Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Making: van het achterste van een rund tot een Brooks zadel - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Making: van het achterste van een rund tot een Brooks zadel

multiwgb schreef:Ja, dat lijkt mee meer van deze tijd. Moderne machines, voldoende licht gewoon van deze tijd inplaats van die ouwe troep. Ja sorry, je mag het zuur vinden maar meer kan ik er niet van maken.
We mogen allemaal graag wat schoppen tegen de gevestigde orde he, every now and then :wink: .
Brooks heeft schijnbaar een goede reputatie, maar naar aanleiding van mijn ervaringen kan ik zeggen dat het m.i. onbetrouwbare, niet duurzame zadels zijn. Tevens zou Brooks er goed aan doen terugkoppeling van klanten niet te negeren en hun fouten te verbeteren i.p.v. alleen maar reclame van een romantisch product te maken. Voor mij geen Brooks weer.
Na al het gekrakeel is nu de meester aan zet.
Wie durft hem nog tegen te spreken.

Great Bike Travellers #1: Frank van Rijn, pt 1 of 2 Frank van Rijn was born in Den Haag in April 1948. Since then he has cycled more than 500,000 km on a Brooks saddle. We visited Frank van Rijn at his home in Holland. This is the first episode of a series about great bike travellers. - See more at:
https://m.youtube.com/watch?v=IDHRwzMbcuI
En een sterke return van janenliseth! Ha!!
janenliseth schreef:Na al het gekrakeel is nu de meester aan zet. Wie durft hem nog tegen te spreken.
Ik betwist zijn fietskilomters niet op Brooks zadels, maar zich houden aan een bepaald merk getuigd niet van een brede ervaring met andere merken.

Ik heb op meerdere Leppers, Brooks en Gilles Berthoud gereden. Mijn huidige GB vind ik het beste zadel en Brooks komt bij mij op de laatste plaats. Niet slecht, maar wel het minst duurzame zadel.

Piet.
Mooie is ook dat noch Frank, noch de interviewer rept over zadels.

Maar-daar-gaat-het-niet-om!!
Ik weet het. Het gaat over lederen fietszadels en mooie filmpjes. Dan mogen de mooie zadels en een kort filmpje van Lepper niet ontbreken. Als ik meer vering zoek voor mijn "versleten rug", dan wordt het weer een Lepper.

http://www.lepper.nl/zadels/
http://vimeo.com/63764338

Piet.
PietV schreef:mooie filmpjes.
Ja mooie belichting, mooie verhalende beelden, mooie passende muziek, mooie achtergrondonscherpte, sympathieke arbeiders/acteurs, allemaal heel mooi. Laat je dat allemaal weg dan zie ik een ambachtelijke productiemethode uit de eerste helft van de vorige eeuw die weinig meer met deze tijd te maken heeft. Met zulke productiemethoden kun je het ontwerp van de zadels ook niet echt verbeteren want de machines kunnen maar heel weinig verschillende dingen maken.

Voor degenen die het nog steeds niet snappen: tot ca. 10 à 15 jaar geleden weren brookszadels gemaakt van goed* leer met goede onderstellen die niet braken. Daarna is men de kwaliteit gaan verwaarlozen. Op een zadel uit 1984 heb ik 90.000 km gefietst (niet bepaald voorzichtig ook), een ander zadel heb ik nog niet kunnen verslijten.

*: goed is niet synoniem aan dik. Een van mijn zadels is opmerkelijk dun maar rekt om een of andere reden toch al 25000 km nauwelijks.
HET GAAT HIER PUUR OM DE FILMPJES!!!

Maar nu hou ik erover op :).
Travelmaster schreef:Mooie is ook dat noch Frank, noch de interviewer rept over zadels.
Dat komt omdat dat in deel 1 van het filmpje zit:
https://www.youtube.com/watch?v=Hry1qd_ZZ9o
(On topic toch? Brooks, filmpje.)

Carl
Ave Gone schreef: Laat je dat allemaal weg dan zie ik een ambachtelijke productiemethode uit de eerste helft van de vorige eeuw die weinig meer met deze tijd te maken heeft. Met zulke productiemethoden kun je het ontwerp van de zadels ook niet echt verbeteren want de machines kunnen maar heel weinig verschillende dingen maken.
Maar een ontwerp dat goed is moet niet verbeterd worden!
De laatste jaren is er veel veranderd aan zadels (fietsen), maar of dit allemaal verbeteringen zijn?
En wat zou je kunnen veranderen aan lederen zadels?
Niet veel....
eenzame schreef:
Ave Gone schreef: Laat je dat allemaal weg dan zie ik een ambachtelijke productiemethode uit de eerste helft van de vorige eeuw die weinig meer met deze tijd te maken heeft. Met zulke productiemethoden kun je het ontwerp van de zadels ook niet echt verbeteren want de machines kunnen maar heel weinig verschillende dingen maken.
Maar een ontwerp dat goed is moet niet verbeterd worden! De laatste jaren is er veel veranderd aan zadels (fietsen), maar of dit allemaal verbeteringen zijn? En wat zou je kunnen veranderen aan lederen zadels?
Niet veel....
Totdat een Chinees uit de 21e eeuw op het idee komt om leren zadels beter te maken. Dan neem je hier plaats op een paszadel en gaan je data naar een fabriek in China en heb je 4 weken later een op jouw maat gemaakt zadel voor minder dan wat een Brooks kost en dan wel met een sterk onderstel gemaakt. Zo'n zadel hoef je dus in te rijden en kan van veel harder leer gemaakt worden omdat het jou precies past. Dat is in 2014 heel simpele technologie. De prijs die zo'n Chinees ervoor vraag zou nog wel eens mee kunnen vallen.
eenzame schreef:En wat zou je kunnen veranderen aan lederen zadels?
Niet veel....
Dat zou ik niet durven schrijven. Let op hoeveel op het oog lijkende zaken niet meer verbeterd zouden kunnen worden. Maar toch.
Afgelopen Zaterdag op TV, toen kon je zien dat een sneeuwschuiver toch verbeterd is. Of de kurketrekker van Tupperware vind ik ook een mooi voorbeeld. Alles kan verbeterd worden. Een mens is geniaal.
En zelfs die geniale mens kan verbeterd worden. Even een Kerstgedachte erin mikken;).