Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vragen over 6 maanden fietsen. - Forum Wereldfietser

Vragen over 6 maanden fietsen.

Hallo iedereen op dit geweldige forum.
Februari volgend jaar zullen mijn vriendin en ik klaar zijn met onze opleiding. Na een aantal prachtige langere en minder lange tochten door Europa hebben we erg zin in een lange reis (+/6 maanden.)

We zitten te denken aan Zuid-amerika of Zuid-oost Azie. Hebben jullie enig idee wat je ongeveer voor een budget moet aanhouden in deze twee gebieden? Over het algemeen proberen we altiijd low budget te gaan (bv. 600E pp voor 6 weken naar rome).

Als ik het goed bekijk kom je in Azie in aanraking met de regentijd. Is het dan onfietsbaar of regent het een paar uur per dag?

Hoe is de telefonische bereikbaarheid in Azie en of Zuid-amerika? Aangezien bereikbaarheid met ziekte in de familie erg fijn is.

Alvast hartelijk bedankt.

Hoi,
Wij zijn net terug van 5 maanden fietsen door ZO Azie. Zes jaar geleden ook al 7 maanden Z-Amerika gedaan. Meer overeenkomsten: ook wij wilden in ZO Azie bereikbaar zijn ivm de gezondheid van een familielid. Onze oplossing: een gsm mee (tripleband maar dual zou ook moeten werken in Azie is ons verteld). Iedere avond zetten wij hem even aan om te kijken of er SMS jes waren, werkte eigenlijk perfect. Ontvangst hadden we in China, Vietnam, Cambodja, Thailand en Maleisie bijna altijd. Alleen in de hoge bergen van west Sichuan een week lang niet. Dan is er altijd nog internet, in alle steden en zelfs de Chinese bergstadjes wemelt het van de internetcafes.
Budget? Wij waren in ZO Azie afgelopen winter 300 euro (voor 2 pers) per maand kwijt. Ook wij reizen budget, maar kozen vrijwel nooit voor het goedkoopste hotel. Kamperen hebben we maar ong 20x gedaan, vooral in China. Zuid Amerika was 6 jaar geleden aanmerkelijk duurder, ook al kampeerden we daar vrijwel altijd. Inmiddels is de Argentijnse peso (en economie) ingestort en schijnt alles veel goedkoper te zijn. Destijds waren Bolivia, Paraguay en Brazilie wel goedkoop, Uruguay schreeuwend duur en Chili zat daar ergens tussen in.
Je kunt ons altijd mailen/bellen,
Succes,
Ed en Myrthe

Hoi,
Supperbedankt voor jullie antwoorden. Ik ben jullie site nu aan het lezen: prachtig. 300 euro per maand is erg goed te doen, zelfs voor studenten.
In azie willen we misschien van Hong kong naar Singapore, of andersom. Ook Tibet lijkt me een geweldige uitdaging. We moeten er alleen wel achter komen of het met het jaargetijde gaat lukken.
Ik hoop op meer ervaringen..
MVG

Hoi Giantus,

Dinsdagavond 28 maart organiseert De Vakantiefietser samen met de vereniging De Wereldfietser een avond over het maken van een lange fietsreis. Een aantal wereldfietsers die nog niet zo lang terug zijn zullen diverse onderwerpen en allerlei vragen beantwoorden.

Onderwerpen die worden behandeld zijn: planning, route, klimaat, relaties, verzekeringen en visa. En daarnaast moet het vooral een gezellige avond worden waarbij je alle vragen kunt stellen die je eigenlijk niet durft te stellen.

