. Deze bestaan uit dire delen:
- deel 1 is een soort nokje wat je vastklemt met de snelspanner en wat aan de ene kant in de uitvalopening van je achtervork steekt en aan de andere kant een twaalfhoek heeft.
- Op die twaalfhoek past vervolgens een metalen plaatje wat naar achteren steek. Hierop zitten weer kunstof nokken.
- Aan de 'armen' van de kar zitten twee koppelingen die op die kunstof nokken grijpen.
Er zijn dus een aantal aangrijppunten waar krachten op komen te staan:
- de nok die in de uitvalopening grijpt
Deze koppeling is gewoon goed, ik moest de nokjes iets bijvijlen om hem passend te maken, dus die zt strak in de uitvalpening.
- Het metalen plaatje wat aan de twaalfkant van de nok grijpt.
Dat gaat niet goed. De nok is van een zacht metaal (vandaar dat dat vijlen zo goed ging), waarschijnlijk gegoten. De uitsparing in het metalen plaatje is gestanst, dit stanen was bij mijn set niet erg goed gebeurt. Nu grijpt de twaalfkant van het plaatje aan aan de twaalfkant van de nok. Vergelijk het met een ringsleutel en een moer waar je grip op wil hebben. De passing is niet goed en één van de twee materialen is zacht. Resultaat: speling! Het netto resultaat voor de kar is dat deze iets kan wiebelen (en dus ook een beetje scheef hangen omdat hij de neiging heeft om dit te doen). Dit effect wordt steeds erger naarmate de aangrijppunten steeds verder verslijten --> Hoe meer kilometers / stuurbewegingen hoe meer slijtage.
- De koppeling van de armen aan de kunstof nokken. Deze is weer wel erg goed en ook lekker makkelijk aan en af te koppelen.
In de praktijk komt het er op neer dat de kar scheef hangt (en bij bochten soms over de grond schraapt), de kar wiebelt bij stuurcorrecties en bij wat grotere stuurmaneuvres de kar probeert om te vallen.
Ik heb van alles geprobeerd: zware dingen onderin etc. Het enige wat echt hielp is midner dan 15 kg bagage erin stoppen. Ja kijk, daar heb ik geen karretje voor mee.
Roelant van
www.onyourbackonyourbike.com had wel een soort van oplossing door de kunstof nokken op een andere manier aan de fiets te maken. Dit kan echter alleen als daarvoor uimte is op de pads en je geen 28 inch wielen hebt (kleiner) omdat je wat lengte mist van het metalen plaatje wat een centimeter of vijf naar achteren steekt. Hoe dit dan fietst weet ik niet. Zie de plaatjes die hij me stuurde:
en