Ik zeg altijd; hoe beter de vraag, hoe beter het antwoord. Dus een vraag als: 'waar moet je zo allemaal op letten', tja daar kunnen wij weinig mee. :lol:

Deelnemers krijgen na afloop een boekje mee (50 blz) met daarin allerlei tips. Je kunt je aanmelden via de site van De Vakantiefietser en dan krijg je een vragenlijst terug gemaild. Het is al behoorlijk vol, dus er zijn niet veel plaatsen meer. (aanmelden is dus verplicht)

De Vakantiefietser schreef:Ik zeg altijd; hoe beter de vraag, hoe beter het antwoord. Dus een vraag als: 'waar moet je zo allemaal op letten', tja daar kunnen wij weinig mee.
Euh...zonder vervelend te willen doen: hoe "goed" kan een vraag zijn?!? Ik vind de vragen van Giantus geenszins lijken op 'waar moet je zoal op letten?'; er wordt een drietal onderwerpen aangesneden die naar mijn idee een tamelijk helder en concreet antwoord zouden kunnen opleveren:
- Aan wat voor budget moet je denken voor 6 maanden low-budget Azië / Zuid-Amerika?
- Hoe zit het met de regentijd in Azië in februari?
- Hoe staat het met de telefonische bereikbaarheid in de genoemde gebieden?

Ik zou zeggen: vooruit met de betere antwoorden op deze goede vragen :wink: !

Gudrun

Hoi Gudrun,

nee hoor, ik val Giantus niet aan. maar het komt vaak voor dat iemand aan mij vraagt: 'Waar moet ik op letten als ik op fietsvakantie ga?' En het antwoord op die vraag kan dagen duren, zoals je zult begrijpen. Vandaar mijn opmerking hoe beter de vraag, hoe beter het antwoord.
Dus mijn opmerkingen betrof de 28e maart.

De vragen van Giantus zijn zeker relevant en goed gesteld.
En mijn antwoorden:

1. 300 euro persoon per maand klopt wel zo'n beetje. Dat is wel exclusief tickets en uitspattingen als een dure bungeejump of een ballonvaart.

2. Een idee van de betere reistijden die naar persoonlijke vrijheid te interpreteren zijn:
Nabije Oosten: november t/m februari
Indiaas subcontinent: december t/m februari
Nepal: maart t/m mei
Zuidoost Azië: oktober t/m april
Oost-Azië en China: maart t/m november
En ja, buiten deze perioden kun je ook daar fietsen hoor!
En regentijd, ach soms kan het dagen achte elkaar regenen, soms zijn het korte heftige buien.

3. In Amda zul je met een satelliettelefoon moeten bellen, maar India heeft een redelijke dekkend GSM-net, dus koop aldaar een SIM-kaart. Maar Azie is groot, dus hoe het met alle landen weet ik zo een-twee-drie niet maar misschien wel een van de 'experts' op 28 maart.

Groetjes

Eric

Hallo Giantus,

Na onze reis van 10 maanden door Zuid Amerika, zijn we nu net begonnen in Zuid Oost Azie. Route is nog onder doorlopende studie - :D

Budget:

ZA is inderdaad een stuk duurder, gemiddeld waren we toch wel zo'n 50 EURO per dag kwijt (2p).

ZOA hebben we ongeveer 30 EURO (2p) dat was in Singapore en Maleisie toch wel nodig. Thailand is tot nu toe alweer veel voordeliger.

Weersomstandigheden:

Timing is perfect voor zowel ZA (mits je noord zuid fietst) als ZOA, hier prima weer alleen Cambodja schijnt nogal warm te worden in April. Momenteel is het elke dag een ruime 30 graden maar langs de kust waait het voldoende.

Succes met de voorbereidingen.

Hier ligt onduidelijkheid op de loer:
Wij waren in ZO Azie afgelopen winter 300 euro (voor 2 pers) per maand kwijt.
Dat is toch heel wat anders dan:
300 euro persoon per maand klopt wel zo'n beetje.
Hoe dan ook, het lijkt me hoe dan ook ongelofelijk laag, ook 300 euro per persoon.

300 Euro voor 2 personnen lijkt me extreem weinig, voor 1 persoon goed te doen, dan slaap je de net niet "rock bottom priced" hotelletjes, eet je in locale restaurantjes (die super zijn) en blijft er nog net genoeg over om je was te laten doen in een locaal wassalonnetje.
Met een budget van 500 euro kan er al wat makkelijker een biertje bij het eten en een magnum ijsje uit de 7/11 onderweg af.
Het is een betaalbaar paradijsje die regio.